FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kod:
myhostname = mail.comhem.se Kod:
myhostname = mitt.unika.hostname.se SPF-record sköter din dns administratör. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Kan jag hitta på vilket host-namn som helst? Detta är alltså en burk som jag kör privat hemma. Det finns inget riktigt hostnamn kopplat till den. Antar därför att det är jag som är dns administratören som skall lägga till spf-record? Vet du hur man lägger till det? :blink: Edit: jag glömde säga att jag provade att ändra till "xyz.host.se", men ändå inte fick mejlet. Förmodligen då eftersom det 1) är ett obefintligt hostnamn 2) jag saknar spf-record |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
spf-record är ett form av spamskydd. Skulle nog hellre be dig att testa på en mail-adress som du vet att du har spam till. Detta eftersom både 1 & 2 antyder på att din mail-server lika gärna kan vara spamserver.
Har du kollat bland skräpposten på Gmail? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har precis satt upp min debian-server, så jag tror inte att den blivit hackad och används som spam-server, om det är så du menar. Särskilt inte eftersom mejlen inte fungerar :-)
Nu har jag har provat (med relayhost = smtp.comhem.se samt myhostname = mitt.unika.hostname.se) att skicka mejl till min gmail-adress. Men ingenting kommer fram, inte ens i skräppostmappen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur vet du att mx & spf record saknas? Och finns dem där som default?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nu har jag löst problemet. Det skulle tydligen vara mail1.comhem.se och inte smtp.comhem.se. Dessutom hade jag inte specificerat en avsändaradress när jag använde mail kommandot.
Det där med mx och spf record verkade alltså inte ha någon betydelse... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|