FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej!
Jag ska designa en webbutik (osCommerse) åt min chef. Jag kan xhtml, css och photoshop väl och har en bra känsla för design, så att göra layouten blir inga problem för mig. Visst, det kanske inte bli lika snyggt som om en riktig webbyrå skulle göra det, men inte jättelångt ifrån. En webbyrå tar väl ca 500kr/h för att utforma en layout, hur mycket bör jag ta? Vi har kommit fram till att jag ska få betalt i en klumpsumma. Jag vet inte hur många timmar det kommer ta, men hur mycket bör jag ta betalt för att designa en webbutik? Kan tillägga att ingen annan på företaget kan datorer ö h t och chefens enda alternativ är att anlita en webbyrå. /snajdarn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Alt1. Försökt att uppskatta din tid och ta det gånger den timlön du tycker är ok.
Alt2. Ta kontakt med webbyråer och se vad deras pris är. Då får du ett ungefärligt pris och vet var du kan lägga dig. Sen är det mcyket beroende på hur snabbt du kan leverera en design jämfört med en webbyrå. Samtidigt kan det vara bra att du gör den om företaget ska göra framtida ändringar. Det kan du ha som extra säljargument. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ska du ta betalt från ditt eget företag eller ska du få lön från arbetsgivaren?
Om du inte är van att göra tidsuppskattningar eller gjort liknande uppdrag tidigare så vill jag absolut AVRÅDA dig från att ge ett FASTPRIS, det är omöjligt för dig att uppskatta priset, om du inte har vana att göra det. Har du egen firma som du ska fakturera genom så begär löpande räkning, du kommer sannolikt att ge ett helt felaktigt pris annars (troligen åt fandens för lågt pris) sen kommer du tappa intresset när du inser att du kommer frå jobba i 3 månader helt gratis. Priset 500 kr/timme är billigt, en professionell byrå tar normalt i vart fall 700-800 SEK/tim. Tänk på att din egen självkostnad ligger troligen över 500 SEK/tim för din arbetsgivare. Jag har en gratis och publik kalkyl för konsultuppdrag som du kan använda (kräver ingen registering och det är inget lurt med sidan) på sidan http://www.verimentor.se/Konsultkalkyl/priskalkyl.asp Knacka in din egen månadslön och ändra arbetsgivaravgift till 30,71 för enskild firma, bolagsskatten är 50% i stället för 28%, säljkostnad till 0 utan att ändra nägra andra värden så ser du din självkostnad och rekommenderat minsta utpris. Ett exempel om du anger 25000 SEK (som egen företagare så ska du ca 4000 mer i månaden än som anställd) som lön så blir det 592 SEK/tim+moms. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Du kan nog lägga dig på 500 per timme om du känner att du kan stå för det.
OsC är lite klurigt att modda(om-designa), men det kanske du vet... Lycka till med table-hell ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej! Du skriver inte, att du kan programmering i php. OSCommerce är skrivet i detta språk och html-koden genereras dynamiskt av programscripten - det betyder att du ska helst veta hur du ändrar i programkoden för att förändra det resultat som skickas till besökarna. Å andra sidan, det finns mycket som kan konfigureras genom OSCommerce's eget admin-interface. Men layoutförändringar kan bli lite mariga! Php är förstås ganska lätt att lära sig, och manualen på php.net är fullständigt enastående.
Jag håller med inlägget från ConnyWesth - det kan bli oerhört mycket mera jobb än vad man trodde. Sitter själv i den sitsen, den att det kan kännas som jag jobbar gratis - men hedern hindrar mig från att svika min chef och mina arbetskamrater. Så jag sliter på. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jobbar en hel del med att uppskatta tid på olika jobb och av erfarenhet vet jag att man glömmer väldigt mycket olika småjobb som måste göras, i mitt fall brukar jag komma fram till en viss tid när jag räknar för att sedan dubbla den tiden och du brukar jag träffa ungefär rätt mot vad som krävs.
Detta är väldigt olika för olika personer men de allra flesta gissar alldeles för lågt. För att kompensera detta så sänker man sedan ambitionsnivån i projektet för att få det att gå ihop eller jobbar gratis. Ovanstående gäller när du har gjort flera liknande jobb tidigare, har du inte det så är mitt tips att du inte skall ge fastpris. Det kanske inte är fel att låta en webbyrå göra jobbet då den enda som kan ta emot jobbet blir du om jag förstått datamognaden rätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Om det enbart är frågan om layout, dvs färg och form så brukar jobbet ta 2-3 dagar (16-24 timmar) hårt arbete för ett riktigt proffs som är van verktyget och vet vad han ska göra.
Sen får man lägga till ca 4 timmar för varje möte man ska ha med beställaren. Man hinner aldrig med mer än 2 möten per dag om de ska vara seriösa och förberedda, troligen tar de längre tid än så. Själva mötet kan ta mellan 0,5-1,5 timmar men det är förberedelser och efterarbete som tar tid. Men jag vill fortfarande varna för fastprisupplägg när man är ovan med det. Bästa sättet jag använt för att komma närmare sanningen i mina tidsestimeringar är att ta ett excel-ark och lista upp varenda aktivitet jag kan komma på och skriva ned dem på en egen rad för varje aktivitet. Sen sätter jag mig och tidsuppskattar varje enskild aktivitet till 1, 2, 4,8, 16 eller 32 timmar. Om jag är det minsta osäker så avrunrundar jag alltid uppåt. Alla aktivitetetr går jag igenom flera gånger och tänker; är jag verkligen HELT säker på att jag klarar denna aktivitet på den uppskattadetiden, vid minsta tveksamhet så avrundar jag uppåt. Om jag är osäker vad som ska göras för en aktivitet så bryter jag ned den (delar upp den i fler bitar) ända tills jag är helt säker på att jag kan uppskatta vad som ska göras och hur lång tid det tar. Detta sätt att arbeta kallas WBS (Work Breakdown Structure) och lärs ut på Universiteten (i vart fall Stockholm och KTH). Lämplig minsta del kan vara 1 timme eller en dag beroende på hur duktig man själv är på att uppskatta tid. Är man nybörjare så är det definitivt bättre att dela på 1 timme så man verkligen känner sig säker på att man gör ett riktigt estimat. Fördelen med att använda WBS är att man även kan kommunicera med sin chef/beställare vad man egentligen har tagit med i sin tidsuppskattning (sitt "Estimat"). Tänk på att man ofta "glömmer" att ta med tid för: kunskapsinhämtning, tid för att lära sig nya verktyg, väntetider på att andra ska bli klara med vad de lovat, möten, tidrapportering, dokumentation, presentationer och demo, frågestunder (ex med beställaren), avstämningsmöten med kollegor, avstämningsmöten med beställaren, kravhantering, installation, programtest av programmeraren, funktionstest av testare, systemtest av testare, acceptanstest av beställaren, utbildning av beställaren/Kunden, buggrätting, leverans, uppsättning av utvecklingsmiljö, testmiljö, produktionsmiljö, skaffa kunskap om andra system som systemet ska kommunicera med ex. betalsystem, eller ordersystem hos leverantörer, Listan blir som synes lång på aktiviteter som man måste tänka på när man tidsuppskattar ett projekt. Denna listan är dock inte komplett på långa vägar, för varje projekt måste man ta reda på allt som man är beroende av för att projektet ska lyckas, det bör man göra i en förstudie. I en förstudie måste man även ta reda på beställarens ekonomiska ramar och vinstmöjligheter för projektet. Tänk oxo på att om beställaren är ovan beställare av IT-projekt så måste man "utbilda" beställaren i beställningsförfarandet så att de blir medvetna om sitt eget ansvar. Vidare är min erfarenhet att man måste tänka på att utbilda beställaren i själva utvecklingsprocessen så att de får en förståelse för att projektet verkligen inte kommer att vara "klart på måndag morgon". Utveckling är ett omfattande arbete och behöver omfattande planering och ett professionellt hanterande för att lyckas. Tänk på att 86% av alla IT-projekt misslyckas!!! Ofta därför att beställaren har helt orealistiska förväntningar, dålig kravhantering, svagt engagemang för beställarens åtaganden (som förstudie, krav, avstämningar och test) och underfinansierar projekten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tack för jättebra svar. Ska lägga upp en tidsplan och ta betalt per timma helt enkelt, verkar bäst för mig då jag inte alls vet hur mycket tid detta kommer ta.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Träna dig på estimering genom att sätta upp en lista med aktiviteter som du tidsuppskattar innan du börjar, spara den. När du sedan är klar medprojektet så jämför du var varje aktivitet tog i verklig tid och vilka ytterligare aktiviteter som kom till under resans gång. Gör det så blir du något bättre på att estimera nästa gång. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|