FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jovisst går det bra med MySQL men om man redan ifrån början vill satsa "större" och undvika framtida plattformsbyten så kanske man ska välja en databas som skalar bra och klarar många anrop simultant (ja, eller det vi menar med simultant iaf).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
|
Näh, fybersearch e skit. Tyvärr.
Jag submittade min egen site dit för flera månader sedan och han får fortfarande inte upp en enda träffa på min pagerank 6 sida. Den hittar inte heller mitt nick som har ett gäng träffar på nätet på både svenska och internationella sidor. Vidare så finner den exakt 1 träff på mitt rätt så unika namn (Hjalmar) - vilket borde vara lite konstigt med tanke på hur många som heter det i världen ( och om man bara räknar träffarna på google där _jag_ figurerar ). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Flitig postare
|
"Näh, fybersearch e skit. Tyvärr."
Jo, det håller jag med om. Men det är en väldigt bra början, inte minst på grund av den uppmärksamhet den (och snubben bakom) fått i media. Det tror att han har stora möjligheter att kunna fortsätta driva sitt projekt med en hygglig lön. Att jämföra med ett enmansprojekt med t.ex. Google (som har lika mycket kapital som svenska Ericsson!?) blir ju aldrig rättvist. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
|
Man ska väl bedöma sökmotorn efter det som finns under huven. jag har inte kollat på fybersearch men det verkar som problemet "bara" är lite data? Potentialen ligger väl i tekniken för utsökning, indexering etc (hur han nu har löst det som gör just hans tjänst såååå bra)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Flitig postare
|
"Potentialen ligger väl i tekniken för utsökning, indexering etc"
Nja, i detta fall anser de flesta att potentialen ligger i sorteringen av sökresultaten. Att hämta in många webbsidor snabbt är mycket en fråga om hårdvara, och lite kända tricks, "vanlig" indexering är heller inte "rocket science", och det kan man alltid satsa på då man har fått något som är användbart att fungera. Får man dessutom många besökare (från bra reklam) så är det enkelt att bygga vidare. Att starta med massvis med hårdvara, och inga idéer, är bara dyrt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jo, ja vet mycket väl att om man läser en sida så laddas den ner. Men man kan med vara lite finurlig och bestämma själv vad man ska läsa. Det går till och med att endast läsa vissa delar på en sida och ignorera andra. De fina e ju att metatabbarna alltid ligger långt upp på sidan också =)
Seda får vi försöka hålla oss inom cirkeln.. jag räknar inte me att bygga en en super motor som kommer att slå google, jag är mest intresserad utav att bygga en "successful" sökmotor. Det känns lite onödigt att behöva gå och lära mig typ Ada eller något annat programmeringsspråk som militären använder bara för att kunna söka snabbare. De teknikerna man väljer som oftast utgör hurvida motorn är snabb eller seg. Jag kollade upp php och det visar sig att php5 med sin nya Zend motor kan prestera mycket bättre än version 4. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En annan rolig sökmotr som en har gjrot är searchhippo.com.
Om du har funderingar på hur din "serverhall" ska se ut så kan du kolla på www.searchhippo.com/seedcpics.php |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
|
Citat:
Prestandan kommer enbart bero på databasen vad gäller mjukvara, inte vilket skriptspråk du använder. Flaskhalsen blir antalet samtidiga användare och utsökningen ur databasen (vilken du förhoppninsvis redan har sparat ner där på ett sådant strukturerat sätt att du kan ställa icke-krävande sqlfrågor för att få ut svaren) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|