Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stämmer listorna på adwords?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-07, 17:17 #1
The Blackjacker The Blackjacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Medlem

Hittade i ett gammalt inlägg den här länken, lite som hjälp för att hitta keywords. https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal Dock verkar det i allmänhet sökas extremt lite på vissa ord vilket jag tycker är underligt. T.ex. ordet netbook ska bara ha sökts på 390 gånger på svenska på en månad.

Har jag fattat det hela fel eller vad är det som är galet?
The Blackjacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-07, 18:50 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det stämmer förmodligen och verkar ganska rimligt. Ordet netbook används sällan i vardagligt tal. Den vanliga surfaren som är på jakt efter en netbook söker nog på "bärbar dator" (27 100) eller "laptop" (90 500).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-07, 19:34 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Gustav@Nov 7 2008, 19:50
Det stämmer förmodligen och verkar ganska rimligt. Ordet netbook används sällan i vardagligt tal. Den vanliga surfaren som är på jakt efter en netbook söker nog på "bärbar dator" (27 100) eller "laptop" (90 500).
Intressant. Så detta (390 gånger) är alltså den totala sökmängden från Google på ordet under en hel månad från hela Sverige. Låter en aning otroligt men jag får väl tro dig.

Finns det någon halvgenerell regel man kan ha i bakhuvudet när man funderar på sökord. Alltså jag menar 390 sökningar att dela på är verkligne inte mycket att skryta med, men troligtvis ganska enkelt att hamna högt på i SERPEN.
Man vill ju uppenbarligen hitta en kompromiss mellan många sök och någorlunda möjligt att lista högt. Kan man då tänka sig att t.ex. 5000 sökningar, 10000 eller 20000 är någorlunda vettigt att försöka sig på med en liten blogg på ungefär 100 dagliga läsare?
Vad skulle du rekomendera för strategi?
Oläst 2008-11-07, 21:10 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Jag skulle rekommendera att du använder flera ord per sökfras så att du skriver "bärbar dator med bluetooth" för att vara mer specifik, då hamnar du omedelbart betydligt bättre till i positionen på Google utan att det kostar en cent mer. Snarare så får du bättre kvalitetspoäng och det blir därmed billigare att annonsera. Det är bättre att räkna upp ett antal väldigt specifika sökfraser än att använda enbart generella ord.

Generella ord blir svindyra att "köpa" så de kan kosta 25 SEK per klick eller mer, för att någon dåre har lagt rena idiotbud på dem. Sätt även in ett maxbud per CPC på exempelvis 1 SEK eller lägre så skippas alla visningar som kostar mer. Då sänker du din annonskostnad betydligt. Visserligen kommer du upp en varningstext bredvis ditt bud på just detta ord, men annonsen kommer att visas ändå men inte för de dyraste placeringarna.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 00:14 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Nov 7 2008, 22:10
Jag skulle rekommendera att du använder flera ord per sökfras så att du skriver "bärbar dator med bluetooth" för att vara mer specifik, då hamnar du omedelbart betydligt bättre till i positionen på Google utan att det kostar en cent mer. Snarare så får du bättre kvalitetspoäng och det blir därmed billigare att annonsera. Det är bättre att räkna upp ett antal väldigt specifika sökfraser än att använda enbart generella ord.

Generella ord blir svindyra att "köpa" så de kan kosta 25 SEK per klick eller mer, för att någon dåre har lagt rena idiotbud på dem. Sätt även in ett maxbud per CPC på exempelvis 1 SEK eller lägre så skippas alla visningar som kostar mer. Då sänker du din annonskostnad betydligt. Visserligen kommer du upp en varningstext bredvis ditt bud på just detta ord, men annonsen kommer att visas ändå men inte för de dyraste placeringarna.
Jag tror du missförstod mig, jag har inga planer på att köpa traffik från google utan jag använde bara adwords för att se vilka ord som folk söker på och försöker optimera min blogg mot de mest effektiva synonymerna i de relevanta nyckelorden.

T.ex. är det 5000 som söker på ordet "blogga" medan det är enorma mängder som söker på blogg. Således är troligtvis den första enklare att lista bra på i SERPEN och kanske bättre att satsa på för en liten blogg då det sannolikt är halvt meningslöst att ligga på 150:e plats på ordet blogg.

Frågan är mer vilken storleksordning på traffik på nyckelorden man rimligtvis kan tänka sig att lista någorlunda på med en så liten blogg som jag har.Om det är mest effektivt att satsa på sökord som får 5000 träffar per månad eller 25000 träffar, om skillnaden är milsvid eller inte för att kunna lista bra för sådana ord.

Dock nämnde du en intressant sak som jag funderat på. Det måste rimligtvis vara enklare att lista för fraser, eller hur, oavsett om de har många eller få besök. Jag menar merparten SEO-optimerar antagligen inte så stenhårt på en fras, typ "bärbar dator med bluetooth" Dock borde du väl ändå kunna lista bra för ordet "bärbar dator" också så man tycker spontant inte att det borde vara en dålig taktik.
Oläst 2008-11-08, 21:10 #6
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Vad är syftet med trafiken? Vad är det du vill att "trafiken" ska göra? Passar sökorden för din bloggs inriktning?

Allt är inte bara "stor trafik", och det säger ingenting om hur svårt det kommer bli att ranka. Det finns andra faktorer som talar om ifall det är svårt att ranka på ett sökord/sökfras än antalet sökningar per månad.

Storleken, som du avser med antal besök per dag, talar heller inte om hur svårt den kommer bli att ranka upp för relaterade sökord. Det är även där andra faktorer som avgör.

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 21:40 #7
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
Orkade inte läsa igenom men tryck in "exact" i match type så får du nog det rätt.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 22:17 #8

Om du inte ska köpa ord på AdWords så är det bästa rådet att tänka som en användare och helt enkelt skriva en så bra och informativ text som det bara går och som är så relevant som möjligt för en mänsklig användare.

Google har skrivit det på alla ställen det går att framföra, dvs att de hela tiden försöker förbättra sitt system så att det ska fungera så bra som möjligt för användarna, dvs det finns inga "trix" man kan ta till utan det är bara att vara ärlig, rättfram och informativ i sin texter så når man bästa resultat.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-09, 08:53 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by MrWize@Nov 8 2008, 22:10
Vad är syftet med trafiken? Vad är det du vill att "trafiken" ska göra? Passar sökorden för din bloggs inriktning?

Allt är inte bara "stor trafik", och det säger ingenting om hur svårt det kommer bli att ranka. Det finns andra faktorer som talar om ifall det är svårt att ranka på ett sökord/sökfras än antalet sökningar per månad.

Storleken, som du avser med antal besök per dag, talar heller inte om hur svårt den kommer bli att ranka upp för relaterade sökord. Det är även där andra faktorer som avgör.

/Patrik Berggren
Jag vill dra sådan traffik som är relevant för min blogg, och som har en åtminstone hyffsad sannolikhet att komma tillbaka, anmäla sig till RSS-feed och nyhetsbrev.

Eftersom jag skriver mycket om bloggande med olika tips och tekniker tänkte jag lista för t.ex. ordet blogg. Dock söks det på 800 000 gånger och har 60 miljoner sidor som kommer upp. Ordet blogga söks efter 5000 gånger och har 5 miljoner sidor på google. I mitt fall spelar det egentligen ingen roll om besökarna jag vill ha till min sida söker på blogg, eller blogga eftersom det är extremt likt.

Rent spontant tycker man att det borde vara enklare att ligga högt hos Google på ordet blogga eftersom det är mindre konkurrens. Är det då något man medvetet bör satsa på som en mindre blogg, då man kanske inte har pagerank, domänålder eller vad det nu må vara för att kunna konkurrera (ligga i topp) på ett mera attraktivt sökord.

Vilka är dessa andra faktorer du syftar på och var hittar man i så fall information om dessa så man kan optimera sig mot vissa synonymer på sökord som verkar passa bäst.

Ps: Jag tänkte också passa på att fråga angående domännamnet. Då jag vill optimera mot ordet blogg, blogga, bloggare osv känns det rimligt att använda ordet blogg i domännamnet. typ www.blogg.se. Kan man säga någonting om vikten i detta. Jag menar specifika inlägg kommer ju heta något i stil med www.mittnamn.se/blogga-bra-eller-dåligt/
Alltså ordet blogga finns med men är det värt ur ett SEO perspektiv att byta domän av den här anledningen?
Oläst 2008-11-09, 09:52 #10
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Jag tror inte du ska fokusera allt för mycket på enstaka ord.(om du vill ha relevant trafik)
Folk söker på längre specifika fraser.

Tittar jag i mina loggar på hur min trafik ser ut från sökmotorerna, så ser jag att 99.9% söker på 2-10 ord långa fraser. Bara idag hade jag trafik från 3763 olika sökningar och endast 19 besökare kom från en sökning på endast ett (1) enstaka ord.

Om din blogg ska handla om tips och tekniker för bloggande, så bör du nog klura ut vilka fraser folk söker på. (då får du ju dessutom dina enstaka ord 'på köpet)
t.ex.
- blogg tips
- tips på hur man bloggar
- blogga gratis
- tips på bloggtekniker

Tänk dig själv att nån söker på ordet 'BLOGG', vad vill den personen få ut av den sökningen? Det finns ju inget som säger att det är ditt ämne personen är ute efter.

Om du själv t.ex. ska söka rätt på information om en 'Volvo XC 90', så söker du ju inte enbart på ordet 'Volvo'. Eller hur?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017