Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varför suger Expressen och Aftonbladet?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-18, 13:37 #1
monopros avatar
monopro monopro är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
monopro monopro är inte uppkopplad
Medlem
monopros avatar

Reg.datum: May 2003
Kommer ni ihåg ICQs gamla hemsida? Plottrig, ogenomtänkt, Oöverblicklig .. men så fattade dom till slut vad design är. Jag har ofta undrat hur Aftonbladet och Expressens webbutvecklare tänker. Det finns vissa vedertagna regler som gäller för webbsidor. Enkelhet (bl. a) är a och o. se bara på hur Altavista gav upp deras Expressen-liknande layout och ändrade till en som är mer googleaktig. Ta dom största nyhetssajterna som CNN och BBC, man hittar det man letar efter några sekunder, men ack ... försök hitta nåt på aftonbladet.se.

Kan det vara så att det är Expressens ekonomiavdelning som designar webbsidorna? Eller är det så att det är riktigt genomtänkt och det är jag som missar poängen?

Jag tror att Expressens och Aftonbladets webbsidor fungerar inte som nyhetssajter i vanlig bemärkelse. Dom skall istället fungera som löpsedlar .. dvs. dom vill klämma så mycket information som möjligt på första sidan på vinst och förlust. Eller så är det så att dom försöker emulera den tryckta tidningen så mycket som möjligt och hoppas att folk skall falla för det som är familjär. I så fall använder dom en model som andra redan har testat och förkastat.

Till och med typsnittet retar mig. Men baken är delad. I vilket fall som helst så tror jag att de behöver anställa modernare webbutveckalare. I'm available.
monopro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-18, 13:53 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Aftonbladet har provat ett flertal designer de senaste 10 åren, med blandat resultat - allt från totalt kaos & förluster i bolaget till succe & vinstgivande (som det är idag). Uppenbarligen har de hittat det som säljer bäst... ha även i åtanke att informationen snurrar på snabbt på en stor nyhetssite, att behålla en bra översikt är svårt när det kommer nyheter var 5e minut från TT osv.

Andra faktorer att ta hänsyn till är crossbrowser osv osv, min chansning är att det faktiskt är genomtänkt för maximal intäktsgenerering & informationspresentation.

Jag håller själv med dig på någon punkt - men jag tror att det är allt annat än ickegenomtänkt...

Edit: glömde självklart nämna att det är en extrem skillnad på nyheter och nyheter, Aftonbladet är en kvällstidning - CNN en av världens största leverantörer av nyheter.
Oläst 2004-08-18, 17:37 #3
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Citat:
Originally posted by monopro@Aug 18 2004, 13:37
Kan det vara så att det är Expressens ekonomiavdelning som designar webbsidorna? Eller är det så att det är riktigt genomtänkt och det är jag som missar poängen?
Webbyrån Bazooka har gjort sidan, inte Expressens ekonomiavdelning =).
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-18, 22:57 #4
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem

Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
glömde självklart nämna att det är en extrem skillnad på nyheter och nyheter, Aftonbladet är en kvällstidning
Precis, kvällstidningarna vill fånga uppmärksamheten genom enkla "nyheter" som skvaller etc och har ingen ambition (tror jag i alla fall) att vara heltäckande utan vill som sagt främst leverera lite färsk nyhetsunderhållning och då funkar det bäst att slänga upp lite feta rubriker på förstasidan.
Christian O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-18, 23:33 #5
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tycker att Aftonbladets sida ar ful men funkar valdigt bra, dock kanske det ar för att man vant sig.
Dock borde de fixa ett battre soksystem, helt omöjligt hitta en artikel man letar efter.

Av alla tidnignssidor dar ute gillar jag iaf aftonbladets bast, vill inte ha någon spacead sida.
Och tycker Aftonbladets design slar CNN.COM med hastlangder, nar det galler enkelhet att hitta det man letar efter.
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-19, 02:38 #6
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av qo-naq
Citat:
Ursprungligen postat av monopro
Webbyrån Bazooka har gjort sidan, inte Expressens ekonomiavdelning =).
Även om killen bakom Bazooka är schysst och allt så får jag säga att de misslyckades grovt med expressen.se. Sämre funktionalitet får man leta efter. Aftonbladet.se är 100 ggr bättre.
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-19, 08:08 #7
troxic troxic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
troxic troxic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
dom lyckas ju med det som sidan är emningen till, att du läser mer. Du tappar bort dig på dne rubrik du ska läsa och läser nästa osv. Ganska bra genomtänkt för det blir ju att man läser det emsta och man blir fast på sidan mer än några sekunder och då finns ju chansen att mans er alla reklam.
troxic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017