Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Glesys driftinfosida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-08, 18:05 #51
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Originally posted by htiawe@May 8 2009, 17:50
patrikweb: Jag tycker inte det är något fel i att erbjuda en mer slimmad tjänst för personer som inte har råd med alla krusiduller, om du inte tycker att det är rätt väg att gå så får det väl stå för dig men att du hela tiden ska skriva ner andra leverantörer i diverse trådar känns fel väg att gå - ditt företag ser inte direkt professionellt ut i mina ögon.

Om det nu var så, priset på deras colocation utan resevkraft får du plats hos andra riktiga leverantörer med riktig hall med reservkraf och infrastruktur. Exempelvis hos Bahnhof / XH / Portlane etc. Finns säkert fler men.

Så inte riktigt sant som du skriver att priset skulle vara en del av det hela.

Ja självklart får det stå för mig, är mina personliga åsikter.

Men tycker ändå det är jävligt dåligt hantera det på det sättet, att alltid beklaga sig så mycket efter något har hänt. Ändå något man vetat före att det skulle bli så här om något händer.

Samma sak med Comhem eller liknande, gör rätt från början och inte försöka låtsas som inga problem finns. Och sedan hoppas att folk ska glömma bort allt efter ett tag efter varje avbrott.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 18:25 #52
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
Medlem
glennjs avatar

Patrikweb, nu är det dax att skippa skitsnacket!

Sluta kanibalisera på andra leverantörers driftproblem och börja syna dig själv i sömmarna istället!

Du pratar alltid om att man ska välja en "riktig" leverantör. Syftar du på dig själv & din enskilda firma?
Du säger att man ska sluta fixa problem efter de har hänt, och välja rätt saker från början. Lever du som du lär?

Ska vi då börja gå igenom dina egna driftavbrott litegrann?
-----
2008-04-12 Störningar Växjö
Vi har haft störningar som gjort att nätet gått upp och ner, leverans av extra supevisor ligger på inköpslista. Efter den har installeras så kommer sådana avbrott max kunna bli 1-3s istället för 4-10 min som det tar nu för en single supervisor att restarta sig helt.
------
Du körde alltså trafik igenom din core router, utan en extra SUP?
Dvs helt utan redundans?

Kanske offererade Cisco dig en router med dubbla SUP:ar från början men du bantade offerten för att den blev för dyr?
Eller kanske var det för dyrt att köpa från Cisco så att du vände dig till Ebay eller liknande, och sitter på Cisco utrustning utan serviceavtal? (Spännande att köra Cisco utan att kunna få patchar när något händer)

Jag spekulerar hejvillt här, men jag går bara lite i dina fotspår.

Vi fortsätter:
-----
2008-04-01 13:01:40: Avbrott Backbone - Växjö
Avbrott på central backbone router (CR1-CNV.VXJ).

Händelselogg:

13:01:40 - Larm Router nere.
13:10:39 - Router Uppe (Den gjorde en automatisk omstart).
13:13:39 - Den dör igen. Beredskap skickas ut på plats.
13:59:40 - I Drift igen, möjlig något minnes error.
14:09:39 - Nere igen.
14:14:39 - I Drift, den gjorde en omstart.
----
Vad hände med redundansen du alltid har pratat om?

Du kommer bara svara mig att NU, NU är det minsann dubbla routrar och dubbla SUP:ar, så att det inte är några problem längre, men det är inte riktigt det som är min poäng..

Vi fortsätter:
----
2008-07-16/17 23:XX-00:15 Avbrott WEB01, max en 1h nere.

Vi beklagar detta, största orsaken till att det tog sådan tid var att Tele2 aldrig har fungerande 3g nät

(En liten varning, om ni har anställda som reser mycket skaffa inte Tele2 Mobilt bredband då kostnaden lätt kan överstiga 100.000 om året i förlorad arbetstid då det fungerar så dåligt)
----
Spännande, det är alltså Tele2´s fel, att du har valt hård/mjukvara som krånglar? Är det inte med ditt sätt att se på saker, inkompetens från din sida. Väljer man rätt från början har man väl aldrig problem?
Är det tele2´s fel, att hela din supportorganisation, är beroende av Mobilt bredband för att sköta driften?
Btw, hur många är ni nu igen på supporten?

På din blogg, finns följande att läsa:
-----
DDoS - Vid fel tid
Wednesday, September 17th, 2008
Man hade precis kommit ut och köpt sig ett glas vin och lite mat, fick ett sms från en kund som frågade om något var nere. Hade inte fått några andra larm så jag drog ett sms till en annan kund och frågade.

Fick svaret att inget var nere, efter några minuter fick jag ett driftlarm att ena tjänsten på en server inte gick att nå. Dock inga mer larm. Men fick lägga det som ett högre prio alla fall och åka ta taxi tillbaka.
-----
Tråkigt att du fick ta taxi tillbaka, har du ingen bil?
Eller, det kanske var det faktum att du druckit vin? Klart, då får man ju inte köra bil, men dricka under jouren är tydligen inga problem?

Att SMS:a sina kunder och fråga om nätet är uppe, känns även smart, kul med kunder som ställer upp! Känns tokseriöst i mina ögon. Hur många var ni i er supportorganisation nu igen? Den NOC som du nämner på din hemsida, kunde inte de kontrollera felet när du var på restaurangen?

För att återgå till ämnet.

Quagga har fungerat bra i de åren vi använt quagga. I söndags störtdök allt pga en pinsam bugg i Quagga mjukvaran, ett mycket tragiskt driftavbrott för oss och för våra kunder.

Men cisco´s programvara är även den historiskt sätt kantrad av buggar, och vilken leverantör man väljer känns mer som en fråga om religion.

Vi har informerat våra kunder om våra åtgärder, men du kanske är nyfiken och vill veta du också? Vi har därför beställ ytterligare än 6500:a med SUP720-3bxl att ha som peering-router, den borde vara igång i slutet på nästa vecka. Att vi har valt att ha både en centralt UPS:ad elkrets och en icke centalt UPS:ad elnät är inget fel i vårt tycke.

Två saker till sist,

1. Enl offentliga uppgifter kan man få fram att du rapporterat till skattemyndigheten en omsättning på 1-499 tkr, 2007. Otroligt måste jag säga att du med denna omsättning kan ha all den utrustningen som du påstår!? All heder till dig!

2. Har du några kommentarer kring Mål B 1616-07 som ligger hos Jönköpings Tingsrätt? Hur är du inblandad där?
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 18:33 #53
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

patrikweb: Men vad roligt att det finns andra leverantörer som är billigare! Då kan väl du skaffa dig ett konto hos dem och gnälla för deras support när de går ner istället för att smutsa ner alla trådar? Alla lever inte i samma värld, pris och värde varierar beroende på vem kunden är och vem leverantören är. Det är inga konstigheter.

Alla har problem någon gång, även du, patrikweb. Så sluta kasta sten i glashus och börja uppföra dig som en vuxen.

glennj: Kungligt inlägg, hatten av.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 18:45 #54

Om du läser den driftinfon hur många minuters avbrott har det varit på det?

Sedan om du läser driftinfon så har det inte varit alls många minuters störningar, sedan att du blandar in en servrar i nät infrastruktur är ännu mer komiskt.

Då kanske vi kan ta exempel hur många timmar har era VPS noder varit nere totalt? Mot hur många avbrott jag har haft på mina VPS noder?

Sedan ska man köra bil om man tagit sig något glas vin? Visst kunnde ringt in någon konsult för kolla på det, men betydligt mer ekomiskt att jag tog mig den tiden att kolla på det själv.

Så många timmar ni har haft i avbrott på nät, el, vid ddos under 1 års period har inte jag på en 10 års period.

Och ja det var dåligt av mig att inte köpa in en extra SUP direkt, routern hade inte ens suttit mer än någon månad i drift så hade inte kommit så långt. Så det var mer otur att det var ett minnesfel i den som orskade avbrott så direkt.

Det får jag ta på eget ansvar, men SLA på 99,95% medräknad service hållde man alla fall, senaste året har man haft under 5min avbrott på core nod som Växjö. Borås haft lite sämmre men ligger ändå inom SLA nivå.

Om vi ska prata om vinst, om du har koll så ser man endast vad man tagit ut som vinnst i en EF. Inte omsättning, jag kanske väljer och tänker på kunderna istället och inversterar pengar i fungerande driftmiljö istället.

Jag har rätt bra kontakt med vissa av mina kunder så om vi SMS till varandra eller hur vi gör med kontakten. Och i det fallet var det bara den kunden som hade problem så självklart man frågar kunden extra innan man börjar kolla mer på det.

Men frågan är väl hur jag som så liten firma som du säger klarar ha så lite nertid och så hög tillgänlighet på allt med så liten omsättning. Samtidigt som jag är billigare.

Mot er som har haft avbrott pga elavbrott, flertal ddos ni dött på, nätproblem och övriga problem med vps noder.

Som även är ett större företag med större omsättning?

Är inte det konstigt? Är det inte era beslut som gjort att det varit avbrott?

Jag tar ansvar för mina avbrott, om jag har avbrott får mina kunder klaga hur mycket dom vill och tycka jag är dålig .
Oläst 2009-05-08, 18:49 #55
htiawes avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

patrikweb: Skillnaden är att GleSys inte går in och bajsar ner alla trådar som handlar om andra leverantörer.

Men om du ändå måste göra det så kan du väl se till att vara perfekt eftersom det är precis det du eftersöker från alla andra.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 18:54 #56
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Sluta nu bråka alla. Patrikweb har faktiskt prima kvalitet snodd utrustning hemma i källaren. Kanske är det därför som hans konkurrenter får driftavbrott hela tiden för att patrik är ute och klipper kabel mellan telestationerna?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 18:57 #57

Citat:
Originally posted by htiawe@May 8 2009, 18:49
patrikweb: Skillnaden är att GleSys inte går in och bajsar ner alla trådar som handlar om andra leverantörer.
Men om du ändå måste göra det så kan du väl se till att vara perfekt eftersom det är precis det du eftersöker från alla andra.
Jag försöker göra så gott jag kan, och det betyder att jag inte skulle fått för mig att köra pcroutrar eller leverera tjänster utan korrekt reservkraft.

Sedan att det kan bli problem alla fall, men mycket av det kan undvikas.

Sedan klagar jag bara på leverantörer som haft många avbrott samt där avbrottet endast är deras egna fel och orsakat av egen handling eller beslut.

Visst skulle kunnat klagat på Bahnhof, men dom har inte haft sådana avbrott.

Visst det var jävligt klantigt av Bahnhof att döda elen pga deras generator inte funkade och skylla på att en slang inte satt på riktigt.

Men det är inte samma sak som exempelvis IP-only som verkar ha som mål att döda elen sina hallar minst 1 gång om året och skylla på massa saker.
Oläst 2009-05-08, 18:59 #58

Citat:
Originally posted by ztream@May 8 2009, 18:54
Sluta nu bråka alla. Patrikweb har faktiskt prima kvalitet snodd utrustning hemma i källaren. Kanske är det därför som hans konkurrenter får driftavbrott hela tiden för att patrik är ute och klipper kabel mellan telestationerna?
Det där var faktiskt förtal. Har faktiskt kvitto på allt.
Oläst 2009-05-08, 19:04 #59
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Vadå förtal? Du är en duktig entreprenör som vet hur man sparar in på kostnaderna bara och delar med dig av detta till dina kunder.

Snarare en komplimang!
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 19:23 #60
glennjs avatar
Medlem

Medlem
glennjs avatar

Citat:
Om du läser den driftinfon hur många minuters avbrott har det varit på det?
Rätta mig om jag har fel, men det var väl någon timme per st?
Citat:
Då kanske vi kan ta exempel hur många timmar har era VPS noder varit nere totalt? Mot hur många avbrott jag har haft på mina VPS noder?
Jag tror den siffran står i direkt relation till hur många VPS-noder man har?
Vi har noder som haft problem, och noder som aldrig haft problem...
Citat:
Sedan ska man köra bil om man tagit sig något glas vin? Visst kunnde ringt in någon konsult för kolla på det, men betydligt mer ekomiskt att jag tog mig den tiden att kolla på det själv.
Du har bevisligen inte fattat min poäng...
Citat:
Så många timmar ni har haft i avbrott på nät, el, vid ddos under 1 års period har inte jag på en 10 års period.
Ok.
Hur gammal var du för 10 år sedan?
Citat:
Om vi ska prata om vinst, om du har koll så ser man endast vad man tagit ut som vinnst i en EF. Inte omsättning, jag kanske väljer och tänker på kunderna istället och inversterar pengar i fungerande driftmiljö istället.
Det är helt fel, du får läsa på lite bättre. Jag tror t.o.m att man kan se uppgiften på allabolag.se .
Du menar alltså att min omsättningsuppgift var fel?
Citat:
Men frågan är väl hur jag som så liten firma som du säger klarar ha så lite nertid och så hög tillgänlighet på allt med så liten omsättning. Samtidigt som jag är billigare.
Tja, jag vet inte riktigt, vill du att jag ska fortsätta spekulera, eller kan du svara på frågorna istället för att undvika dem med motfrågor? Du missar poängen... Du har ju bra upptid, har jag påstått annat? Jag tror t.o.m att jag i någon äldre tråd säger att jag är imponerad av dina nätverkskunskaper, men vad gör det, när du verkar brista helt i omdöme på de flestra andra plan.
Citat:
Mot er som har haft avbrott pga elavbrott, flertal ddos ni dött på, nätproblem och övriga problem med vps noder.
Klart vi har! Vi är ett levande växande företag, med full öppenhet. Vore väl konstigt om vi inte stötte på problem?
Citat:
Är inte det konstigt? Är det inte era beslut som gjort att det varit avbrott?
Jag tar ansvar för mina avbrott, om jag har avbrott får mina kunder klaga hur mycket dom vill och tycka jag är dålig .
Suck... Du förstår verkligen inte mina poänger va?
Vänligen, ge mig ärliga och raka svar på mina frågor!
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017