FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Är nybörjare på .Net och håller just nu på och gör ett anmälningsformulär.
Vissa delar gäller bara om man har kryssat för en viss ruta. Skulle därför vilja att de fälten är "gråade" och inte går att fylla i om man inte kryssat för denna ruta. Hur löser jag detta? Gärna något kod exempel då jag som sagt är nybörjare på detta. Använder asp:textboxar och asp:checkboxar Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
testa "disabled" alternativt "readonly".
Några val bör du få upp som är relaterade till detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men hur ändrar jag statusen från diabled eller readonly till att kunna använda fältet? (mha en checkbox)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lägg till en CheckBox och lägg till AutoPostBack="true".
Lägg till en textBox I koden skriver du ungefär. Sub Page_Load(......... if Checkbox.checked Then textbox.enabled = true Else textbox.enabled = false End If End Sub Eller lite enklare: textbox.enabled = Checkbox.checked |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Enklare att lösa det via JavaScript än att behöva göra en postback.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Ge Slanter ett kodexempel så blir han säkert glad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Ex:
Kod:
<asp:CheckBox ID="CheckBox1" runat="server" Text="CheckBox1" OnCheckedChanged="CheckBox1_CheckedChanged" AutoPostBack="True" /> <asp:TextBox ID="Text1" runat="server"></asp:TextBox> <asp:TextBox ID="Text2" runat="server"></asp:TextBox> <asp:TextBox ID="Text3" runat="server"></asp:TextBox> Kod:
protected void CheckBox1_CheckedChanged(object sender, EventArgs e) { Text2.ReadOnly = CheckBox1.Checked; Text3.ReadOnly = CheckBox1.Checked; } |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Både .ReadOnly = true och .Enabled = false fungerar men beter sig lite olika vilket kan vara bra att känna till, finns förklarat här: http://stackoverflow.com/questions/174319/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ett annat exempel där man öppnar upp dom genom javascript direkt:
<asp:CheckBox ID="CheckBox1" runat="server" Text="CheckBox1" Checked="false" onclick="CheckBox1_CheckedChanged(this);" /> <asp:TextBox ID="Text1" runat="server" Enabled="false" Text="Text1"></asp:TextBox> <asp:TextBox ID="Text2" runat="server" Enabled="false" Text="Text2"></asp:TextBox> <asp:TextBox ID="Text3" runat="server" Enabled="false" Text="Text3"></asp:TextBox> <script type="text/javascript"> function CheckBox1_CheckedChanged(obj) { if (obj.checked) { $get('<%=Text1.ClientID %>').disabled=false; $get('<%=Text2.ClientID %>').disabled=false; $get('<%=Text3.ClientID %>').disabled=false; } else { $get('<%=Text1.ClientID %>').disabled=true; $get('<%=Text2.ClientID %>').disabled=true; $get('<%=Text3.ClientID %>').disabled=true; } } </script> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
@TommyTisen:
Ser ut som du använder dej av ett javascript bibliotek också. Jag har iallafall inte sett $get() i vanlig standard-js. Kanske skulle skriva vilket library också. Eller har jag helt åt helsike fel? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|