FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi har en massa artiklar med urlerna "aricle.aspx?ID=nummer" som vi vill ändra till mer begripliga.
Givetvis så gör vi en 301-redirect men finns det risk att man tappar PageRank för inlänkar? Är det någon som har någon fundering kring hur utseendet på url:erna påverkar sökresultat? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det ska absolut inte vara någon risk om du kör med 301 från den gamla URLen till den nya.
Google har nyligen gått ut och sagt att själva URLen inte ska ha någon inverkan på sidans ranking, och det kan mycket väl stämma. Däremot länkar många med sidans URL som länktext, och länktexten har definitivt inverkan. Det du framför allt ska tänka på är att URLerna ska vara logiska, och anpassade för besökaren. En sak jag brukar tänka på är att sätta eventuella ID-nummer längst bak, då de flesta webbläsare listar sidor man tidigare besökt när man börjar skriva URLen. Troligen kommer jag ihåg annat än ID-nummret. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Japp, det är bara firefox.
Skillnaden är menar jag såhär: Dålig: /allmaen-seo-info/4253-html-foer-seo-pa-baest.html Bra: /fotoalbum-las-vegas-g565-page1.aspx |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Där har du en källa. Det är till och med så att Google själva rekommenderar dig att inte skriva om dina urlér. Google ger dock ingen bra motivering till varför man borde låta bli, så jag skulle ta det med en nypa salt. Det blir även lite paradoxalt eftersom deras egen blogg skriver om urlér. Om du väljer att skriva om dina urlér så får du räkna med att Google är väldigt seg på att följa 301´or. Det kan ta flera månader innan dina undersidor har återhämtat sig i serpsen igen och återfått sin gamla ranking. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vi har inga "vänliga länkar" och vi rankar topp placeringar på seo-relaterade sökord, sökfraser.
Det finns ingen koppling. Om du vill lägga energi på detta är inte jag personen som ska hindra dig! Varsågod! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|