Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Firma vs. privat

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-20, 14:03 #1
boniis boniis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2008
Nykomling

Hej.
Jag kör i dag några siter som privat person, men funderar på att gå över till enskild firma. Jag är hyfsat påläst gällande enskild firma generellt, så de skall inte vara några problem med själva uppstarten.

Det som jag har lite funderingar om är ifall det är några konstigheter när man skall skriva över allt till firman, t.ex, domänerna, webbhotell, adsense, affiliate programmen, osv...

Är det värt att ha det på firma, eller krånglar jag bara till det för mig?

Värt att nämna är att jag inte drar in några nämnvärda pengar på mina siter (ännu

Tacksam för alla sorts svar och funderingar.
boniis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-20, 14:06 #2
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Så länge Skatteverket godkänner din F-skattsedel så finns det väl bara fördelar med att ha en firma. Den största fördelen för dig blir väl att du kan återinvestera dina intäkter direkt i verksamheten utan att skatta för dem först. Utbetalningar till pp skattas ju som lön, och där försvinner en väldigt stor del av kakan.

Edit: ang Skatteverket - du måste anses bedriva en näringsverksamhet med vinstintresse för att få en F-skattsedel, och på dig låter det som att du själv ser det som hobbyverksamhet än så länge.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-20, 17:40 #3
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Om du kan värdesätta det du stoppar in i firman i kronor borde det gå att ta ut motsvarande belopp skattefritt när det finns ett tillräckligt stort överskott av deg. Det borde nämligen räknas som ett lån till firman. Jag är osäker på om det stämmer. Kan någon verifiera detta?
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-20, 18:52 #4
MMCs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
MMCs avatar

Citat:
Originally posted by kullervo@Sep 20 2008, 17:40
Om du kan värdesätta det du stoppar in i firman i kronor borde det gå att ta ut motsvarande belopp skattefritt när det finns ett tillräckligt stort överskott av deg. Det borde nämligen räknas som ett lån till firman. Jag är osäker på om det stämmer. Kan någon verifiera detta?
Ja, om man kan värdera privata inköp till firman i kronor så räknas de så vitt jag vet som vilket annat eget kapital som helst. Men det räcker inte med att själv sätta ett godtyckligt värde, utan det bästa är att låta en revisor utföra värderingen.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-20, 19:15 #5
Nykomling

Nykomling

Tack för svaren.

Så som det ser ut just nu så ligger det på hobbyverksam, men tanken är ju att de skall kunna gå med lite vinst så småningom.

Så om ja fixar f-skatt så behöver ja inte skatta på pengarna ja tjänar om jag använder dom inom firman? Och skulle jag kunna t.ex värdera mina siter och min dator o sätta det som privata inköp? Har jag förstått det rätt då?

Skulle nog behöva gå en kurs eller nått . Såg att dom annonsera om de häromdagen (skatteverket).

Tack ännu en gång!
Oläst 2008-09-20, 20:45 #6
Nykomling

Nykomling

Tack för svaren.

Så som det ser ut just nu så ligger det på hobbyverksam, men tanken är ju att de skall kunna gå med lite vinst så småningom.

Så om ja fixar f-skatt så behöver ja inte skatta på pengarna ja tjänar om jag använder dom inom firman? Och skulle jag kunna t.ex värdera mina siter och min dator o sätta det som privata inköp? Har jag förstått det rätt då?

Skulle nog behöva gå en kurs eller nått . Såg att dom annonsera om de häromdagen (skatteverket).

Tack ännu en gång!
Oläst 2008-09-20, 21:01 #7
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by boniis@Sep 20 2008, 19:15
Starta eget-kurser ordnas via arbetsförmedlingen, men då är det främst för de som är eller kommer att bli arbetslösa antar jag. Ofta är denna kurs tillsammans med ett godkännande av affärsplanen från en affärsutvecklingskonsult förutsättningen för att få starta eget-bidrag.

Det finns även Starta företag-dagar som arrangeras av div. myndigheter.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-22, 01:35 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by kullervo@Sep 20 2008, 17:40
Om man har en foirma reggad och spar ALLA kvitton som är inköp för firmans räkning så betraltas det som privata utlägg för firmans räkning och det betraktas som firman "lånar" pengar av privatpersonen. men kvittona ska in i bokföringen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 13:39 #9
Nykomling

Nykomling

Fortsätter på samma tråd.

Hej igen!
Jag har nu startat min enskilda firma, och har några följdfrågor.

Skall jag skriva över mina Hemsidor som i dag är reggade på mig, till mitt företag, eller kan dom stå kvar på min privatperson?
Affiliate-program och andra annonser skall jag givetvis köra genom firman, så jag antar att hemsidorna skall stå på firman med.

Tack på förhand!
Oläst 2008-10-31, 14:05 #10
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Du ÄR företaget.
Så länge du angivit ditt eget namn med personnummer när du registrerat dig på webbhotellen/affiliate-program så är du safe och kan dra av kostnader samt kvitta mot ev vinster.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017