Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kan kunder bete sig hur som helst..?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-23, 22:05 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det bör ju ligga i Kreditors intresse att inte låta kunden handla mot faktura om kunden inte betalar.

Det sägs ju att biluthyrningsföretagen har ett sådant här samarbete... är det ingen som har koll på hur det går till och hur juridiken har lösts där?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-23, 23:16 #22
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Originally posted by ztream@Sep 23 2008, 20:04
Vad sägs om att vi går ihop och bygger ett API för att flagga kunder?

Behövs bara kolla de exakta juridiska premisserna och sedan ett sätt att lagra datan så att det inte strider mot PUL och Datainspektionen. Sedan kör man ett api där man kan göra förfrågningar på något finurligt sätt (som jag inte kommit på än).

Jag är dock öppen för att lagra personuppgifterna i klartext också i ett sådant system
Detta diskuterades på oscforum. DI ansåg en en sån databas vara ett brott mot bl.a. PUL.
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 07:13 #23
bylle bylle är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 33
bylle bylle är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 33
Citat:
Originally posted by jonny@Sep 23 2008, 22:05
Det sägs ju att biluthyrningsföretagen har ett sådant här samarbete... är det ingen som har koll på hur det går till och hur juridiken har lösts där?
Deras organisation heter BURF - www.burf.se. I övrigt vet jag inget om hur de löst juridiken, men i deras allmänna villkor punkt 12 omnämns deras informationslista.
bylle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-28, 03:53 #24
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by dannel77@Sep 23 2008, 00:35
Mmm, sitter här och skriver ihop ett lagomt argt men sakligt brev till kund, men jag frågar mig igen.. är det värt det?? Ger det inte bara sk*t i slutändan ändå. Är det egentligen någon gång värt att ta strid med kund? Är mest bara irriterad över nonchalansen hos den här människan och vill sätta åt han, men det känns mest personligt (som det oftast gör när man har med idioter att göra).
Tänk så här; du är affärsman inte jurist......

Du vill TJÄNA pengar inte förlora dem, det betyder att du inte ska ägna din energi åt sådana kunder som kostar mer än de smakar, glöm och gå vidare.

Du kan dock skicka en faktura på dina havda kostnader och det arbete du lagt ned. Om du inte får ett bestridande inom 30 dagar så skickar du en påminnelse och därefter går det till kronolle direkt. men sitt inte och var förbannad. Glöm elndet och ta alltid förskottsbetalning för specialbeställningar i fortsättningen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-28, 17:25 #25
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Besvärliga kunder kostar pengar. Läste precis följande i ett bra nyhetsbrev:

You know how they say "the customer is always right?"
I say BULLSHIT. That's for suckers who want to be pushed around.
The customer is almost never right.
So stick that in your pipe and smoke it.
It's the truth.
Get it?
Got it.
Use it.

ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-29, 19:47 #26
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
Jag har lovat mig själv att den dag jag går i pension ska jag skriva en bok om hur mycket tokigt en del kunder ställer till med och hur makalöst oförskämda en del kan vara.
Oftast orkar man ju "bara inte bry sig" men ibland sätter de även mitt annars eviga tålamod i spinn:-)

Skulle ge min högra arm för att få bete mig lika illa tillbaka men någonstans tar ju det sunda förnuftet över.

Burf´s lista används aktivt av de jag känner i branschen o fungerar.
Det borde kunna gå att göra ngn slags förteckning över kunden man helst "slipper".
Hur går vi vidare?
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-29, 19:52 #27
lamadjurets avatar
lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 154
lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad
Medlem
lamadjurets avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 154
lägg listan på en server i något skumt och laglöst land/stat. typ: Ryssland eller texas sen använder man listan i smyg
lamadjuret är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-29, 20:25 #28
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
har ingen betydelse var servern står. om tjänsten (listan) skapas och används i sverige så gäller svensk lag.
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-29, 20:31 #29
lamadjurets avatar
lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 154
lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad
Medlem
lamadjurets avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 154
"använd i smyg, skrev jag " använd proxy eller tor
lamadjuret är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-29, 20:51 #30
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Det känns ju som att det borde vara enkelt att ordna en strullista som DI kan godkänna genom att använda envägshashar av personinformationen. DI borde ju definitivt godkänna ett system där det är omöjligt att använda information i listan för att identifiera strulkunder, men där man som e-handlare som fått kundinfo kan hasha ihop datan, skicka till ett slutet system och få en flagga tillbaka.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017