Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur många "typos" äger du?

Visa resultat för omröstning: Hur många "typo"-domäner äger du?
inga 71 78.02%
1-24 16 17.58%
25-99 0 0%
100-299 1 1.10%
300+ 3 3.30%
Antal röster: 91. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-14, 06:10 #31
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Citat:
man måste väl torska mer än man tjänar på en sån här domän? även om man har
en riktigt bra som typ , www.googlee.com , eller?
Jag får ett par hundra besökare i månaden pga av min. Hurvida de i sin tur genererar några inkomster har jag lite dålig koll på, men de borde väl vara som besökare i allmänhet.

En bekant har ett amerikanskt (felstavat) flygbolag(.com) som domän och gör en bra svensk lön i månaden på denna.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-14, 08:43 #32
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Flitig postare

Citat:
Originally posted by Captain Thailand@Nov 14 2008, 07:10
En bekant har ett amerikanskt (felstavat) flygbolag(.com) som domän och gör en bra svensk lön i månaden på denna.
Förmedlar han resor eller är det bara annonser?
radioaktivitet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-14, 12:32 #33
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Nov 13 2008, 13:20
Noll, har aldrig haft någon heller och kommer aldrig ha. Har dock registrerat en av misstag en gång när jag råkade skriva fel bokstav =) Snyltgäster vill ingen ha. Tycker det borde vara olagligt på samma sätt som allt annat snyltande.

Eller omvänt bör väl en domänägare säkra upp de vanligaste förekommnade felstavningarna
Är det olagligt så försvinner ju det problemet och man kan spara in några slantar på registreringar och tiden det tar att ta fram troliga felskrivningar.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Nov 13 2008, 13:58
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Snyltgäster vill ingen ha. Tycker det borde vara olagligt på samma sätt som allt annat snyltande.
@tartareandesire - lustigt att du säger det..
Jag vill inte anklaga eller påstå att någon annan har mer rätt eller så - så missförstå mig inte,
men du har ändå haft en viss anknytning till ett namn som jag tycker är ganska intressant:
Det numer nerlagda fanzinet Urkraft som fanns online sedan 2006-03-18
http://www.tartareandesire.com/urkraft/main.php
Frågan jag först ställde mig var varför den aldrig låg på egen domän..men orsaken jag hittade var i sig mkt förvirrande:
urkraft.se registrerad sedan 1996-08-12 av en verksamhet i Skellefteå
urkraft.nu registrerad sedan 1999-06-04 av en verksamhet i Stockholm
urkraft.com registrerad sedan 1999-05-21 av en verksamhet i Skövde
urkraft.net registrerad sedan 2004-01-06 av en verksamhet i Tyskland
urkraft.org registrerad sedan 2004-05-07 av en verksamhet i Italien
urkraft.info/ .biz registrerad sedan 2008-04-29 av en verksamhet i Hägersten
urkraft.eu registrerad sedan 2006-07-11 av en verksamhet i Kina
Med "snylta" menar åtminstone jag att utan tillåtelse dra nytta av någon annans verksamhet och det anser jag vara föga troligt att jag gör eller har gjort. Det finns dessutom ett danskt band med samma namn om man nu ska fortsätta listan. Det finns också en egen redirectad domän till Urkraft (vilket jag inte varit särskilt inblandad i utan erbjöd bara utrymme och viss programmeringshjälp) och den större svenska verksamheten (i Skellefteå) hade inget emot att vi använde namnet (som du själv påpekar är relativt generellt).
Oläst 2008-11-14, 15:06 #34
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Med "snylta" menar åtminstone jag att utan tillåtelse dra nytta av någon annans verksamhet och det anser jag vara föga troligt att jag gör eller har gjort. Det finns dessutom ett danskt band med samma namn om man nu ska fortsätta listan. Det finns också en egen redirectad domän till Urkraft (vilket jag inte varit särskilt inblandad i utan erbjöd bara utrymme och viss programmeringshjälp) och den större svenska verksamheten (i Skellefteå) hade inget emot att vi använde namnet (som du själv påpekar är relativt generellt).
Som jag skrev avsåg jag inte specifikt dig eller ditt fd fanzine - utan snarare det lite lustiga med så pass många olika verksamheter under samma kännetecken - varav många Svenska. De får ganska sannolikt trafikströmmar avsedda för annan verksamhet, men de verkar väl inte direkt snylta på varandras områden.

Så frågan är väl då om man ska skuldbelägga den felstavande besökaren eller domäninnehavaren när det händer?

Så det var inte avsett som något mot ditt fanzine, utan snarare ett exempel i raden där inte allt är så tydligt som "snylteri" eller inte..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-14, 15:09 #35
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Nov 14 2008, 16:06
Citat:
Med snylta menar åtminstone jag att utan tillåtelse dra nytta av någon annans verksamhet och det anser jag vara föga troligt att jag gör eller har gjort. Det finns dessutom ett danskt band med samma namn om man nu ska fortsätta listan. Det finns också en egen redirectad domän till Urkraft (vilket jag inte varit särskilt inblandad i utan erbjöd bara utrymme och viss programmeringshjälp) och den större svenska verksamheten (i Skellefteå) hade inget emot att vi använde namnet (som du själv påpekar är relativt generellt).
Som jag skrev avsåg jag inte specifikt dig eller ditt fd fanzine - utan snarare det lite lustiga med så pass många olika verksamheter under samma kännetecken - varav många Svenska. De får ganska sannolikt trafikströmmar avsedda för annan verksamhet, men de verkar väl inte direkt snylta på varandras områden.
Så frågan är väl då om man ska skuldbelägga den felstavande besökaren eller domäninnehavaren när det händer?
Så det var inte avsett som något mot ditt fanzine, utan snarare ett exempel i raden där inte allt är så tydligt som snylteri eller inte..
Allt är sällan helt svart eller vitt, det är ofta därför vi behöver jurister trots våra lagar... Varje fall måste behandlas för sig. När det gäller rena felskrivningar av unika namn som t.ex. Google eller Lunarstorm så är det ju dock tämligen glasklart.
Oläst 2008-11-14, 15:46 #36
C.Liljeross avatar
C.Liljeros C.Liljeros är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
C.Liljeros C.Liljeros är inte uppkopplad
Nykomling
C.Liljeross avatar

Reg.datum: Aug 2008
Att man säkrar upp med de vanligaste felstavningarna kring den egna siten är väl en självklarhet, men att däremot ta konkurerande verksamheters felstavningar, och styra till sin site tycker jag är lite oärligt. Att däremot bara ligga på dem, och göra dem icke registrerbara för konkurenten, tycker jag ändå kan ses som ett ganska ok spel..
C.Liljeros är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-14, 15:56 #37
BoXon BoXon är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
BoXon BoXon är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Beror på hur man ser på det, jag har en domän namn dom är mycket lik en annan, och
fick för ett tag sedan iaf, dagligen mail till det företaget som kommit fel. Antar att jag även
hade en del sidvisningar genererade från deras kunder/besökare. Nu mer är dessa mail
lite mer sällsynta. Men om man bortser från det domänet (som inte var registrerat i ond tro) så äger jag 0 sådana.
BoXon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-14, 23:09 #38
Flitig postare

Flitig postare

Jag hade en gång i tiden domänen amasin . com. Tyckte det var en ganska kul domän. Men det tyckte inte amazon, som kontaktade mig och tog över domänen...
radioaktivitet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-15, 08:10 #39
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Citat:
Förmedlar han resor eller är det bara annonser?
Det är bara annonser (Mest Overtune tror jag). Kanske lite "kontroversiellt", men tydliget hyfsad månatlig klickfrekvens.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-15, 12:12 #40
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by C.Liljeros@Nov 14 2008, 16:46
Att man säkrar upp med de vanligaste felstavningarna kring den egna siten är väl en självklarhet, men att däremot ta konkurerande verksamheters felstavningar, och styra till sin site tycker jag är lite oärligt. Att däremot bara ligga på dem, och göra dem icke registrerbara för konkurenten, tycker jag ändå kan ses som ett ganska ok spel..
Håller med dig helt och hållet men det bör finnas lagar som ger detta skydd utan att man är tvungen att se till det själv.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017