FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla tips! Värdefullt av att lära sig av de som har erfarenhet!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag fattar inte detta att alla skulle älska att prata om sitt företag. Jag HATAR det! Verkligen HATAR, HATAR, HATAR när säljare rablar upp sitt manus och ska fråga "hur gör ni dag, hur gör ni detta, hur marknadsför ni er idag blablablabla.... Jag har inte tid eller lust att sitta och berätta detta dagligen för en massa säljare. Och jag brukar säga att jag inte har tid eller lust, och ber dem klämma fram direkt vad det är de vill sälja istället. Bara det tar ju en kvart, för innan de kommer till saken ska de ju berätta om vilken fantastisk möjlighet det är och hur nöjda alla andra kunder är och vilket otroligt förmånligt pris det är osv...
Kan verkligen inte nog påpeka hur mycket jag avskyr att säljare ber mig berätta en massa saker om företaget. Jag har bättre sätt att fördriva min tid på. Är jag verkligen ensam att reagera så? Om de istället skulle säga "jag erbjuder detta, tror du att det skulle vara intressant för er?" så skulle inte bli på hälften så dåligt humör. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Usch, vilken surpuppa jag har blivit märker jag. En gång i tiden brukade jag vara trevlig och tillmötesgående i telefon... Kunder är jag förstås fortfarande trevlig mot.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
3e gången gillt. Kanske ska svara på chris fråga också. Jag tycker att det är en jättebra idé att skicka ett säljbrev först. Och sedan ringa upp innan mottagaren hinner slänga det. Min uppmärksamhet fångas mycket bättre då i varjefall.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Sedan, visst är det trevligare med en givande konversation än en "neggig"? Man blir på så dåligt humör själv, och det smittar säkert av sig när du ska vara trevlig mot dina kunder. ![]() Som Conny säger, det gäller att skapa förtroende och få kunden att förstå att man verkligen är SERIÖST intresserad av att lyssna på vad de har för funderingar/problem, och därefter presentera en lösning för att därigenom kunna göra deras vardag enklare. Om man inte är seriöst intresserad av det man säljer ska man nog hitta något annat att jobba med som passar ens personlighet bättre. Ju komplexare produkt, ju större behov av seriositet/kunskap (förstås). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har arbetat med inköp i många år och lite hårt kan man dela in säljare så här.
1. De som ramlar in och tycker att man ska ha tid att titta på deras produkt/tjänst för att den är så bra. För mig är det värdelöst, men en person (säljare) som jag känner privat kör bara med den varianten och tycker att det ger flest avslut totalt sett. 2. De som ringer och bokar tid för ett möte eller ännu värre försöker sälja över telefon. Lite bättre än första typen, men nej för mig. 3. De som mailar eller skriver brev också lika med nej för mig. Om de inte har en Produkt/tjänst som jag vet är bra sedan tidigare. 4. De säljare som blivit rekommenderade av någon som jag har en relation till: kollega, leverantör m.fl. De är denna kategori säljare som lyckas få mig på kroken i alla fall. Säljartyp 1,2 och delvis tre tar bara ens tid oftast så 99 gånger av 100 får de nej. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har du möjlighet att utforma den bifogade reklamen som något annat än gjort av platt papper så är det bra. Stoppa ner en liten reklampryl så att man ser på försändelsen att det ligger en pryl i den. Själv är jag så att jag öppnar reklambrev, lägger max 3-5 sekunder på att ögna igenom reklamen för att sedan riva den i två delar och slänga rakt ner i sopkorgen. De få tillfällen det ligger en sak med i försändelsen ändras mitt beteende: jag plockar först upp saken och vrider och vänder på den, funderar lite, sen plockar jag upp papperet och läser...just det, läser innehållet.
![]() Alla kanske fungerar olika men jag fungerar som så iaf. Men det gäller ju att ha identifierat dina potentiella kunder innan; det blir billigare så. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men från exempelvis National Pen så ligger det alltid med någon penna med personligt tryck på som reklam och de går ju att använda så de öppnar jag och det är faktiskt den enda direktreklam jag faktiskt läser. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|