FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hej,
Jag har under en kortare tid funderat på vilken teknik men ska använda när man skapar sina sidor. Ska man använda sig av en gammal tradionell sida med frames eller ska man göra som idag; använda HTML, CSS tillsammans med AJAX. Tänk er följande scenario Man ska skapa ett community eller en interaktiv webbplats där det alltid finns en chatt eller liknande tillgänlig till höger på webbsidan. Idag så gör jag så att jag laddar om sidan vid varje förfrågning, klassiskt helt enkelt. Problemet är ju att man vill ha en interaktiv chatt som då uppdateras med jämna mellanrum. Detta är ju inget problem i sig, men så fort jag bytar/laddar om en sida på webbplatsen så innebär det också att jag laddar om chatten, eftersom den laddar om den också. Det går ju även att använda oldschool som "frames" för att då undvika att just den interaktiva delen (chatten) inte laddas om, utan bara efterfrågat contents, men idag med all SEO så verkar det inte vara något alternativ. Min fråga är egentligen om någon har någon smart lösning på detta problemet. Exempel att man laddar in alla sidförfrågningar via AJAX och presenterar på sidan. På så sett så undviker man att ladda om sidan och webbläsaren behöver även inte ladda tunga sidor mer än en gång. Jag har läst att det kan bli problem med SEO, men samtidigt läst om SEO-vänliga AJAX-lösningar. Dela gärna med Er med tankar och tidigare lösningar. /Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Varför är det då ett problem att chatten laddas om när besökaren går till en ny sida? I ett sådant här fall skulle jag använda Comet för att skapa en chatt med så låg serverbelastning som möjligt som uppdateras dynamiskt. Jag tycker att fenomenet att ladda hela sidor med AJAX är ett typiskt exempel på att "bara för att du kan betyder inte att du ska". Det skapar problem med allt från SEO till tillgängligheten, och kräver en massa extraarbete och kod för att få till något så enkelt som unika URL:er för varje undersida. Använd AJAX etc. för asynkrona uppdateringar av dynamiskt innehåll, inte för att emulera en webbläsare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Problemet blir ju att chatten laddas om, om du kör allt på samma sida.
Exempel Kod:
<a href="spel.html">Spel</a> | <a href="information.html">Information</a> <div id="chat"></div> Har man då frames där ena framen är en chatt, så uppdateras inte den när man t ex trycker på "Spel", men som tidigare sagt så känns det 1990. Vad det gäller AJAX-lösningen så funderade jag mest på att man aldrig laddar om sidan, utan bara contents. På så sett så behöver man altså inte ladda om sidan helt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Varför kan du inte läsa in informationen och dölja/visa vissa delar när DOM-trädet är klart?
Relaterar informationen på länksidorna till chatten är det bättre att ha informationen på samma sida; gränssnittet för användarna blir rappare medan sökmotorerna får mer information att indexera. Dessutom slipper man problem med nätverk som kan bråka med ojämna överföringshastigheter t.ex. Hör länkarna inte till chatten tror jag inte att man som användare blir förvånad om chatten försvinner. Jag skulle inte bli det ivf. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Facebooks funkar skitbra. Gör som dom (dvs. snabbladdad) så slipper du kompromissa. Facebook har just börjat testa köra hela siten i en enda sidladdning, men chatten funkar fint även när dom kör med fler sidladdningar per besök.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|