FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ber om ursäkt för min stora okunskap, men jag måste få klarhet i detta.
Jag förstår inte hur det är med momsen när man annonserar med AdWords. Under mitt konto -> Faktureringsöversikt -> Faktura 2 (som exempel) står det: --- Totalbelopp: 200:- Delsumma: 200:- Momsbelopp: 0:-* Totalt: 200:- * Återbetalning gäller för denna tjänst – I enlighet med artikel 196 i EU-direktivet 2006/112/EC måste mottagaren betala moms på den här tjänsten. --- Betyder detta att jag måste betala moms på tjänsten? Har jag inte betalat den redan och borde få dra av på den vid deklaration (har enskild firma)? Kommer jag få betala en massa pengar vid årets slut som moms för AdWords? Varför betalar jag den inte på en gång, finns det någon nytta med att inte Google tar betalt för detta på en gång så att man slipper en massa krångel? Har hittat gamla trådar här, här och en riktig gammal här och TROR att man kommer fram till att det inte ska dras av för eller betalas någon moms men det måste bokföras? Kan ha fel. Kan man inte bara strunta i att ta upp AdWords-annonseringen i bokföringen alls isåfall? :blink: :blink: Tack på förhand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du ska bokföra moms enligt omvänd skattskyldighet.
Fiktig moms på 2645 och 2614 exempelvis beroende på kontoplan. Men detta har besvarats typ 30 gånger så du får bättre svar om du söker. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du ska inte betala någon moms eller få tillbaka någon moms på Adwords beloppet.
Är din adwords-summa 10.000 beräknar du vad momsen skulle vara. 25% blir alltså 2500. Du debiterar sedan 2645 (Ber ingående moms inköp) och krediterar 2614 (Ber utg moms inköp 25%) Dessa konton tar ut varandra men ska redovisas i deklarationen så att SKV kan se hur mkt EU-handel som sker. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ok då vet jag, tackar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag garanterar inte att jag har rätt dock. Kolla alltid bokföring med redovisningskonsult och SKV
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|