Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Pågående finanskris - hur går det med annonser?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-11, 22:33 #11
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Ja, även om vi har en pågående härdsmälta på gång i världsekonomin just nu, har jag märkt att min ecpm har ökat idag
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-12, 15:47 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Lågkonjunkturer har en del positiva effekter. Det är nämligen under lågkonjunkturer som företag effektiviserar och hittar nya vägar till förbättringar. Man kan säga att det sker en evolution på företagsnivå.

Den nuvarande finanskrisen tror jag inte påverkar annonseringen på Internet märkbart. Den följande lågkonjunkturen kommer dock att göra det. Jag tror att det kommer att bli svårare för publicister att sälja annonsplatser till fasta priser. Annonsörerna som håller hårade i plånboken kommer att betala för sales och leads i större utsträckningen.

Tjänster som egentligen inte behövs kommer att få det svårare. Shoppingsportaler, kataloger, mm, kommer att genomgå ett stålbad. Exempelvis så skulle jag gissa på att Kelkoo och Jello tappar, undertiden som Pricerunner och Prisjakt inte märker av någon nedgång överhuvudtaget.

Olika branscher är olika konjunkturkänsliga. Alla som driver resesidor och som marknadsför flygbiljetter, hyrbilar och hotell kommer förmodligen att få det svårare då folk reser mindre under lågkonjunkturer. Detsamma gäller för alla webmasters som marknadsför dyra produkter. De som driver porrsidor kommer förmodligen att märka av en liten uppgång då arbetslösheten stiger och folk får mer tid över till att porrsurfa. Detsamma gäller för communities, eller forum såsom WN.

Det är svårt att generalisera. Men har du en tjänst där du aktivt säljer annonsutrymme genom telefon eller direktreklam, så kommer du förmodligen att märka av en ordentlig nedgång. Har du däremot en tjänst där annonsörerna söker upp dig, så kommer du förmodligen att märka av en uppgång. Företagen kommer att vilja effektivera och spara. Har du en väldigt kostnadseffektiv tjänst så är det naturligtvis positivt för dig. Har du en MFA sida som ingen behöver, så får det negativa konsekvenser. Alla branscher kommer att genomgå ett stålbad.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-12, 17:16 #13
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Mobil annonsering kommer definitivt att öka, Små pengar än så länge, men det går snabbt framåt.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-13, 13:00 #14
cash cash är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
cash cash är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
Totalomsetningen på nettannonser kommer garantert til å gå ned mye. Sikkert minimum 30%. Om dette vil påvirke webmasters som har sine inntekter først og fremst fra google og affiliateprogrammer tror jeg ikke. Er først og fremst rubrikkannonser og kampanjer booket fra mediebyråer som vil merke dette sterkest.
cash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017