Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Feedback på en Wordpress design

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-14, 15:09 #1
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Flitig postare
Cosmas avatar

Har haft ett domän ett par år nu och har alltid haft för mig att jag vill ha en sida där jag samla resurser runt webb och grafisk design och samtidigt dela med mig med dem. Och för ett par månader sen så började jag pilla med Wordpress och det här vad jag kom upp med.

Orginal tema är Newsweek från PremiumThemes. Men .. Princip har jag bara använt grund CSS strukturen och resten har jag lagt till och tagit bort och designen är gjord av mig.

http://webbrelaterat.se/

Jag tänkte höra vad som är dåligt och bra runt designen och funktionerna, är det något som buggar eller är fel, är det nån funktion som inte behövs eller önskas och lägga till?

Jag vet att prenumerera email funktionen inte funkar, får det inte riktigt och funka även har jag provat massa tips från feedburner, det är under process. Jag vet att Submit knappen för kommentar kan vara något mer till höger i vissa webbläsare.

Sidan är också min digitala lekplats på webben så saker och ting behöver inte vara så strikt men jag vill ändå ha det professionellt i slutändan.

Tack!
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 15:39 #2
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Likt smashingmagazine men inte för likt. Jag diggar.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 16:58 #3
Cosmas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Cosmas avatar

Hehe.. Jaa det blev samma concept som SM har. Men det är fortfarande min smak som jag samlar

Skulle det vara någon som har samma intresse som jag, skulle kunna få skriva några artiklar. Skicka PM såna fall.

edit: staving :/
Oläst 2008-10-14, 17:05 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Ser helt ok ut, men på svenska har man inte stora bokstäver i början på varje ord i rubrikerna.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 17:20 #5
Cosmas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Cosmas avatar

Tack jonny, precis sånt jag vill höra.
Oläst 2008-10-16, 17:12 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Jag hör till den grupp som fortfarande vill skilja på bloggar och vanliga hemsidor. "Sidan" är fortfarande väldigt bloggig, men det kanske är meningen även om jag tolkade ditt inlägg som att du hade "tvättat bort" blogglooken helt och hållet från ett Wordpress-tema. Jag vill ändå säga att jag tycker du har gjort ett bra jobb med designen, den är lättnavigerad och de stora rubrikerna på artiklarna är bra!

Om det bara är "Johan" som skriver på bloggen så tycker jag det är onödigt att ha med det på varje artikel. Sen till stavningen som jag stör mig en hel del på. Och du ville ju ha det professionellt i slutändan

Dessa ord ska vara ihopskrivna:
foto sajter
design projekt
photoshop guider (skriv ihop eller använd -)
bakgrunds bild
industri design
webb sidor
webbplats design
design principerna
Hiruko fonterna (använd bindestreck)
webbdesign principer

Populära Artiklar (liten begynnelsebokstav på Artiklar)
Bonus Sajter (ihopskrivet och liten begynnelsebokstav på sajter)

Alla som har en blogg eller hemsida där de publicerar text borde verkligen ta sig tid att läsa boken "Svenska skrivregler". Här är en bra länk som gäller särskrivningar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Särskrivning
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-16, 20:51 #7
Cosmas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Cosmas avatar

Hej kw_wasabi, tack för kommentaren och att du tog tid att titta.

Wow var det så mycket som var felskrivet :s hehe ajaa.. Kul å höra lite som kan förbättras. Jag håller helt med att stavningen är viktigt på en "sajt" :P Nåt som jag kommer öva på med tiden.

Är inte riktigt säker vilket håll webbsidan är åt, blogg eller en vanlig sida. Jag kommer inte skriva inlägg om mitt liv utan mer dumpa ner resurser så jag kan enkelt gå tillbaka och ha allt samlat, plus en sida jag övar och leker på. Det kommer säkert ända med tiden att jag skriver riktiga artiklar också.

Jag är tänkt på om mitt namn ska vara med på alla inlägg eller inte men tanken är också om jag hittar nån som vill dumpa resurser med mig på kan det vara klokt. Då kommer inte portfölj delen vara kvar. Vad tycker du? Ta bort eller låta namnet vara kvar?

Tanken och det jag vill på konceptet på webbsidan är åt det är håller -> http://abduzeedo.com/

Webbsidan är i tidigt skede, mycket kommer ändras med tiden.
Oläst 2008-10-16, 21:10 #8
Jimpsson Jimpsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Jimpsson Jimpsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Jag tycker det fanns mycket bra inspiration att hämta därifrån, den hamnar som bokmärke. Designen gillade jag också.
Jimpsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-16, 21:31 #9
rsp rsp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
rsp rsp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Tummen upp för både layout och innehåll. Kanske implementera nån komplementfärg till den orangea.

Hamnar även här som bokmärke!
rsp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-17, 04:46 #10
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Det blev mycket negativt i mitt förra inlägg. Men jag gillade innehållet, bra tips och guider. Sen tycker jag alltid det är trevligt att hitta nya sidor med bilder och ikoner att använda vid webbutveckling.

Om du hittar fler som skriver artiklar på "sajten" så tycker jag nog du ska ha kvar namnet vid artikeln. Jag vet inte om det passar, men jag skulle nog föredra någon sorts byline som tidningar använder (längst ner på artikeln). Det kanske är svårt att fixa, men det var just upprepningen av samma författare jag hakade upp mig på.

Jag tror det kan bli bra, övning ger färdighet och det är svårare än man tror att skriva intressanta texter. Jag tycker själv det är jättejobbigt att formulera sig bra, jag kämpar med min egen blogg som också är om webbutveckling. Den är på hobbystadiet, och mest för att jag vill ha anteckningar m.m. samlade för egen del.

Sen har jag ett litet problem med min blogg. Jag är inte så bra på Wordpress m.m. men bloggen dyker inte upp på Google. Jag skrev första inlägget i maj och har kontrollerat i Wordpress-admin att den ska synas i sökmotorer.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017