Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Definitioner för SEO behövs det ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-15, 15:13 #1
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Jag vänder mig till er på WN då de flesta här är både slutkunder och kunniga i SEO och tillhörande inköpsprocesser.

FinnMera har ju suttit med i många olika grupper vars syfte skall vara att skapa ett koncept som skall ge slutkunderna till SEO/SEM företag ett mervärde så att de exempelvis skall kunna känna sig tryggare och säkrare.
Men känslan är att vi inte når hela vägen fram till samsyn i dessa grupper vad som vore bra för slutkunderna på marknaden.
I Swedma så har vi enats alla i gruppen om just Transparens i Sponsradelänkar till slutkund så här är det fine.

Men inom SEO så är det arbete kvar att göra.

Ni kanske har noterat att alla/de flesta som ringer upp er och erbjuder SEO kallar oftast tjänsten för optimering, sökmotoroptimering, men att det kan skilja rätt så rejält i vad de gör i slutändan.
En del företag kopplar inlänkar till kunden och en del fixar metatagar och en del fixar relevansen på siten, och en del säkerställer att den är läsbar för sökmotorernas programvaror, och en del jobbar med att hjälpa kunden med att göra hemsidan så kundvänlig/lättnavigerad så att den levererar/upplevs så bra som möjligt av besökarna.

Att alla dessa länkar i en kedja bidrar ju till framgång för slutkunden är ju ett faktum.

Nu till frågan till er

Tycker ni att man skall skapa definitioner för vad som ingår i SEO erbjudandet så att kunderna kan se vilka länkar i kedjan som ingår eller saknas i erbjudandet så att dels slutkunderna kan se vad det får och kanske vad som saknas, samt att de SEO företag som erbjuder mer länkar i kedjan lättare kan få kunderna att inse skillnaderna i SEO erbjudandena ?

Och om tycker så, har ni förslag på hur en sådan definition skulle kunna se ut/vara på ett enkelt vis så att man lättare sedan kan utbilda marknaden ?

Att FinnMera har starka åsikter i detta är klart men det kan ju vara som så att det är vi som får ändra på oss och våra åsikter om det i denna tråd kommer fram bidrag som säger annat.
Skriv gärna att ni jobbar som konsulter/SEO om ni gör ett inlägg för formens skull så att vi alla vet det i debatten.

Allas åsikter är välkomna och jag tackar på förhand för era insatser och har vi tur så växer det här fram många liknande åsikter som kan bli en agenda för vad slutkunderna tycker som vi i gruppen/grupperna får följa då det ju är det grupperna skall vara till för.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-15, 18:50 #2
Osiriss avatar
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
Osiriss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Jobbar bland annat med utbildning inom redaktionell SEO, men mina fem cent är mest att on page/off page SEO är något som jag tycker kunderna fattar på nolltid.
Själv är det då mest on page...
Osiris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 18:31 #3
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by Osiris@Nov 15 2008, 19:50
Jobbar bland annat med utbildning inom redaktionell SEO, men mina fem cent är mest att on page/off page SEO är något som jag tycker kunderna fattar på nolltid.
Själv är det då mest on page...
Tack för ditt bidrag Osiris

Händer det att dem du pratar med jämför med priser de har fått från andra SEO bolag utan att veta vad skillnaderna är eller vad de möjliga stegen är ?
Händer det att de endast fokuserar på just kostnaden utan att veta vad de får extra av dig som jobbar extra med on page mot andra mm.
Och tycker du då att de andra SEO säljarna har varit duktiga/tydliga på att förstå kunderna vad som behövs göra mm.

Och om du tycker att de flesta av frågorna känns igen så är den avslutande frågan, skulle det vara bra om det fanns en enkel definition på vad som ingår i ett SEO erbjudande och att kunderna kunde lära sig den lätt via olika kanaler, och att definitionerna fanns lätta att hitta på weben mm.

Ser gärna att fler stjärnor lyser upp tråden.
Mvh
Johan
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 22:17 #4
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Johan, det kanske bör uttryckas:

"enkel definition om vad som bör ingå i ett SEO-erbjudande"

istället för "enkel definition om vad som ingår i ett SEO-erbjudande"

Men, det behövs tas fram någon standard om vad som BÖR ingå i en sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering är inte enkom länkpaket. Det kan vara en del, men den del som bör komma sist. Länkpaket är också sådant som inte rekomenderas av "guden google" och jag undrar om de som köper SEO verkligen blir informerade om riskerna med diverse olika länkpaket ("länkbyggen")

Mycket kan man få enkom över en bra on-page optimering, där förändring av innehållet är en del och semantiken en annan.

En annan sak som SEO-företagen och de som köper SEO bör vara ense om är SYFTET bakom optimeringen. Det finns olika syften som branding, skaffa leads, skaffa fler kunder etc. Utifrån det bör sedan en riktig förståelse för kunden skapas om VILKA sökord som är viktiga, uppföljning på VAD resultatet blir (ROI).

Ett exempel kan vara resebyrån som vill optimera sin site. Resor som sökord kanske låter "häftigt att optimera" och det är troligen en väldigt dyrbar optimering, men frågan är: "Är det sökordet som ger den bästa ROI:en? Vad är det för typ av sökord?"

Det finns olika typer av sökord/sökfraser: Browsing Keywords, Navigational Keywords och Buying Keywords ... vilka sökord bör man då optimera för?

Finns många olika aspekter att ta hänsyn till

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 11:38 #5
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Google:s SEO Guide uppdaterad 13/11-08

Detta kan ju vara intressant att läsa i sammanhanget

http://www.google.com/webmasters/docs/sear...arter-guide.pdf

Här ser ni att de trycker på usability då första stycket de skriver är...

Welcome to Google's Search Engine Optimization Starter Guide. This document first began as an
effort to help teams within Google, but we thought it'd be just as useful to webmasters that are new to
the topic of search engine optimization and wish to improve their sites' interaction with both users and
search engines.

Och sedan lite längre ner så...

Even though this guide's title contains the words "search engine", we'd like to say that you should
base your optimization decisions first and foremost on what's best for the visitors of your site.

Och hur många av SEO företagen informerar om detta eller inte och bör SEO företagen informera/jobba med detta ?

Bör man definiera SEO erbjudandena med att detta är med eller inte i erbjudandet så att kunderna kan se och lära sig skillnaderna mellan de olika erbjudandena ?
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017