Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ord-Ord2.com eller OrdOrd2.com

Visa resultat för omröstning: Ord-Ord2.com eller OrdOrd2.com
Ord-Ord2.com 6 28.57%
OrdOrd2.com 15 71.43%
Antal röster: 21. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-06, 20:42 #1
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007

Jag har domänerna: Ord-ord2.com och ordord2.com och undrar vad som är bäst ur SEO-synpunkt. Jag tror jag mest kommer få trafik från sökmotorer så " - " i det första alternativet är inte så störande. Kanske ska nämna också att det är två engelska ord vilket betyder att de särskrivs: Ord Ord2.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-07, 11:52 #2
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Originally posted by aquastorm@Sep 6 2008, 20:42
Jag har domänerna: Ord-ord2.com och ordord2.com och undrar vad som är bäst ur SEO-synpunkt. Jag tror jag mest kommer få trafik från sökmotorer så " - " i det första alternativet är inte så störande. Kanske ska nämna också att det är två engelska ord vilket betyder att de särskrivs: Ord Ord2.
Jag ser ingen anledning till att använda ord-ord2.com när du har ordord2.com. Den sistnämnda är i 99 fall av 100 snyggare i enligt mig. Om du vill utesluta den lilla risken som finns så kan du ju berätta vilka ord det är

Ur SEO synpunkt skull jag säga att det är väldigt marginellt när folk googlar just "ord ord2" om titel, rubriker, etc är "ord ord2". Däremot om folk googlar "ordord2" så är nog sistnämda återigen att föredra.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-07, 12:00 #3
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Visst är det så att Google läser - som ett mellanrum. Men Google kan även läsa ut ett ihopskrivet ord som två enskilda ord.

För exempel sök på det här och titta på första träffen.

Ta det som ser snyggast ut är min rekommendation. Registrera dock båda domänerna och peka den ena mot den andra.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-07, 12:22 #4
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
Beror faktiskt lite på längden också. Om domänen består av två riktigt långa ord kan det i undantagsfall vara bättre med bindestreck IMHO, då det annars kan vara svårt att uttyda vad det står.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-07, 16:19 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by Viktor@Sep 7 2008, 12:00
Visst är det så att Google läser - som ett mellanrum. Men Google kan även läsa ut ett ihopskrivet ord som två enskilda ord.

För exempel sök på det här och titta på första träffen.

Ta det som ser snyggast ut är min rekommendation. Registrera dock båda domänerna och peka den ena mot den andra.
@viktor - Exemplet du tar upp är inte relevant - eftersom det endast handlar om hur siteägaren optimerat sidan och handlar om titel och taggar och inte om domänens uppbyggnad.
Citat:
<title>WoW Macros &middot; World of Warcraft macro &amp; guides database</title>
<meta name="description" content="Macros for every World of Warcraft class including druids, hunters, mages, paladins, priests, rogues, shaman, warlocks, and warriors. If you can't find the macro you need, let us know and we will add it." />
<meta name="keywords" content="wow macros, wow macro, world of warcraft macros, world of warcraft macro, druid macros, hunter macros, mage macros, paladin macros, priest macros, rogue macros, shaman macros, warlock macros, and warrior macros, druid macro, hunter macro, mage macro, paladin macro, priest macro, rogue macro, shaman macro, warlock macro, and warrior macro" />
Hade siteägaren istället valt att "branda" sidan som wowmacros - så hade det synts i serpen.

@aquastorm - Eftersom frågan lyder ur SEO-synpunkt (och inte estetik) skulle jag vilja påstå att Ord-ord2.com högst sannolikt är att föredra - av orsaken att det är mer identiskt med en naturlig sökfras på ämnet "Ord+ord2" (med naturligt mellanrum)
Sen kan jag både hålla med om att det inte finns någon anledning till att inte även registrera "Ordord2.com" och länka den rätt, men eftersom frågan rörde SEO..
JAg vill också understryka det Maccke säger om längd på domäner OCH även i vissa fall domäner där två ord får en annan betydelse om de är ihopskrivna (vet inte om ni kommer ihåg auktionen av "therapist.nu" förra året - det var ju en del (inklusive jag själv som först läste "the+rapist") så sammanslagningar av ord bör man tänka igenom..

Korta domäner MED bindestreck syns ofta mer i SERPen (sticker ut och därmed blir mer klickvänliga) än utan - detta har jag inga egna belägg för, men än att jag läst det på flera forum.

Edit: stavfel
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-07, 16:25 #6
Viktors avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Viktors avatar

Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Sep 7 2008, 16:19
Hade siteägaren istället valt att branda sidan som wowmacos - så hade det synts i serpen.
För mig är hans URL fetmarkerad i serpen vilket jag tolkar som att Google anser att han kan läsa ut de två orden när man söker på ord 1 och 2.
Oläst 2008-09-07, 16:27 #7
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Viktor
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Hade siteägaren istället valt att branda sidan som wowmacos - så hade det synts i serpen.

För mig är hans URL fetmarkerad i serpen vilket jag tolkar som att Google anser att han kan läsa ut de två orden när man söker på ord 1 och 2.
Och jag är ganska säker på att de är fetstilade för att de båda förekommer i titeln/description!

Du får samma resultat om du vänder på orden:
Google sökning på "macros wow"
Oläst 2008-09-07, 16:33 #8
Viktors avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Viktors avatar

Ja? Jag tror du tappa mig här. Tyder inte det på att det inte spelar någon roll om han hade haft - mellan orden eller inte? För google ser ju uppenbarligen nyckel orden (läs två) i hans URL oavsett vilken ordningföljd osv trots en ihopskrivning.
Oläst 2008-09-07, 16:43 #9
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by Viktor@Sep 7 2008, 16:33
Ja? Jag tror du tappa mig här. Tyder inte det på att det inte spelar någon roll om han hade haft - mellan orden eller inte? För google ser ju uppenbarligen nyckel orden (läs två) i hans URL oavsett vilken ordningföljd osv trots en ihopskrivning.
Nej det anser jag inte - det tyder på att sidan (inte URLen) är optimerad med för den sökfrasen - och tyder inte på att domänens sammansättning har något alls med serp-resultatet att göra.

Har du 1 240 indexerade sidor med den beskrivningen och 31 inlänkar (enligt Google) så skulle du lika gärna kunna ha adressen "wowsuger.nu" - med samma resultat - (det är iaf min reflektion över detta).

..sen "kan" det ha en viss betydelse att sökorden förekommer i domänen - frågan är hur mycket detta spelar in - och då OM det spelar roll om orden är särskrivna eller inte - och det är här jag "tror" att det är bättre ur SEO-synpunkt med särskrivna ord - men bara för att det gällde när jag läste det, behöver inte innebära att det spelar någon roll idag..
Oläst 2008-09-07, 23:36 #10

Det gäller Gzip test och varianten med bindesträck.
Ser gzip-test bättre ut?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017