FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sen kan man ju också fråga sig vad som är "felaktigt varumärke" - om du förstår vad jag menar.. innehavarna HAR ju uppenbarligen registrerat ett varumärke under någon konstig klassificering - frågan är ju då om ett varumärke är mer värt än ett annat - vem ska isf bedöma detta? Men när jag letar lite i minnesbanken i bakhuvudet, så var det ett mycket stort antal varumärken som var av sorten "LÖVÈ" och eftersom .eu inte erbjöd IDN-domäner - så berättigades namnet - icke-IDN-versionen - dvs LOVE. Men fortfaranade - att tro att EURid på egen hand skulle göra något åt saken är inte realistiskt, och vid en tvist, så har innehavaren fått registrera domänen efter en speciell varumärkesgranskning - vilket då sannolikt aldrig kan ifrågasättas - eftersom PriceWaterhouseCoopers var exklusivt utvalda av EURid så skulle ju det indirekt indikera EURids inkompetens.. EURid stängde ju också av de 400 skuggregistrarerna och konfiskerade de registrerade domänerna dessa registrerat - har för mig att det handlade om ca 70K domäner. Dessa domäner fick de lov att släppa tillbaka till registranterna efter nåt domstolsbeslut och den officiella versionen var att - registranterna registrerat domänerna i "god tro". Dessa "skuggregistrarer" finns FORTFARANDE listade hos EURid - kolla själva! http://www.eurid.eu/en/eu-domain-names/registrar-list välj ut USA och hitta flera hundra LLC-bolag som sitter på en av 2 adresser i Vancouver - de flesta utan hemsida - De godkändes av EURid ett par dagar före launch (och EURid har upprepade ggr sagt att de inte ansåg att de gjort något fel, för de var ju alla registrerade bolag) - Sen att de satt på samma adress (samma suite), inte hade hemsida för registranter att beställa domäner på, var LLC-bolag som tar en dag att skapa för 50 dollar mm ansåg EURid inte värt att kontrollera. Att tro att de initiala innehavarna för dessa 70K domäner är andra än registrarerna själva är löjligt - en och annan kan ju iofs sannolikt sålts på andrahandsmarknaden.. Blev lite off topic nu, men fortfarande inom ramen för domän vs varumärkesproblematiken.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||||||||||
|
|||||||||||||
|
Citat:
Citat:
Det är givetvis så att varumärkesskyddet gäller inom resp skyddskategori och jurisdiktion och ingen annan stans. I mitt inlägg resonerade jag kring ett explicit fall där man reggar sitt varumärke inom SAMTLIGA kategorier. Det kanske inte farmgick helt tydligt. Inlägget var inte avsett att vara helt uttömmande utan mer en introduktion för den ursprungliga inläggsskribenten som hade en konkret fråga. Mitt inlägg hade som avsikt att ge en startpunkt att resonera strategiskt utifrån. Citat:
Med begreppet "önsketänkande name-nappare" så menar jag ENBART de som inte har någon varumärkesrätt till ett begrepp OCH där det finns ett legalt varumärkesskydd som tillhör någon annan. Precis som du skriver så kan det finnas 45 olika legala rättighetsinnehavare till ett begrepp men endast en an registrera domänen direkt under ".SE". Min text motäger inte det, jag tog inte upp det så det är "out of scope", jag håller med om att jag borde ha tagit upp det eftersom mitt inlägg var ganska heltäckande men inte tillräckligt heltäckande. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Kontentan är att två parter kan inte sinsemellan avtala bort en tredje parts rätt till ett varumärke. Det är endast hos TLD-företaget som du kan göra en REGISTRERING utan förprövning. Det innebär inte att man har juridisk "rätt" till begreppet som kan prioriteras före varumärkesskyddet, om det vid registreringstillfället fanns ett registrerat varumärke inom den jurisdiktion (i princip land, men kan även vara alla WTO medlemsstater om man reggat varumärket genom WTO) det gäller. Jag vill oxo förtydliga att om man är först med att använda ett begrepp så är detta i sig en "inarbetning" (jag läste begreppet sedvanerätt i något inlägg) så är det ett visst "varumärkesskydd" i sig, utan registrering. Jag resonerade inte kring detta i mitt förra inlägg, men så är det givetvis. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Även du har utelämnat visst resonemang i texten. Du tar på slutet upp ett exempel där domännamnsinnehavare "tvingas" lämna ifrån sig domännamn med hot om stämning. Det framgår inte om domännamnsinnehavaren hade ett varumärkesskydd eller om det enbart var en registrerad domän. Det framgår inte heller om de bedrev en verksamhet inom den skyddskategori som "stämmaren" hade varumärkesskydd inom. Detta är givetvis högst vesentligt om det var en "okynnesstämning" eller ej. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Jag hann inte redigera mitt senaste inläg klart innen timeouten (får väl kopa ut texten i Notepaddan när det blir långa inlägg nästa gång), så jag vill tillägga att jag inte hävdar att mitt resonemang är gällande praxis hos ATF, utan mitt resonemang är min egen tolkning av varumärkeslagen och utifrån ett jurisikt prespektiv.
ATF är inkonekventa och det är vanliga domstolar oxo. Jag gillar inte att rättvisa ska stavas "pengar" eller "storbolag". Små företag har dock en tendens att inte bry sig om att registrera sina egna varumärken vilket jag vill rekommendera att de gör. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag satt och funderade på hur man bäst skulle kunna tydliggöra vad som verkligen gäller för detta, men jag bet mig själv i tungan och kommer istället att publicera den guiden på ett kommande domänforum. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Som jag uppfattat ditt inlägg så går det alltså inte registrera ett varumärke på något det finns en domän av,eller iaf inte få domäninnehavaren att lämna över namnet enligt sedvanerätten? Du skriver att man t.o.m riskerar att bli av med varumärkesregistreringen,finns det några kända fall av detta? Antar att detta endast kan gälla väldigt inarbetade domännamn. Hur gäller det i detta fallet: En sida....www.mammasgodabullar.se säljer bullar i en förpackning det står mammasgodabullar. Tillverkningen sker av part som inte har detta varumärkesregistrerat,inte heller har domäninnehavaren detta registrerat. Om jag nu registrerar detta varumärket,vilka rättigheter och skyldigheter har då jag och mammasgodabullar. Antar att jag inte kan få domännamnet men borde få dessa att inte sälja produkten med detta namn. Tacksam för svar. /A |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Jag känner inte till sådana fall ifråga om domäner, men det finsn fall tyvärr kan jag i nuläget inte hitta referenserna, som finns i olika tidningars arkiv, men det finns exempel där registrerade varumärken avregistrerades för att enskild person kunna bevisa att denne har sedvanarätt till varumärket. (Lagen om sedvanerätt gälla även domäner)... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Gäller sedvanerätten ett varumärke registrerat i OHIM? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Det finns dessutom olika klasser man kan registera varumärken i.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|