Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Patent på en programvara?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-26, 18:30 #11
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Bara ett inlägg till!

Det finns ganska många, jag har själv nyss vart med och startat upp en verksamhet så.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 18:34 #12
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2006
Flitig postare
Simonees avatar

Citat:
Originally posted by Ara@Aug 26 2008, 18:30
Det finns ganska många, jag har själv nyss vart med och startat upp en verksamhet så.
Oj där ser man, det är ju riktigt bra eftersom man redan i ett tidigt skede får ett bevis på att man har tänkt rätt.
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 22:07 #13
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av Simonee
Citat:
Ursprungligen postat av Ara
Oj där ser man, det är ju riktigt bra eftersom man redan i ett tidigt skede får ett bevis på att man har tänkt rätt.
Det va inte jag som tänkte, jag bara utveckla produkten
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 22:20 #14
Simonees avatar
Flitig postare

Flitig postare
Simonees avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -Simonee@Aug 26 2008, 18:34
Citat:

Det va inte jag som tänkte, jag bara utveckla produkten
Nu generaliserade jag och menade inte just dig
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 23:03 #15
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by Simonee@Aug 26 2008, 17:43
Angående punkt två, vilket företag i världen skulle betala för en idé som endast finns på papper? Jag ser det som ganska omöjligt.
Finns massor med exempel. Ibland kanske det krävs en prototyp, en skiss, ett utkast, nånting som "proof of concept". Ibland bara en enda god idé. En enda mening.

Men i samtliga fall jag varit med om har det aldrig krävts att allt ska vara helt färdigt, komplett, utvecklat och klart. Snarare tvärt om. Kunderna vill vara med och påverka.

Än en gång, sitter man i en källare på en högskola och tar fram något och väntar tills allt är klart och färdigforskat och färdigbyggt så riskerar man dels upptäcka att andra redan sprungit förbi, dels upptäcka att potentiella kunder inte alls vill ha det man forskat fram.

Än värre är det om man dessutom lever på en massa bidrag och anslag. Då är man dessutom lite halvmätt och tar det inte på lika stort ansvar som om man somnat hungrig på kvällarna. Och det blir mer forskning och utveckling för anslagens skull och absolut inte för vad potentiella kunder vill ha.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 01:01 #16
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
När man talar om att skydda något via patent så får man inte glömma att skyddet inte uppstår i och med patentet.

Det krävs långt mer än 1 miljon kronor för ett effektivt patent. Vad jag menar är att först ska du betala kanske 1 miljon kronor för att få ditt patentskydd. Sedan ska du bevaka att ingen gör intrång i ditt patent och stämma de som gör det. Detta är något som kan kosta dig precis hur mycket som helst.

Patent, det kan man bemöda sig med om det man ska skydda har ett kommersiellt värde av minst 100 miljoner kronor. Under det värdet tycker jag inte det är lönt att hålla på med ett patent.

Är det som ska skyddas av lägre kommersiellt värde hinner du förmodligen uppnå dess produktlivscykel innan konkurrenterna har sprungit ikapp.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 07:30 #17
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Simonee@Aug 26 2008, 01:28
Om man har kodat ett program som man tror företagen kommer ha nytta av, måste man fixa patent för skyddat det eller finns det några andra "enklare" alternativ för att skydda det? Man är ju inte säker på att det kommer att bli en hitt samtidigt så har jag för mig att det kostar en del med patent, och att det tar oerhört lång tid?
Som tur är det INTE tillåtet och ta pantent på mjukvara, vilket vi skall vara glada över. Mjukvarupantent skulle skada svensk företagade kraftigt om det blev tilllåtet.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017