FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Sitter och pillar med en meny kategorier och databas, men har kört fast :P
har t.ex i tabellen category | cat_id | cat_father_id när jag skapar kategori så får jag värdet "0" i cat_father_id, och när jag skapar underkategori till en annan så får cat_father_id dens cat_id.. så långt bra,,,, men vore tacksam för kodexempelhjälp för att lista fram det snyggt på sidan dvs. kategori(1) * underkat(1a) = altså har kategori(1) cat_id´s som cat_father_id * underkat(1b) * underkat(1c) kategori(2) * underkat(2a) * underkat(2b) kategori(3) * underkat(3a) ** underkat(3aa) ** underkat(3ab) PS! hoppas att det är tydligt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ganska standard låter det som, börja med att hämta alla med cat_father_id=0 sedan för varje träff hämtar du alla med cat_father_id = cat_id i resultaten.
Kanske inte så snygg kod, men den här har jag på ett par sidor. Kod:
echo getCategories(0); #skriv ut menyn function getCategories($parent_id) { $result = ""; $sqlStr = "SELECT description, cat_id FROM menu WHERE cat_father_id = '$parent_id' ORDER BY priority, description ASC;"; $items_query = mysql_query($sqlStr); *while($itemInfo = mysql_fetch_row ($items_query)) { * *$query = "SELECT cat_id FROM menu WHERE cat_father_id = '".$itemInfo[1]."' LIMIT 1;"; * *$query_result_handle = mysql_query ($query) or print "Could not make query $query"; * *$has_me_as_parent[$parentId] = mysql_num_rows ($query_result_handle); * * * *if ($parentId == 0) { $result .= "\t\t\t<ul>\n"; } * *$result .= "\t\t\t\t<li>"; * *$result .= "<a href=\"/blabla/".$itemInfo[1]."\">$itemInfo[0]</a>"; * *if ($has_me_as_parent[$parentId] == 1) { $result .= "\t\t\t\t\t<ul>\n"; } * *if ($has_me_as_parent[$parentId] == 1) { $result .= getCategories($itemInfo[1]); } * *if ($has_me_as_parent[$parentId] == 1) { $result .= "</ul>"; } * * * *$result .= "\t\t\t\t</li>\n"; * *if ($parentId == 0) { $result .= "\t\t\t</ul>\n"; } *} return $result; } |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
hej najk!
det ser bra ut,, det kommer: Warning: mysql_fetch_row(): supplied argument is not a valid MySQL result resource på raden med: Kod:
while($itemInfo = mysql_fetch_row ($items_query)) { //tusen tack.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
vidir, det beror på att något gått fel med din fråga skriv ut lite felsökningsinfo:
Kod:
mysql_query($sql) or die('Error: '.mysql_error()."\n<br>\n".$sql); |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
det är lite överkurs för mig kanske?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Men tack allihoop,, det ser ut som det löste sig :-)
PS! Najk, har du någon snygg css till denna? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nja, kolla på http://www.seoconsultants.com/css/menus/horizontal/ för en grundläggande, så är det bara att byta ut lite färger etc..
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|