FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Undrar lite om hur ni brukar bokföra. När det gäller avgifter bundna till en faktura.
Ränta och påminnelse avgift är ju momsfritt så det är klart, men nu undrar jag om inte den administrativa avgiften ska vara momsfri med? Alltså den avdiften på oftast 25 kronor som många lägger på sin faktura. Ska den momsas eller inte? Jag har alltid bokfört det med moms, men undrar om man kanske då betalar för många kronor in till staten? Hade en revision för några månader sedan men skatteverket påpekade inget. I värsta fall så har jag ju betalt in för mycket så om jag gjort fel får jag bara pengarna tillbaka. Hur gör ni? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag lämnar iväg mina grejer, men om du får en faktura där inte momsen står specificerad så får du inte dra en "påhittad" moms. Till exempel, om företaget glömt att skriva momsen, eller du köper en sak utan moms, till exempel betalar hyran.
Motsvarande gäller även åt andra hållet. Du ska inte betala in pengar som inte uttryckligen står uppsatta som moms. Troligen har du betalat in för mycket. Ring till Skatteverket och hör med dom. Dom brukar vara mycket hjälpsamma. Det finns en anledning till att momsen så tydligt står specificerad, på till exempel kvittot i matbutiken, med flera ställen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är precis som Eclipse säger. Står det inte specificerat moms får du inte heller dra av den. Är avgiften momspliktig men den inte står specificerad så bör du kontakta den som skickat fakturan till dig och be om en ny där momsen är specificerad bättre.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Är du momsredovisningsskyldig ska du lägga på moms på faktura/expeditionsavgifterna samt på påminnelseavgifterna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ok, jag är med då har jag gjort rätt med andra ord.
Pking, påminnelse avg och ränta är inte moms på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Fakturerings och expeditionsavgifter ska det väl vara moms på. Påminnelseavgift upp till 50 kr är momsfri. Dröjsmålsränta är momsfri och inkassoavgiften är också momsfri.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|