FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, även om vi har en pågående härdsmälta på gång i världsekonomin just nu, har jag märkt att min ecpm har ökat idag
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Lågkonjunkturer har en del positiva effekter. Det är nämligen under lågkonjunkturer som företag effektiviserar och hittar nya vägar till förbättringar. Man kan säga att det sker en evolution på företagsnivå.
Den nuvarande finanskrisen tror jag inte påverkar annonseringen på Internet märkbart. Den följande lågkonjunkturen kommer dock att göra det. Jag tror att det kommer att bli svårare för publicister att sälja annonsplatser till fasta priser. Annonsörerna som håller hårade i plånboken kommer att betala för sales och leads i större utsträckningen. Tjänster som egentligen inte behövs kommer att få det svårare. Shoppingsportaler, kataloger, mm, kommer att genomgå ett stålbad. Exempelvis så skulle jag gissa på att Kelkoo och Jello tappar, undertiden som Pricerunner och Prisjakt inte märker av någon nedgång överhuvudtaget. Olika branscher är olika konjunkturkänsliga. Alla som driver resesidor och som marknadsför flygbiljetter, hyrbilar och hotell kommer förmodligen att få det svårare då folk reser mindre under lågkonjunkturer. Detsamma gäller för alla webmasters som marknadsför dyra produkter. De som driver porrsidor kommer förmodligen att märka av en liten uppgång då arbetslösheten stiger och folk får mer tid över till att porrsurfa. Detsamma gäller för communities, eller forum såsom WN. Det är svårt att generalisera. Men har du en tjänst där du aktivt säljer annonsutrymme genom telefon eller direktreklam, så kommer du förmodligen att märka av en ordentlig nedgång. Har du däremot en tjänst där annonsörerna söker upp dig, så kommer du förmodligen att märka av en uppgång. Företagen kommer att vilja effektivera och spara. Har du en väldigt kostnadseffektiv tjänst så är det naturligtvis positivt för dig. Har du en MFA sida som ingen behöver, så får det negativa konsekvenser. Alla branscher kommer att genomgå ett stålbad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mobil annonsering kommer definitivt att öka, Små pengar än så länge, men det går snabbt framåt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Totalomsetningen på nettannonser kommer garantert til å gå ned mye. Sikkert minimum 30%. Om dette vil påvirke webmasters som har sine inntekter først og fremst fra google og affiliateprogrammer tror jeg ikke. Er først og fremst rubrikkannonser og kampanjer booket fra mediebyråer som vil merke dette sterkest.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|