FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hjälper ett företag att lancera ett antal helt nya nedladdningsbara mjukvaruprodukter på marknaden och jag har nu en fundering på att rekommendera dem att använda en affärsmodell där de får intäkterna från annonser i själva klientapplikationen, i stället för att använda en traditionell licencieringsmodel som först var tanken.
Syftet att användarna ska kunna ladda ned produkten utan kostnad för att få så stor pridnng av den nya produkten som möjligt. Det känns som en stor tröskel att först ha en evalueringsperiod och sedan behöva betala en slant för att använda applikationen vidare. Jag tror detta hämmar spridningen av produkten och därför upplever jag det som kontraproduktivt med denna affärsmodell, för just denna typ av applikation. Jag kan tänka mig att det skulle funka med en licensmodell och en annonsfinansierad version så får användarna själva vlja vilken de föredrar. Användarna kan ju börja med den annonsfinansierade versionen och om de senare vill "uppgradera" till den licencierade versionen så får de göra det när de själva avgör. Har sökt här i forumet men det var 44 sidor bara med rubriker!!! Så jag gav upp. Jag är bekant med Google AdSense men har inte uppfattat att det skulle funka i klientapplikationer, det kanske det gör, men jag har inte uppfattat det så. Vidare befarar jag att det skulle bli en allt för tung uppgift att skapa ett helt nytt eget annonsprogram, som i sig har en lång inkörningsperiod och allt det innebär med höga utvecklingskostnader och ytterligare risk för min klient. Någon som har några smarta idéer ang detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
VIP
|
Det finns en risk med annonser i programvaror, i alla fall om programmet blir hyfsat populärt och uppmärksammat. Annonsfinansierade program är nämligen även kända som Adware. Något som idag hanteras och tas bort av de flesta antivirus-program. Även om antivirus-programmet skriver ut att att det handlar om just "Adware" så är detta hos de flesta slutanvändare förknippat med "Spyware" och om Norton el.dyl. klagar så tänker användaren automatiskt "Virus". Det kommer alltså slå tillbaka på din kund, som nu riskerar att ses som en virusspridare vilket lär minska möjligheten till försäljning något..
Men det finns två enkla alternativ om du vill gå vidare som jag ser: 1. Bygg in ett webbläsarfönster i klientapplikationen och koppla det till en webbsida där du installerar ett annonseringssystem. Google adsense fungerar inte eftersom det är kontextuellt men här finns ju många andra aktörer att använda sig av. 2. Samarbeta med ett annonseringsföretag som jobbar med just annonser i programvara. Problemet är att alla aktörer här drar med sig ett dåligt rykte av ovanstående karaktär. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Spelföretagen jobbar med annonsering och produktplacering i spel. Fast då får man ändå betala för spelet. Och de spelen kallas inte adware
Kan du bara verifiera en målgrupp till storlek, innehåll och antal exponeringar så kan du säkert hitta villiga annonsörer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det borde väl gå att använda tradedoubler eller liknande?
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
I detta fall är det inte alls tänkt att vara frågan om popupfönster utan precis som i Microsoft Messenger där det ligger en banner diskret längst ned på formuläret, användaren ska aldrig hindras i sitt användande av programmet, det kommer heller inte att vara frågan om krav att man måste klicka någonstans för att bli av med annonsen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan använda dig av Affiliator.com´s system, dock kräver detta att användarna av programmet har tillgång till Internet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Funkar Affiliator i hela världen, så användarna får lokal reklam som i Google?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Jag hr nu lusläst villkoren för Google och det system jag har för avsikt att rekommendera verkar uppfylla alla krav. Jag har dock ett krav som är i gråzonen och skulle bli glad för kommentarer om detta.
Google har ett krav att: - Ingen AdSense-Kod får integreras i programvara. Om jag som föreslagits här i tråden bygger en webbsida med innehåll och placerar AdSense-koden så att annonsen visas i huvudet på sidan, och att jag sedan fyller sidan med vettigt innehåll i övrigt och att sidan är direkt länkad i den normala webbplatsen, samt att vi bygger så att klientapplikationen startar en webbläsarsession i en vanlig skärmkontroll och anropar sidan för visning (ej automatiskt klick, för det är inte tillåtet), det är enbart menat att användaren kan klicka på annonsen om de finner den intressant. Om användaren klickar på annonsen så visas annonsen i ett nytt webbläsarfönster, eftersom orginalfönstret är för litet och kan enbart visa en banner. Är detta att anse som ett brott mot Googles regelverk? Vår avsikt är självfallet inte att manipulera Googles system utan vi vill hitta en framkomlig väg som följer Googles samtliga riktlinjer. Men frågan är om en webbsida som visas på en vanlig website och dessutom anropas från en klientapplikation kan anses byta mot Googles riktlinje att: - Ingen AdSense-kod får integreras i programvara. Vad anser ni som har varit med förr om detta? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|