FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej!
När jag som företagare ska räkna på ett jobb som jag har blivit tillfrågad. Om jag bestämmer mig för att kunna få en lön på 100 kr/timma (netto) efter alla avdrag, skatt, moms o s v är gjorda. Finns där en formel hur man ska komma fram till den summa man ska fakturera kunden? Alltså, den summa som du ska tala om för kunden vad man själv har för timpenning löpande. "Jag tar 250kr +moms/timma" Hur gör man en matematisk uppställning för detta? Borde finnas en formel tycker jag.... Eller? Tack på förhand |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Jag har funderat lite på egen hand hur man sätter upp denna matematik för att komma fram till den kostnad du ska fakturera/timma om du vill ha en förtjänst/lön med 100 kr/timma. Så här har jag gjort. Rätta mig om jag har fel. Så här ser min formel ut. Min förtjänst/lön dividerat med min kommunalskatt. Summan av detta multiplicerar jag med egenavgiften Alltså: 100/0,68 x 1,31=faktureringssumman +moms till kund. När jag sen ska komma tillbaka till min 100-lapp gör jag följande: Faktureringssumman dividerat med egenavg. summan av detta multiplicerat med min kommunalskatt Alltså: 192/1,31 x 0,68=99.6641 Då kommer jag ju tillbaka till den förtjänst som jag ville ha i lön. Har jag fattat detta rätt? För just nu så går det alldeles runt i huvudet..... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du har inga försäkringar, inventarier, porto, telefon, mm mm. eller betalar du inte för detta ?
din timlön.. + omkostnader se ovan + övriga pers kostnader. + avskrivningar + räntekostnader + admin kostnader + försäljningskostnad fördelas i % på timpeng enligt debiterade timmar... + moms = timkostnad |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Visst har jag omkostnader. Fast ytters små sådana. Men, det jag ville var att stämma av att jag gör rätt i ovanstående uträkning. Var det en helt galen uträkning? /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
pressylta.com/priskalkyl/
Varsågod! |
|||