FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har en SQL-sats:
SELECT * FROM table WHERE id IN (5,9,2) Nu är problemet att jag vill ha dit en ORDER BY som sorterar just efter ordningen som anges i parametern, i detta fallet 5,9,2. Som det är nu får jag nämligen resultaten i formen 2,5,9 vilket inte funkar så bra. Någon som kan vägleda lite? Det är Access-databaser jag jobbar med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Lättaste lösningen är nog att sortera efter ett annat värde, om möjligt. Vad är det som gör att du vill ha posterna i den specifika ordningen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Problemet är att jag har data i två olika databaser. Jag gör först en fråga mot den ena databasen där jag får ut den specifika ordningen. Det handlar om en topplista (där sorteringstabellen naturligtvis borde ligga i samma databas som tabellen med objekten)
I nödfall får jag väl slå ihop databaserna och köra med nästlade select-satser eller join eller nåt, det vet jag hur man kan lösa hyfsat enkelt, men nu ser ju databasstrukturen tyvärr ut som den gör... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hmm, selektera till temporär tabell med ett extra fält där 5
![]() ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Och för att ni ska slippa att fundera på varför man väljer att designa en sån idiotisk lösning så beror det på att jag hade en databas som uppdaterades dynamiskt (sorteringstabellen med mera), och en av mer statisk karaktär (objekten) som jag ftp:ade fram och tillbaka och redigerade offline... Men det var på modemförbindelsernas tid, så jag antar att behovet av att arbeta offline har minskat något =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det enklaste vore väl att bara göra en JOIN mellan den första och andra frågan (eller nästling som du var inne på). Det borde väl gå även med Access även om de är i två databaser? (Det låter dock som det enklaste vore att bara klona tabellen och stoppa in den i samma databas och sedan göra en vanlig JOIN.) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om databaserna ligger på samma maskin är det ju inga problem att ställa frågor som joinar data mellan flera olika databaser.
Kod:
SELECT * FROM db1.table1, db2.table2 WHERE ... Kod:
SELECT *, CASE id WHEN 5 THEN 1 WHEN 9 THEN 2 WHEN 2 THEN 3 ELSE NULL END AS sort_order FROM table WHERE id IN (5,9,2) ORDER BY sort_order ASC |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Se där, såna grejer gillar vi! Efter lite Access-anpassning ser min SQL-sats nu ut såhär:
Kod:
SELECT *,SWITCH(id=5,1,id=9,2,id=2,3) AS ranking FROM table WHERE id IN (5,9,2) ORDER BY ranking ASC Tar jag bort det sista ORDER BY så får jag dock inga felmeddelanden utan mina objekt plockas ut. Kod:
SELECT *,SWITCH(id=5,1,id=9,2,id=2,3) AS ranking FROM table WHERE id IN (5,9,2) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur många värden kommer det röra sig om? Är 3 ett exempel eller kommer det vara 3 stycken i verkligenheten också? Är det inte lättare att bara göra det i koden istället för i databasen då?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
I praktiken kommer det handla om ett 30-tal värden jag vill ha ut. Databasen innehåller ett tusental rader.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|