Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

MX pekare till 3:e part

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-24, 06:47 #1
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Det har dykt upp ett antal företag som säljer anti SPAM tjänster och vill ha MX pekare till deras spamefilter.

Denna teknik är dock inte bra anser jag.

Att spam filtera mail på servernivå kan innebär att viktiga mail försvinner som man aldrig får en kännedom om. Bästa att ha spam filtering i mail klienten a la thunderbird. Det räcker med ett dåligt skrivet subjekt på ett mail, så kan det hamna i ett spam filter.

Sedan att splittra upp ansvaret på en tjänst mellan webhotell, Spam filterings leverantören osv, är ingen bra lösning anser jag.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 07:25 #2
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Vet inte riktigt vad du vill men tråden. Men de flesta leverantörer som filtrerar spam på det sätt du bekriver har en spam folder tillgänglig via webbmail/etc. Man kan även få en rapport med vilka mail som fastnat som spam en gång per XX, då får du ju kännedom om vilka mail som fastnar i deras filter och kan släppa på dem/justera filtret så det inte händer igen.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 08:32 #3
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Det handlar ju också lite om vilken trafikvolym man har att hantera... att låta den lokala klienten hantera spamfiltreringen innebär ju att spammen belastar hela kedjan, vilket såklart blir ohållbart när man når lite större volymer. Nästan alla som har någon form av mailtrafik kör ju med serverbaserad filtrering eller dedikerade spamfilters innan mailservrarna, så jag säger som najk att jag inte riktigt förstår ditt syfte med tråden.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 10:06 #4

Citat:
Originally posted by MMC@Oct 24 2008, 08:32
Det handlar ju också lite om vilken trafikvolym man har att hantera... att låta den lokala klienten hantera spamfiltreringen innebär ju att spammen belastar hela kedjan, vilket såklart blir ohållbart när man når lite större volymer. Nästan alla som har någon form av mailtrafik kör ju med serverbaserad filtrering eller dedikerade spamfilters innan mailservrarna, så jag säger som najk att jag inte riktigt förstår ditt syfte med tråden.
Är belastning så där jättestor då? Jag pratar om mindre bolag med 2-10 anställda, dom behöver inte den här typen av tjänster. Standard uppkopplingen idag är 24 Mbit ner och 10 Mbit..

Jag har hellre kontroll på min mail, än låter 3:e part hålla "sålla" dem.
Oläst 2008-10-24, 11:06 #5
MMCs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
MMCs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av MMC
Är belastning så där jättestor då? Jag pratar om mindre bolag med 2-10 anställda, dom behöver inte den här typen av tjänster. Standard uppkopplingen idag är 24 Mbit ner och 10 Mbit..
Jag har hellre kontroll på min mail, än låter 3:e part hålla sålla dem.
2-10 anställda är inget jag skulle räkna som mailtrafik att tala om, men du nämnde ju inte att du pratade om småbolag i din första post. Dessutom är det väl knappast alla företag i den storleken som kör egen mailserver, och därmed är frågan utanför deras händer i alla fall.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 12:26 #6

Citat:
Citat:
Originally posted by -klein@Oct 24 2008, 10:06
Citat:
Jag har hellre kontroll på min mail, än låter 3:e part hålla sålla dem.

2-10 anställda är inget jag skulle räkna som mailtrafik att tala om, men du nämnde ju inte att du pratade om småbolag i din första post. Dessutom är det väl knappast alla företag i den storleken som kör egen mailserver, och därmed är frågan utanför deras händer i alla fall.
Men det är de jag fråga sätter, behövs den här typen av tjänster. Större bolag har egen mailserver därav behöver dom ingen extern hjälp.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017