FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag undrar hur jag bör gör nära jag slarvat bort en verifikation? Det rör sig alltid om mindre utgifter när det händer. T ex så kan jag ha köpt två pärmar för 30 kr och sedan råkat slänga kvittot.
Jag antar att en lösning är att bokföra kostnaden som ett eget uttag? Dvs att inte göra något avdrag för den. I det här fallet så rör det ett handelsbolag, så jag har som bolagsman rätt att ta ut pengar förutsatt att jag bokför och skattar enligt reglerna naturligtvis. Det här är en enkel lösning enligt mig. Men finns det någon annan lösning och vad säger skatteverket? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Händer det enstaka gånger ska det gå bra att skapa en egen verifikation där du skriver vad som hänt och bokföra den som att kvittot fanns, vad jag förstår.
Å andra sidan kanske det är enklare att bokföra det som att de 30 kr utbetalats till dig.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Eller kontakta säljaren och begära kopia på kvittot
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Om det känns viktigt för dig så ska du begära ett nytt underlag, skatteverket kommer inte godkänna något avdrag vare sig resultatmässigt eller momsmässigt. Nu rör det sig om så liten summa så det känns som om det kvittar. Men rent principiellt...
Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag köper ofta pärmar, kuvert etc på Clash ohlson och där är kvitton av sämsta tänkbara kvalitet. Kan ha ett kvitto i 2 dagar i plånboken och all färg försvinner. Sånt accepterar ju inte skatteverket. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
* Med riktig kopiator/laserskrivare (bäckstråleskrivare har ju inte den 10 års livslängd som krävs för arkivering) ---- Men för att svara TS; Då du tappat bort kvittot får man anta att det är en kontant betalning som gjorts. Är det bara 30kr så är det väl enklare att lägga dessa i kassan och bjussa firman på pärmarna än att hålla på och jaga kvittokopior...? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Som jonny säger så går det bra att skapa en egen verifikation där du som sagt skriver vad som hänt och varför kvittot är borta. Gör det inte till en vana bara.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Sedan är det lite underligt att kassakvitton på termotransfer får användas när det inte är arkivbeständigt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Taxikvitton har samma dåliga kvalitet, de använder ofta termopapper, dvs värmekänsligt papper. När jag klistrar på baksidan av kvittot för att sätta fast det på ett större pappersark så tar det mindre än en minut innan kvittot är kolsvart. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|