FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har nyligen slängt upp en debian-burk hemma. Jag behöver kunna skicka mail från prompten. Provar detta
mail -s "hej" [email protected] Men mejlet kommer inte fram... Antar att det beror på att jag måste skicka via smtp.comhem.se eller nåt..?! Någon som vet hur man konfigurerar det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jo, jag har hört talas om google, provade att söka på "mail" ;-)
Nu har jag installerat postfix och så har jag ändrat i /etc/postfix/main.cf så att myhostname = mail.comhem.se Men jag får fortfarande inte några mejl... Vet du varför? så här ser min main.cf fil ut: http://pastebin.com/m5fe04597 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Kika på howtoforge.com, finns massor med tutorials om du söker på debian och postfix, t ex http://www.howtoforge.com/postfix_my...bl_debian_etch |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack... Men jag vill bara kunna skicka iväg ett mail. Är det så svårt? Jag vill alltså inte kunna läsa mejl på burken. Bara skicka iväg ett endaste mejl från prompten. Finns det något enkelt sätt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
För att kunna skicka ett mejl, och vara säker på att den mottagande mejlservern inte rejectar det så behöver du verkligen en riktig mejlserver på din burk (postfix, et. al.).
Det finns andra lösningar, men det är den bästa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Det enda du behöver göra är att lägga till en enkel rad i main.cf, vilket du även kunde göra under debian installationen.
Kod:
relayhost = smtp.comhem.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack Jonas!
Tyvärr kommer mejlet fortfarande inte fram. Är det något annat man kan göra för att se var problemet ligger? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Finns det ingen guide någonstans för hur man gör detta? Eller är det bara några rader som skall in, som du skulle kunna tala om för mig?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|