FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sätt in en annons på Platsbanken, AMS.se! Det är såvitt jag vet kostnadsfritt och har fungerat väldigt bra för mig tidigare när vi rekryterat. Det är förstås lättare att få tag på en okvalificerad högtryckssäljare (antalet jobb kontra antalet arbetslösa ger ett bra urval, här i Östersund går det t.ex. ca 150 arbetslösa per 1 utannonserat jobb) men även när vi annonserat om B2B säljare av typ account manager så har vi fått bra respons. Man kan dessutom snacka med en förmedlare på AMS så mailar dom över underlag som matchar dina kriterier om man så vill. Om jag tolkar dig rätt så söker du mer en telefonsäljare som kan jobba hemifrån än en innesäljare och i så fall kan du ju vidga sökningen till de större länen och då får du in ännu bättre underlag.
När vi annonserat om B2B säljare så har vi fått en respons som är ungefär 2/3 personer som vill arbeta som anställda av oss och 1/3 som driver egen firma och vill arbeta på konsultbasis. Detta säger ju inte så mycket om personers oförmåga, men däremot så tycker jag att det säger något om en persons förmåga (eller åtminstone förtroende till sin egen förmåga) när personen ifråga lever på sitt egna företag. Det är en bra indikator på att han gör något rätt i sitt säljande. Dessutom så tenderar de som driver eget att ha ett bättre kontaktnät än de som är anställda eftersom dessa oftast "lämnar" sina kunder när de slutar och går vidare till en annan arbetsplats. Av de som vi haft kontakt med var de flesta på det klara med att de kunde arbeta enbart för provision. Övervägande var det de som drev eget som var mest positiv till detta (många såg det som ett bra tillfälle att förhandla till sig en bättre provision istället). Vet inte om detta var till någon hjälp, men vi har inte haft några problem att rekrytera säljare som sagt. :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det beror mycket på var i Sverige du försöker rekrytera oxo, här i Stockholmstrakten är det alltid högtryck på efterfrågan av säljare så de har helt enkelt större utbud att välja mellan. Det innebär att de blir mer kräsna.
Sen finns det många okunniga personer som anser att när man jobbar på provision så "jobbar man gratis". Det gör man ju sannerligen inte eftersom man ofta får en större andel av företagets omsättning, det blir mao dyrare för företaget men företaget får en säkerhet i att de inte behöver betala för "lik i lasten", dvs inkompetenta säljare som håvar in lön men inte bidrar till ökad försäljning i nämnvärd omfattaning. Själv anser jag att en säljare som inte vill jobba på provision endera inte själva tror på produkten/tjänsten de skulle sälja eller så tror de inte på sin egen förmåga. I båda fallen så vill man inte ha en sån säljare som anställd oavsett löneform. Så att använda provisionslön blir självreglerande. Det finns en faktor som man måste beakta och det är hur lång tid det tar innan säljaren får betalt efter sin arbetsinsats, är det exempelvis frågan om att sälja kärnkraftverk så är ju införsäljningstiden ganska lång, många år ibland decennier. Men om man säljer mobiltelefoner så är den ganska kort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
hej, är det ute eller innesäljare du söker? jag har ett eget företag och söker säljuppdrag via telefon
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Och gärna mig med!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Puffar tråden. Är det någon som vet ett bra samlingsställe för frilanssäljare? Jag söker just nu säljare men hittar dåligt med platser att finna det på, när jag söker på nätet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Intressant tråd! Jag söker också frilanssäljare för annonsförsäljning. Det borde ju vara en fördel för en dylik säljare att ha en del olika sajter i sin portfölj att erbjuda eventuella kunder.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|