FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har funderar lite.
Finns det något sätt, att från en browser få fram ett unikt värde som kan koppla en viss persons browser ID på något sätt ? Jag vill spara en kaka i en browser, men vill att värdet som sparas ska vara unikt för browsern, då jag vill använda samma kaknamn till lite olika saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En möjlighet är väl att du sparar all information du vill ha om just den browsern i en databas, och i databasen lägger in ett unikt idnummer som du även sparar som cookie i den browsern?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||||
|
|||||
Flitig postare
|
Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tänkte först
Kod:
Session.SessionID |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Sessions id:t är unikt för besökaren, och därmed webbläsaren, varje gång.
Vill du däremot veta ifall det är EXAKT samma besökare som återvänder kanske 2 veckor senare, så är det enda sättet - såvitt jag vet - att ha inloggning med anv.namn + lösen. IP är långt ifrån tillräckligt unikt. Precis som det nämnts ovan har ofta hela företag/skolor m.m samma IP utåt sett. IP + Språk + Webbläsareversion = Lite bättre, men långt ifrån 100%. Snarare 50-60%... Om det nu räcker i tillförlitlighet ![]() Annars är det att spara en riktig COOKIE hos användaren (EJ session-cookies), då blir denna unik OCH finns kvar när/om de återvänder såvida de ej har rensat bland sina cookies! Detta förutsätter ju givetvis att besökaren TILLÅTER cookies i sin webbläsare... Vilket allt färre gör pga. säkerhetsskäl etc. :blink: |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|