FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
*Personuppgifter redigerade av moderator*
Nu börjar det komma upp företag som säljer domnnamn med etablerade varumärken/bolagsnamn på svensk handels svarta lista och som bedöms som oseriösa. Bland annat ett företag som heter Colvento IT med domänen domäncentralen. Företaget Colvento (Sundbyberg) ligger ca 2 km från AP Factoring (vid Råstasjön). Källor: allabolag.se, svenskhandel.se http://www.svenskhandel.se (välj varningslistan i menyn) http://www.domancentralen.se Colvento IT AB Org.nummer: 556743-3494 Bolagsform: Aktiebolag Namn: Colvento IT Inlagd: 2008-02-13 Tel: 021-495 35 06 Fax: 021-495 35 14 Namn: Colvento IT AB Org.nr: 556743-3494 Adress: Box 10039 Postadr: 721 19 VÄSTERÅS Län: Stockholms län Colvento IT AB BESÖKSADRESS UTDELNINGSSADRESS Mailbox 10039 0 Västerås 721 19 Västerås Västmanlands län Telefon: - Colvento IT AB BESÖKSADRESS UTDELNINGSSADRESS Box 10039 720 10 Västerås Västmanlands län Telefon: 021-4953506 Colvento It AB BESÖKSADRESS Örsvängen 7 174 51 Sundbyberg Stockholms län Telefon: 08-55113941 Styrelseledamot enligt http://www.allabolag.se är: S******, K***l T**** Bolaget är registrerat 2007 så det har inte hunnit lämna i årsredovisning ännu. AP Factoring sköter faktureringen åt Colvento IT. AP Factoring AB Org.nummer: 556736-7122 Bolagsform: Aktiebolag Styrelseledamot: P********, P** A**** Registreringsår: 2007 F-Skatt: Registrerad läs mer Telefon: 08-55113932 BESÖKSADRESS Kavalleriv. 30 174 58 Sundbyberg Stockholms län UTDELNINGSADRESS Box 558 101 31 Stockholm Stockholms län AP Factoring AB Org.nummer: 556736-7122 Bolagsform: Aktiebolag STYRELSE OCH ANDRA ÖVERVAKANDE BEFATTNINGAR P********, P** A***** (f. 19**), Ordinarie ledamot Å*****, P** O** (f. 19**), Suppleant TILLSYNSBEFATTNINGAR L********, J** P**** (f. 19**), Revisor Firmatecknare Firman tecknas av styrelsen www.domancentralen.se www.domancentralen.se har lagt upp en hemsida som skall användas som påtryckning när Colvento IT skall sälja på företagares domännamn. Colvento IT Företaget ringer upp och påstår att dom har en kund som heter www.domancentralen.se som vill registrera företagets domännamn .eu, .net, .org, osv. För att indirekt tvinga företaget att gå med på affären ber domkunden gå in på domancentralens hemsida och där se hur välliknande domännamn efter 5 sekunder pekas om till porrsidor. Fakturan kommer sedan från AP Factoring, organisationsnummer: 556736-7122. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
De äger domännamn som bland annat: ikeasverige.se, skanskaab.se, svenska-kyrkan.com, general-motors.se, kanal5sverige.se, swed-bank.nu, eniro-sverige.nu, volvosverige.se, roda-korset.nu, sos-barnbyar.nu, smittskyddsinstitutet.nu
Hur fan orkar dom? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Ja, det vete sjutton, är det någon verkligen köper dessa domäner?
Man kan ju hoppas att de rättmätiga innehavarna av dessa bolagsnamn stämmer skiten ur dem så de försvinner från marknaden och marknaden blir rensad från detta avskräde. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag körde bla en tråd om dessa jeppar i februaru i år http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...l=colvento&s=wn För övrigt är jag HELT säker på att detta är Sellnet i ny kostym + att denna typ av införsäljning ("aggressiv marknadsföring")enligt lag är förbjuden sedan 1 Juli 2008. http://www.webmasternetwork.se/f3t30032.html Edit: ConnyWesth - Jag tror att det är bra om du maskerar halva personnamnen i fortsättningen, eftersom det bryter mot PUL att publicera fullständiga namn - speciellt i ett negativt sammanhang. Sellnet har en historia av att många gånger engagerat en advokatfirma i Gamla Stan som brukar stövla på ganska bra i dessa sammanhang - om jag inte minns fel så vågade inte ens .SE ha kvar Sellnet på deras varningslista efter någon elak varning från dessa herrer.. Det vore ju dumt om WN drabbas av något liknande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Sure I.S. jag kan nog maska bort delar av namnen, men det är ju viktigt att folk i branchen uppmärksammas på oseriösa personer. Dessa vågade jag skriva namn på eftersom deras företag är listade på svensk handels varningslista.
Jag hade dock missat din tidigare artikel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
När man är företrädare för ett aktiebolag så har man accepterat ett visst mått av granskning. Uppgifterna är offentliga hos bolagsverket, det är bara att ringa dit och få fram uppgiftrena, samt att de är fullt tillgängliga på allabolag.se, det finns fler ställen som bizbook.se
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Mjo fast en av ingredienserna för att PuL ska vara aktuell är just om det är i ett negativt sammanhang. På allabolag och bizbook är publicering inte i ett negativt sammanhang vilket det här skulle kunna tolkas som.
(Jag förutsätter att allabolag och bizbook inte har utgivningsbevis för har de det så är de helt i sin rätt och undantagna från PuL) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
Om denna tråd tolkas som ett journalistiskt ändamål, vilket jag inte har en aning om huruvida den gör eller inte, så strider det alltså inte mot PuL. Deyt här kan till exempel vara relaterat: http://www.juridicum.su.se/Iri/dawe/...ndefrihet.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Artikeln av doktoranden Daniel Westman (har varit på en av hans föreläsningar).
Åtalet för brott mot personuppgiftslagen ogillades (NJA 2001 s. 409, Högsta domstolen, dom 2001-06-12, mål nr B 293-00). Var uttömmande och intresseväckande tycker jag. När jag nu läst domen från HD så är det uppenbart att man får använda personuppgifter när det gäller fri informationsspridning (som min tolkning att informera sina kollegor i branchen om skrupelfria personer) så länge personuppgifterna inte namnger privata saker som vad katten, barnen, hunden heter eller vilken bostadsadress vederbörande har. Men väl personens namn och vilka bolag han företräder eller har kopplingar till, det är min tolkning av HD-domen. Kontentan är att det är fritt för oss här på WN att informera varandra om rufflare i branchen, vad de heter och vilka bolag de är involverade i. Börjar det ringa advokater från gamla stan så kan vi lungt hänvisa till yttrandefriheten gäller även i Sverige.... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|