FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Kommer ni ihåg ICQs gamla hemsida? Plottrig, ogenomtänkt, Oöverblicklig .. men så fattade dom till slut vad design är. Jag har ofta undrat hur Aftonbladet och Expressens webbutvecklare tänker. Det finns vissa vedertagna regler som gäller för webbsidor. Enkelhet (bl. a) är a och o. se bara på hur Altavista gav upp deras Expressen-liknande layout och ändrade till en som är mer googleaktig. Ta dom största nyhetssajterna som CNN och BBC, man hittar det man letar efter några sekunder, men ack ... försök hitta nåt på aftonbladet.se.
Kan det vara så att det är Expressens ekonomiavdelning som designar webbsidorna? Eller är det så att det är riktigt genomtänkt och det är jag som missar poängen? Jag tror att Expressens och Aftonbladets webbsidor fungerar inte som nyhetssajter i vanlig bemärkelse. Dom skall istället fungera som löpsedlar .. dvs. dom vill klämma så mycket information som möjligt på första sidan på vinst och förlust. Eller så är det så att dom försöker emulera den tryckta tidningen så mycket som möjligt och hoppas att folk skall falla för det som är familjär. I så fall använder dom en model som andra redan har testat och förkastat. Till och med typsnittet retar mig. Men baken är delad. I vilket fall som helst så tror jag att de behöver anställa modernare webbutveckalare. I'm available. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Aftonbladet har provat ett flertal designer de senaste 10 åren, med blandat resultat - allt från totalt kaos & förluster i bolaget till succe & vinstgivande (som det är idag). Uppenbarligen har de hittat det som säljer bäst... ha även i åtanke att informationen snurrar på snabbt på en stor nyhetssite, att behålla en bra översikt är svårt när det kommer nyheter var 5e minut från TT osv.
Andra faktorer att ta hänsyn till är crossbrowser osv osv, min chansning är att det faktiskt är genomtänkt för maximal intäktsgenerering & informationspresentation. Jag håller själv med dig på någon punkt - men jag tror att det är allt annat än ickegenomtänkt... Edit: glömde självklart nämna att det är en extrem skillnad på nyheter och nyheter, Aftonbladet är en kvällstidning - CNN en av världens största leverantörer av nyheter.
__________________
www.cellsynt.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tycker att Aftonbladets sida ar ful men funkar valdigt bra, dock kanske det ar för att man vant sig.
Dock borde de fixa ett battre soksystem, helt omöjligt hitta en artikel man letar efter. Av alla tidnignssidor dar ute gillar jag iaf aftonbladets bast, vill inte ha någon spacead sida. Och tycker Aftonbladets design slar CNN.COM med hastlangder, nar det galler enkelhet att hitta det man letar efter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
dom lyckas ju med det som sidan är emningen till, att du läser mer. Du tappar bort dig på dne rubrik du ska läsa och läser nästa osv. Ganska bra genomtänkt för det blir ju att man läser det emsta och man blir fast på sidan mer än några sekunder och då finns ju chansen att mans er alla reklam.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|