Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Försiktighet med Adsense

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-27, 10:25 #1
Jormas avatar
Jorma Jorma är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2007
Nykomling
Jormas avatar

Har läst lite i olika trådar här att folks Adsense konton har stängts av på till synes konstiga grunder. Har förstått att man ska vara försiktig med var man loggar in på sitt Adsense konto, tex på offentliga datorer, för att det då kan se ut som man har klickat på sina egna annonser.

Men då undrar jag hur det funkar med trådlösa nätverk, tex på wifi-cafeér, skolor etc. Sitter man inte ofta på samma IP nummer där? Om jag loggar in på mitt adsense konto när jag sitter på skolans trådlösa nätverk med min laptop, och en sen går en annan person som sitter på samma trådlösa nätverk in på nån av mina sidor och klickar på en annons. Kan detta då se ut som att jag har klickat på min egna annons?
Jorma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 14:48 #2
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Reg.datum: Jul 2006
Du delar nästan säker IP även då. Jag skulle inte själv använda publika nät eller nät på en skola men jag är långt ifrån säker på att Google bryr sig om det, det verkar vara lite delade meningar om det.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 15:03 #3
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem

Jorma, jag vet inte hur tekniskt kunnig du är. Denna lösning är dock en av de enklaste men det förutsätter att det är på din laptop du surfar.

Finns säkert sätt som är 1000ggr mer optimala. Men detta kan alla göra iaf.

Installera hamachi på en stationär dator som alltid går att nå. Skapa ett nätverk.
Installera hamachi på din rörliga enhet.

Installera också någon form av VNC programvara som tex RealVNC eller dylikt på båda stationerna.

Tack vara hamachi kan du nu enkelt få upp din hemdator via VNC och kunna surfa med ditt vanliga hemma IP. Man kan säkerligen nå VNC via forwording av portar i hemmaroutern. Men Hamachi funkar för alla och är gratis. Då den skapar ett eget nätverk var du än befinner dig kan du också nu enkelt komma åt dina delade mappar och filer var du än befinner dig.
Kalledoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 15:19 #4
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar

Reg.datum: May 2008
ja jag har blivitt avstängd nu pga ogiltiga klick vet inte varför dom vill inte förklara heller vad dom menar har försökt resonera men får bara något tillbaka som nästan tyder på att dom inte ens läst min överklagan.

Som sagt var försiktig med vart du loggar in osv logga inte in på allmänna platser tror det var det som jag körde på:/

Hade dock bara ca 30 dollar för hade nyss börjat med dom men det är ändå surt att man blir banned for life:/ jahapp tänker man vad händer nu då? inge mer adsense...

För annars har jag varit ytterst försiktig med att inte trycka på mina egna annonser vilken idiot riskerar sitt konto får några ynkliga dollar?

ps har aldrig haft något emot google förräns nu, för mkt makt kanske? snart äger dom allt:P

så var försiktig...
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 19:11 #5
Jormas avatar
Nykomling

Nykomling
Jormas avatar

Man bör onekligen tänka på var man loggar in märker jag.

Men vad räknas som att logga in då? Är det när man går specifikt till Adsense sidan? Man har ju samma inlogg till alla googles tjänster, Reader, gmail etc, ska man undvika logga in på google kontot överhuvudtaget då på offentliga nätverk?

Kalledoo: Jag har ingen stationär dator, men om jag hade haft verkar det där systemet smidigt, framförallt för att nå delade mappar.

CTSMEDIA: Tråkigt med ditt konto, känns konstigt att de stänger av ditt konto utan att ge en förklaring.

Daniel.st: Nätverket är inte helt publikt dock, skol-id krävs för login. Men jag kommer ändå inte logga in på Adsense kontot i skolan framöver. Kommer framöver bara kolla adsensekontot från min uppkoppling hemma.
Jorma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 20:09 #6
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Finns det överhuvudtaget någon bekräftelse på att det är IP adressen som är det avgörande? Eller är det bara ett ihållande rykte?

Hur skulle det i så fall bli för användare av adsense som sitter med dynamisk IP adress?
Folk som har AOL som sin Internetleverantör byter t.ex. IP adress var tionde sekund eller nåt. AOL har några miljoner användare om man säger så.
Eller folk som byter Internetleverantör ofta?Folk som flyttar? m.m.

Eftersom en IP adress inte är en fysisk adress, så har jag svårt att tro att det är det som Google använder när man knyter klicks till en specifik användare av adsense.

Hade varit mer förståligt om Google kunde knyta datorns MAC adress till användaren av adsense (kan dom det?) eftersom MAC adressen är en fysisk adress.
Men det faller nog också på att folk byter köper ny dator/modem/router med jämna mellanrum.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 20:19 #7
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Originally posted by WebboT@Oct 27 2008, 21:09
Finns det överhuvudtaget någon bekräftelse på att det är IP adressen som är det avgörande?
Ingen aning men jag gissar att Google försöker hitta mönster i klickandet som tar hänsyn till var en annons visats och i vilket sammanhang. Det är säkert ganska tillförlitligt men långt ifrån 100%. Även om många drabbas av felaktig avstängning tror jag att Google hellre gömmer sig bakom avtal och total tystnad än att aktivt bemöta var en och en av dessa missnöjda kunder. Innestående pengar är nog dessutom inte försumbara...
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 20:36 #8
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by autosvar@Oct 27 2008, 14:19
Även om många drabbas av felaktig avstängning tror jag att Google hellre gömmer sig bakom avtal och total tystnad än att aktivt bemöta var en och en av dessa missnöjda kunder. Innestående pengar är nog dessutom inte försumbara...
Men faktum är ju att Google INTE KAN avslöja vilken (hemlig) parameter som triggade avstängningen hur frustrerande det än kan va för den som blev avstängd.

"Kunden" är den som betalar för Adwords som sen visas som adsense hos Googles "affiliates".
Pengarna i ett avstängt adsensekonto går oavkortat tillbaka till annonsören (kunden).
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 20:44 #9
oloflolofs avatar
oloflolof oloflolof är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
oloflolof oloflolof är inte uppkopplad
Medlem
oloflolofs avatar

Reg.datum: Apr 2008
(Lite offtopic fråga) Om man blir avstängd från adsense, blir hela google kontot avstängt eller bara adsense? Inte roligt om mail och sånt försvinner. :S
oloflolof är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 21:11 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Är det någon som är beredd att polisanmäla Google för egenmäktighet eller stöld, avtalsbrott är inget brott utan ett civilmål så då måste man själv bekosta advokater och andra rättegångskostnader.

Man kan inte bete sig hur som helst även om man har avtal om "non klick". Man har alltid rätt att få en förklaring och möjlighet att överklaga enligt lag, detta kan givetvis inte "förhandlas bort" i standardavtal, det är orimliga avtalsvillkor.

Avtal om "total tystnad" gäller inte i domstol eller inför polisens utredningar. Och för att hamna i domstol utan att själv behöva bekosta det så måste man anmäla vanliga "brott" som stöld, förskingring, bedrägeri, egenmäktighet eller liknande, då har polisen rätt att få del av motpartens "bevisning" enligt åklagarbeslut eller domstolsbeslut, det upphäver mao avtalsmässig sekretess.

Om Google drar pengar från ditt konto eller nollar det så är det stöld om det inte är sakligt motiverat av avtalade avgifter, som då tydligt måste redovisas.

Google har ju kontor i Sverige och är därmed under Svensk Jurisdiktion, är de under finansinspektionens granskning?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017