FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att sort inte funkar kan ju bero på begränsningar i access.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har nu fått till en lösning som fungerar, jag har helt enkelt valt att sortera mitt RecordSet som jag får ut som resultat av SQL-frågan.
Kod:
rs.Sort="ranking" Särskilt tack till eg0master som fick mig på rätt spår ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Eller så lätt var det inte förresten... Nu när allting funkade så skulle jag ändra på antalet till 30, men då får jag felmeddelande om att min SQL-sats är för komplex. Max verkar vara 14. Varför ska det alltid krångla? Jaja, kör väl med 14 då så länge...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Eller sluta köra Access... Access fungerar dåligt så snart du får många samtidiga besökare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jo, jag vet... Fast jag gillar enkelheten att databasen är i en enda liten fil så att jag lätt kan kopiera över den till min utvecklingsmaskin.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har haft planer på att gå över till MySQL, men jag har inte hunnit sätta mig in i det. Fast det kan vi ta en ny tråd om när det blir dags, tills dess fortsätter jag med leksaksdatabasen. Får börja med att designa om den, och ta det lite i småsteg.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
SELECT * FROM table WHERE id IN (5, 9, 2) ORDER BY FIELD (id, 5, 9, 2) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Och för den som är nyfiken blir SQL:en för det hela om man kör med tabellerna i samma databas såhär:
Kod:
SELECT TOP 30 objekt.* FROM ranking LEFT JOIN objekt ON objekt.id=ranking.id ORDER BY ranking.count DESC Lite enklare... Men jag lärde mig en hel del på vägen, som att man kan köra SWITCH-satser, det var nytt för mig. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|