FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej Hans,
och lycka till med framtida satsningar. När vi sålde vårt AB i slutet av 90-talet till börsnoterade Alfaskop ville de förhindra oss grundare att sluta våra nya anställningar på Alfaskop. Det Alfaskop köpte var igentligen vår kompetens så det är förståerligt att man ville förhindra avhopp. Men, och här kommer en "point", enligt svensk lag får inte ett företag hindra mig från att arbeta. Om nya ägaren/företaget hindrar mig i min yrkesutövning kan jag till slut hamna hos socialen även om jag är kirurg. Alfaskop kom förbi detta genom att alla tog ett "lån" på 1 miljon var och som skulle återbetalas om vi slutade vår anställning innan två år hade gått. Efter två år var "lånet" återbetalat och vi var fria att gå vart vi ville. Kan verkligen Guava kräva att du inte jobbar med det du kan bäst eller har utbildning till, även om man även är ägare och inte bara anställd? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Svårt hindra detta i praktiken. Förstår om du inte vill göra de som du sålt ditt företag till missnöjda men vill du börja jobba med liknande så kan knappast en konkurrensklausul hindra dig eller andra. Man får däremot inte använda företagshemligheter i sitt nya jobb.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det skulle inte förvåna mig om köpeavtalet specificerat att Hans skulle jobba kvar en viss tid efter köpet och därefter inte fick bedriva konkurrerande verksamhet under ytterligare två år.
Med tanke på den ersättning som utbetalats är det mycket möjligt att det hela lagts upp som en anställning där de sista två åren är utan arbetsplikt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Lycka till..
Kan rekommendera öringfiske i Danmark.. Det var en upplevelse, trodde aldrig det skulle vara så fint fiske där.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Lycka till Hans.
Rekommenderar laxfiske här uppe i Sundsvall om du behöver nya fiskeområden att utforska. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|