FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Så inte riktigt sant som du skriver att priset skulle vara en del av det hela. Ja självklart får det stå för mig, är mina personliga åsikter. Men tycker ändå det är jävligt dåligt hantera det på det sättet, att alltid beklaga sig så mycket efter något har hänt. Ändå något man vetat före att det skulle bli så här om något händer. Samma sak med Comhem eller liknande, gör rätt från början och inte försöka låtsas som inga problem finns. Och sedan hoppas att folk ska glömma bort allt efter ett tag efter varje avbrott. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
|
||||
Medlem
|
Patrikweb, nu är det dax att skippa skitsnacket!
Sluta kanibalisera på andra leverantörers driftproblem och börja syna dig själv i sömmarna istället! Du pratar alltid om att man ska välja en "riktig" leverantör. Syftar du på dig själv & din enskilda firma? Du säger att man ska sluta fixa problem efter de har hänt, och välja rätt saker från början. Lever du som du lär? Ska vi då börja gå igenom dina egna driftavbrott litegrann? ----- 2008-04-12 Störningar Växjö Vi har haft störningar som gjort att nätet gått upp och ner, leverans av extra supevisor ligger på inköpslista. Efter den har installeras så kommer sådana avbrott max kunna bli 1-3s istället för 4-10 min som det tar nu för en single supervisor att restarta sig helt. ------ Du körde alltså trafik igenom din core router, utan en extra SUP? Dvs helt utan redundans? Kanske offererade Cisco dig en router med dubbla SUP:ar från början men du bantade offerten för att den blev för dyr? Eller kanske var det för dyrt att köpa från Cisco så att du vände dig till Ebay eller liknande, och sitter på Cisco utrustning utan serviceavtal? (Spännande att köra Cisco utan att kunna få patchar när något händer) Jag spekulerar hejvillt här, men jag går bara lite i dina fotspår. Vi fortsätter: ----- 2008-04-01 13:01:40: Avbrott Backbone - Växjö Avbrott på central backbone router (CR1-CNV.VXJ). Händelselogg: 13:01:40 - Larm Router nere. 13:10:39 - Router Uppe (Den gjorde en automatisk omstart). 13:13:39 - Den dör igen. Beredskap skickas ut på plats. 13:59:40 - I Drift igen, möjlig något minnes error. 14:09:39 - Nere igen. 14:14:39 - I Drift, den gjorde en omstart. ---- Vad hände med redundansen du alltid har pratat om? Du kommer bara svara mig att NU, NU är det minsann dubbla routrar och dubbla SUP:ar, så att det inte är några problem längre, men det är inte riktigt det som är min poäng.. Vi fortsätter: ---- 2008-07-16/17 23:XX-00:15 Avbrott WEB01, max en 1h nere. Vi beklagar detta, största orsaken till att det tog sådan tid var att Tele2 aldrig har fungerande 3g nät (En liten varning, om ni har anställda som reser mycket skaffa inte Tele2 Mobilt bredband då kostnaden lätt kan överstiga 100.000 om året i förlorad arbetstid då det fungerar så dåligt) ---- Spännande, det är alltså Tele2´s fel, att du har valt hård/mjukvara som krånglar? Är det inte med ditt sätt att se på saker, inkompetens från din sida. Väljer man rätt från början har man väl aldrig problem? Är det tele2´s fel, att hela din supportorganisation, är beroende av Mobilt bredband för att sköta driften? Btw, hur många är ni nu igen på supporten? På din blogg, finns följande att läsa: ----- DDoS - Vid fel tid Wednesday, September 17th, 2008 Man hade precis kommit ut och köpt sig ett glas vin och lite mat, fick ett sms från en kund som frågade om något var nere. Hade inte fått några andra larm så jag drog ett sms till en annan kund och frågade. Fick svaret att inget var nere, efter några minuter fick jag ett driftlarm att ena tjänsten på en server inte gick att nå. Dock inga mer larm. Men fick lägga det som ett högre prio alla fall och åka ta taxi tillbaka. ----- Tråkigt att du fick ta taxi tillbaka, har du ingen bil? Eller, det kanske var det faktum att du druckit vin? Klart, då får man ju inte köra bil, men dricka under jouren är tydligen inga problem? Att SMS:a sina kunder och fråga om nätet är uppe, känns även smart, kul med kunder som ställer upp! Känns tokseriöst i mina ögon. Hur många var ni i er supportorganisation nu igen? Den NOC som du nämner på din hemsida, kunde inte de kontrollera felet när du var på restaurangen? För att återgå till ämnet. Quagga har fungerat bra i de åren vi använt quagga. I söndags störtdök allt pga en pinsam bugg i Quagga mjukvaran, ett mycket tragiskt driftavbrott för oss och för våra kunder. Men cisco´s programvara är även den historiskt sätt kantrad av buggar, och vilken leverantör man väljer känns mer som en fråga om religion. Vi har informerat våra kunder om våra åtgärder, men du kanske är nyfiken och vill veta du också? Vi har därför beställ ytterligare än 6500:a med SUP720-3bxl att ha som peering-router, den borde vara igång i slutet på nästa vecka. Att vi har valt att ha både en centralt UPS:ad elkrets och en icke centalt UPS:ad elnät är inget fel i vårt tycke. Två saker till sist, 1. Enl offentliga uppgifter kan man få fram att du rapporterat till skattemyndigheten en omsättning på 1-499 tkr, 2007. Otroligt måste jag säga att du med denna omsättning kan ha all den utrustningen som du påstår!? All heder till dig! 2. Har du några kommentarer kring Mål B 1616-07 som ligger hos Jönköpings Tingsrätt? Hur är du inblandad där? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
patrikweb: Men vad roligt att det finns andra leverantörer som är billigare! Då kan väl du skaffa dig ett konto hos dem och gnälla för deras support när de går ner istället för att smutsa ner alla trådar? Alla lever inte i samma värld, pris och värde varierar beroende på vem kunden är och vem leverantören är. Det är inga konstigheter.
Alla har problem någon gång, även du, patrikweb. Så sluta kasta sten i glashus och börja uppföra dig som en vuxen. glennj: Kungligt inlägg, hatten av. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du läser den driftinfon hur många minuters avbrott har det varit på det?
Sedan om du läser driftinfon så har det inte varit alls många minuters störningar, sedan att du blandar in en servrar i nät infrastruktur är ännu mer komiskt. Då kanske vi kan ta exempel hur många timmar har era VPS noder varit nere totalt? Mot hur många avbrott jag har haft på mina VPS noder? Sedan ska man köra bil om man tagit sig något glas vin? Visst kunnde ringt in någon konsult för kolla på det, men betydligt mer ekomiskt att jag tog mig den tiden att kolla på det själv. Så många timmar ni har haft i avbrott på nät, el, vid ddos under 1 års period har inte jag på en 10 års period. Och ja det var dåligt av mig att inte köpa in en extra SUP direkt, routern hade inte ens suttit mer än någon månad i drift så hade inte kommit så långt. Så det var mer otur att det var ett minnesfel i den som orskade avbrott så direkt. Det får jag ta på eget ansvar, men SLA på 99,95% medräknad service hållde man alla fall, senaste året har man haft under 5min avbrott på core nod som Växjö. Borås haft lite sämmre men ligger ändå inom SLA nivå. Om vi ska prata om vinst, om du har koll så ser man endast vad man tagit ut som vinnst i en EF. Inte omsättning, jag kanske väljer och tänker på kunderna istället och inversterar pengar i fungerande driftmiljö istället. Jag har rätt bra kontakt med vissa av mina kunder så om vi SMS till varandra eller hur vi gör med kontakten. Och i det fallet var det bara den kunden som hade problem så självklart man frågar kunden extra innan man börjar kolla mer på det. Men frågan är väl hur jag som så liten firma som du säger klarar ha så lite nertid och så hög tillgänlighet på allt med så liten omsättning. Samtidigt som jag är billigare. Mot er som har haft avbrott pga elavbrott, flertal ddos ni dött på, nätproblem och övriga problem med vps noder. Som även är ett större företag med större omsättning? Är inte det konstigt? Är det inte era beslut som gjort att det varit avbrott? Jag tar ansvar för mina avbrott, om jag har avbrott får mina kunder klaga hur mycket dom vill och tycka jag är dålig . |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
patrikweb: Skillnaden är att GleSys inte går in och bajsar ner alla trådar som handlar om andra leverantörer.
Men om du ändå måste göra det så kan du väl se till att vara perfekt eftersom det är precis det du eftersöker från alla andra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Sluta nu bråka alla. Patrikweb har faktiskt prima kvalitet snodd utrustning hemma i källaren. Kanske är det därför som hans konkurrenter får driftavbrott hela tiden för att patrik är ute och klipper kabel mellan telestationerna?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sedan att det kan bli problem alla fall, men mycket av det kan undvikas. Sedan klagar jag bara på leverantörer som haft många avbrott samt där avbrottet endast är deras egna fel och orsakat av egen handling eller beslut. Visst skulle kunnat klagat på Bahnhof, men dom har inte haft sådana avbrott. Visst det var jävligt klantigt av Bahnhof att döda elen pga deras generator inte funkade och skylla på att en slang inte satt på riktigt. Men det är inte samma sak som exempelvis IP-only som verkar ha som mål att döda elen sina hallar minst 1 gång om året och skylla på massa saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Vadå förtal? Du är en duktig entreprenör som vet hur man sparar in på kostnaderna bara och delar med dig av detta till dina kunder.
Snarare en komplimang! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||||||||
|
|||||||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Vi har noder som haft problem, och noder som aldrig haft problem... Citat:
Citat:
Hur gammal var du för 10 år sedan? Citat:
Du menar alltså att min omsättningsuppgift var fel? Citat:
Citat:
Citat:
Vänligen, ge mig ärliga och raka svar på mina frågor! |
||||||||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|