FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Tänkte kolla hur man går tillväga när man som företag köper något av en privatperson. Eftersom jag inte sköter min ekonomi själv och min "ekonomitant" är ledig så prövar jag att droppa frågan här först. Anta att NN vill sälja mig PP och han vill ha 10.000 kronor för det. Jag har bara F-skatt. Hur bokför man det? Moms? Sociala? Något personen ska ta upp i sin deklaration? Man vill ju ogärna hamna i tvistemål med farbror staten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är PP? En tjänst, en vara?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ah, sorry. Produkt är det tänkt. T.ex. en färdig design eller dyl.
Räknas det även som produkt om jag säger att jag vill ha en design som ser ut si och så, hur mycket ska du ha? (Låter som tjänst men kanske inte är det). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
har du bara F-skatt? Är du inte registrerad för mervärdesskatt (moms) ?
Om personen i fråga inte har F-skatt själv måste du betala sociala avgifter och skatt för personen. Typ som en anställd. Om han skall ha 10.000 i fickan så får du lägga ut ca 22.000. Om du endast skall betala ut 10.000 så får personen 4.500 i fickan efter skatt och avgifter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Köper man produkt/vara så behöver inte betala några avgifter alls, betala som vanligt se till att få kvitto moms kan du då inte dra av, privatpersoner inte är momspliktiga. Köper man för mycket av privatpersoner kan ju dom börja knorra och undra. Tjänster/arbete är ju lite annorlunda.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Självklart momsreggad, helvetisk vecka det här och inte blivit mycket sömn. Ber om ursäkt för mina korkade frågor och utelämnade information.
Tack för bra svar! Alltså är det skräp att köpa av en privatperson :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett tips är ju att låta privatpersonen ifråga anlita Bolagskraft eller FrilansFinans för att skicka dig en faktura. Du får en faktura på beloppet, och privatpersonen slipper krångla med papper för att registrera en firma. De få procenten de här företagen tar i avgift kan du gott lägga på i utbetalningen bara för att slippa krångla med löneutbetalning själv.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Bumpar denna tråden lite. En kund som vi gör hemsida åt vill använda en bild som han "hittat på internet". Jag lyckades spåra vilken fotograf det är och har kontaktat denne. Han är privatperson och fakturerar inte utan vill ha pengarna insatta på sitt konto.
1) Är det som Westman säger att vi slipper betala löneskatt etc på priset? 2) Avtalsbiten, jag vill helst få papper/kvitto på att vi har rätt att använda bilden. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|