Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kan kunder bete sig hur som helst..?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-23, 12:52 #11
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag håller med... Ta bort inkasso för en kund som begått ett ärligt misstag och erkänner det, det är en sak, men en grinig kund som den där kan gott ha inkassokostnad och alltihop.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-23, 13:17 #12
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Japp det är löningsångest hos fler kunder det märker jag också.

Jag förstår er totalt och egentligen håller med, men ibland så orkar man bara inte, och i dag är en orken slut dag.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-23, 15:49 #13
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by SweCat@Sep 23 2008, 12:06
Ja själv blev jag precis uppringd av en tjej som hävdade att fakturan jag skickade inte är en räkning så därför hade hon inte betalat den och nu när den gick till inkasso vägrade hon betala för hon hade inte fått en räkning bara fakturor.....
Hon skällde och domderade i säkert en halvtimme och hotade med diverse saker och vägrade erkänna fakturan som något hon måste betala, det visste minsann varenda jurist. dessutom fanns inget inbetalningskort på fakturan så då behöver man inte betala eftersom det bara är en bekräftelse. Till saken hör att vad jag vet så sitter ett inbetalningskort på alla kreditors fakturor....

Till slut surnade jag till och sa att jag tar bort inkassot om du lovar att aldrig mer återkomam som kund.
Hon sa att hon minsann aldrig mer skulle handla av en så oseriös firma och hon skulle tala om det för alla sina vänner. Jag brukar kunna hålla mig, men ibland blir det bara för mycket. I dag är en sådan dag. Verkar som alla tokars högtid eler nåt.

Ibland skulle man vilja ha ett ställe dit man kan anmäla alla dessa kunder så att inte fler råkar ut för dem.
I sådana här lägen brukar jag alltid låtsas vara anställd och säga att jag verkligen ingenting kan göra. Sedan ger jag kunden webbadress och telefonnummer till konsumentverket och säger att om vårt företag verkligen har felat så är det bättre att ta det den vägen.

Konsumentverket är visserligen till för konsumenterna, men det är jäkligt praktiskt att ha dem som företagare också. Annars så har vi så klart ARN till hjälp också, men där har jag aldrig haft något ärende ännu.

Summa summarum. Låt KO eller ARN tillrättavisa puckon, så slipper du göra det själv. Gör det till någon annans problem . Vi företagare behöver tiden till bättre saker - t ex att serva våra psykiskt friska kunder.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-23, 15:53 #14
SweCats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SweCats avatar

Tack Gustav, det är en smart idé. Ska utnyttja den vid nästa tillfälle.
Oläst 2008-09-23, 18:35 #15
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar

Reg.datum: Oct 2003
Visst är det tråkigt hur en liten klick kunder kan skapa så mkt frustration på en dag. En god vän, som är e-handlare och även har fysisk butik sa ett par kloka ord en gång när jag var duktigt frustrerad.

"Glöm inte, bland alla kunder du har, så är hälften dummare än de andra."

Hemskt sätt att se det på, men, logiken är ofrånkomlig
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-23, 19:01 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det kan vara värt inkassokostnaden att bli av med problemet också. "Betala innan fredag så stryker vi inkassokostnaden." Sen får du svartlista kunden så de aldrig kan handla mot faktura igen.

Går det inte att göra något sådant genom Kreditor? Förresten, kan du inte hänvisa dit, eller hur ser avtalet ut?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-23, 19:10 #17
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Sep 23 2008, 19:01
Går det inte att göra något sådant genom Kreditor? Förresten, kan du inte hänvisa dit, eller hur ser avtalet ut?
Jag har varit i kontakt med Kreditor angående att flagga stulputtar via deras system. Mitt förslag var att vi e-handlare skulle få möjlighet att markera en kund som besvärlig eller misstänkt. Denna markering skulle inte synas för någon annan e-handlare (för att skydda kundens integritet). Men om samma kund markeras av flera e-handlare så skulle denna spärras från att handla genom Fakturera Mig i framtiden. Allt enligt konceptet att "en gång är ingen gång, men två gånger är en vana".

Mitt förlag hade inte förhindrat att kunder strular. Men det hade förhindrat notoriskt struliga människor ifrån att handla mot faktura. Tyvärr så var intresset från Kreditors sida ganska svalt. Jag tror att det var juridiska svårigheter som omöjliggjorde min lösning. Jag tycker ändå att det borde vara lagligt så länge som systemet är slutet...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-23, 19:21 #18
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Hur är beställningen lagd, har du något underlag på att han/hon faktiskt har beställt produkten?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-23, 19:48 #19
SweCats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SweCats avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Jag har varit i kontakt med Kreditor angående att flagga stulputtar via deras system. Mitt förslag var att vi e-handlare skulle få möjlighet att markera en kund som besvärlig eller misstänkt. Denna markering skulle inte synas för någon annan e-handlare (för att skydda kundens integritet). Men om samma kund markeras av flera e-handlare så skulle denna spärras från att handla genom Fakturera Mig i framtiden. Allt enligt konceptet att "en gång är ingen gång, men två gånger är en vana".

Mitt förlag hade inte förhindrat att kunder strular. Men det hade förhindrat notoriskt struliga människor ifrån att handla mot faktura. Tyvärr så var intresset från Kreditors sida ganska svalt. Jag tror att det var juridiska svårigheter som omöjliggjorde min lösning. Jag tycker ändå att det borde vara lagligt så länge som systemet är slutet...
Lustigt, jag pratade också tidigare med Kreditor om ungefär samma sak men det föll på juridik.

Funderar dock på att göra en egen flagga i min egen butik i stället. det borde vara helt lagligt.
Oläst 2008-09-23, 20:04 #20
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Vad sägs om att vi går ihop och bygger ett API för att flagga kunder?

Behövs bara kolla de exakta juridiska premisserna och sedan ett sätt att lagra datan så att det inte strider mot PUL och Datainspektionen. Sedan kör man ett api där man kan göra förfrågningar på något finurligt sätt (som jag inte kommit på än).

Jag är dock öppen för att lagra personuppgifterna i klartext också i ett sådant system
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017