Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotellens leverantörer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-26, 23:59 #1
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003

Hej,

Nu är jag på gång att pröva ännu ett webbhotell och undrar lite vad jag skall välja. har tittat på lite alternativ i jungeln och kommit fram till att väldigt få nämner vem de har som leverantör. Man får allt som oftast kolla upp själv om det är USA servrar eller svenska hallar.

Skall man överhuvudtaget titta på leverantören? Hur viktigt är det för kvalitén, driftsäkerheten och viktigast av allt hastigheten. Såg att det finns nog inte så många leverantörer och många i Stockholmsområdet väljer t.ex. Stokab. Var inne på deras sida och de har en del kända namn bland sina kunder, typ port80 och bahnhof.

Finns det vissa svenska leverantörer som är kanon och vissa som man skall akta sig för??
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-27, 00:05 #2
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar

Jag har inte haft med Port80 personligen att göra men jag gillar deras linor, sidor dom har funkar bra och jag har hört andra som tycker detsamma. Dock. tror jag bara dom tar in lite större klienter.

exempel;
sweclockers.com
fz.se
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-27, 00:09 #3

Helt klart. Dock ser jag inte just på port80 utan allmänt på leverantörer. Just Stokab kom upp många gånger och jag var tvungen kolla upp detta. Många hotell har ocksp sina servrar hos Webcows och då vet jag hur det brukar gå (oftast). Vill slippa USA också.

Dock så måste det finnas guldkorn och de lite sämre bland leverantörerna eller? Detta tar nästan aldrig upp här på WN och just därför skulle det vara bra att veta.....
Oläst 2004-08-27, 01:42 #4
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Decibels avatar

Har personligen kört Song, Bahnhof, Port80 och Internet5

Av dom så kvarstår vi på Internet5 och Port80 , bahnhof hade trasiga routrar som gav ping-toppar på 5-600ms ibland, och vägrade byta ut dom, det funkade inget vidare när man hostade ett gäng spelservrar
Song gillar jag inte av diverse skäl, överbokade linor och det börjar bli lite usa-stil som när man ska över atlanten, vissa tider går bättre än andra. Detta fenomen finns också på andra operatörer, men på song är det mycket märkbart, dom är billiga i kostnader, många "fåntrattar" som köper plats och gör lite mer än det är tänkt man ska göra.

Leverantören är, enligt mig viktigt att ha i åtanke, efter det bör man nog tänka på hur är webbhotellet egentligen kopplat till dom ?
Endel kör en (1) server med allt på, andra kör flera. Har även sett stjärnor som har sin egen hemsida på svensk server, och lägger alla kunder i USA.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-27, 01:45 #5

Citat:
Originally posted by Decibel@Aug 27 2004, 01:42
Har även sett stjärnor som har sin egen hemsida på svensk server, och lägger alla kunder i USA.
Sådana finns det alldeles för många! En hittade jag (utan att nämna namn) som körde i USA, men hans eget webbhotell låg på surftown (för en 10 eller så)! Det var ganska kul tyckte jag. Dessutom får man ett sådant förtroende för honom......
Oläst 2004-08-27, 07:34 #6
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Och ännu en gång kommer jag försvarar Song, vilka jag haft i 7-8 månader som leverantör (genom min host) och haft mkt få problem med. Linan är inte överbokad.
Oläst 2004-08-27, 08:16 #7
qraze qraze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
qraze qraze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Originally posted by Per@Aug 27 2004, 07:34
Och ännu en gång kommer jag försvarar Song, vilka jag haft i 7-8 månader som leverantör (genom min host) och haft mkt få problem med. Linan är inte överbokad.
Vi har Song som leverantör.
Har fungerat utan problem i 12 månader.
qraze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-27, 08:37 #8
Decibels avatar

Decibels avatar

Kanske ska förtydliga mig lite, om man har en sida, eller en server som drar <100gb per månad märker man det inte, men när man ligger med 2-3-4mbit konstant feed så märker man minsta lilla förändring som sker och känner av när andra på linan nyttjar den.
Således ska inte song ses som ett sämre alternativ än andra, däremot har man råd, och anser sig behovet av garanterade klasser söka sig till någon annan.
Det är enbart min åsikt, inte fakta
Oläst 2004-08-27, 09:57 #9
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MusikGuru
Citat:
Ursprungligen postat av Decibel
Har även sett stjärnor som har sin egen hemsida på svensk server, och lägger alla kunder i USA.
Sådana finns det alldeles för många! En hittade jag (utan att nämna namn) som körde i USA, men hans eget webbhotell låg på surftown (för en 10 eller så)! Det var ganska kul tyckte jag. Dessutom får man ett sådant förtroende för honom......
Du får gärna utveckla ditt resonemang lite, jag blev intresserad!

Jag hoppas verkligen inte att ens företags seriositet kommer att bli bedömd efter många kr man lägger ut på en server, speciellt då det gäller en företagssida som är (mer eller mindre) statiskt och inte har direkta krav på uptime.
Vad gäller en webtjänst med kunder däremot så är det beroende på många faktorer om man lägger den i sverige eller usa (eller annat land för den delen). Så om omständigheterna gör så att företagssidan ligger i sverige för 10kr/mån och webtjänsterna i USA så är man "en stjärna"???

Förstår inte parallelen mellan tjänst och företagssida vs "ej förtroende"...äpplen och päron kanske?
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-27, 10:12 #10
Decibels avatar

Decibels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Citat:
Originally posted by -MusikGuru@Aug 27 2004, 01:45
Citat:
Ursprungligen postat av Decibel

Du får gärna utveckla ditt resonemang lite, jag blev intresserad!

Jag hoppas verkligen inte att ens företags seriositet kommer att bli bedömd efter många kr man lägger ut på en server, speciellt då det gäller en företagssida som är (mer eller mindre) statiskt och inte har direkta krav på uptime.
Vad gäller en webtjänst med kunder däremot så är det beroende på många faktorer om man lägger den i sverige eller usa (eller annat land för den delen). Så om omständigheterna gör så att företagssidan ligger i sverige för 10kr/mån och webtjänsterna i USA så är man "en stjärna"???

Förstår inte parallelen mellan tjänst och företagssida vs "ej förtroende"...äpplen och päron kanske?
Okej, vi ifrångår dom fruktiga namnen.

Vissa operatörer som vill starta webbhotell köper oftast plats på en svensk server där dom har sin hemsida.
Då många, eller åtminstone större delen av köpare på något sätt kollar upp var deras servrar finns, traceroute, ping o.s.v. och får svar ifrån t.ex. 123.123.123.123 som står i TechCity i Sverige, kunden lockas således kanske att nappa då förhållandena rent strukturmässigt ser bra ut, men när kunden i själva verket får plats på en server i USA med hög ping och ofta väldigt dålig support när något inträffar. Finns många exempel på detta då webbhotellen helt försvinnit från jordens yta då dom inte kunna inverka eller åtgärda felen.

När webbhotellkriget är som det är just nu, med många aktörer så gäller det att förgylla sig själv så mycket som möjligt för att locka till sig kunder.

Många tidningar och andra uppger att man skall kontrollera var hotellen befinner sig m.m. så vet jag att många gör det, bl.a. IDG´s guide, självklart vet även operatören detta och lägger den på ett mer gynnsam lokalisering gentemot den tilltänkta marknaden.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017