FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
1) Skall köpa en laptop i utlandet på firman och som jag förstår det skall butiken dra av momsen?
1b) Om jag inte kan få dem att dra av momsen, kan jag dra av den i deklarationen sedan? 2) Spelar det sedan någon roll vilket språk kvittot är på? Ursäkta de dumma frågorna men jag har inte pejl på de här sakerna ännu. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Vore bra om du berättar från vilket land. T.ex. måste du ha ett VAT nummer för att slippa betala momsen inom EU-länder.
Tänk på svensk tangentbord. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Såklart, det gäller Bulgarien, EU-land. Jag har VAT-nr, men brukar man behöva dokument e.dyl.?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag förmodar att du menar att du tänker vandra in i en butik och be dem dra av momsen men det finns nog ingen butik som drar av momsen hursomhelst.
För att man ska kunna dra av momsen måste man som butik kunna bevisa för respektive skatteverk att produkten har skickats till kunden utomlands. Jag rekommenderar att du ringer Skatteverket och frågar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du måste kunna styrka ditt "företagande" med registreringsbevis och momsreg-bevis på plats.
Annars kan du i efterhand hemma begära återbetalning av den momsen via landets skatteverk, men detta är klart mycket krångligare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||