FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tjenare.
Ska kanske köpa egen server för att sätta upp mina egna kommande projekt... Men då, om jag köper server, kan jag t.ex Ta en gammal burk, & Koppla in dator skärm osv i den, köpa ny hdd, ram osv så det blir en server, eller är jag fel ute? Hur ska jag göra med server/om jag nu ska bygga ihop egen server.... Och den största frågan av allt.... Om jag har 1 server hemma då t.ex Kan jag hur många olika domäner jag vill då? Och hur blir det sen, kommer varje domän att ha egen mapp? Behöver alla bra guider om servrar osv..tackar för all hjälp i förhand! Om tråden ligger fel, vilket jag tror den gör, så kan gärna mod flytta =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Med IIS eller Apache styr du vilka mappar som skall kopplas till vilken domän.
Domänerna pekar du mot det IP din dator/server har ut mot internet. Så fungerar det i teorin. Exakt hur man gör kan jag inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vill du ha flera sajter på samma server med apache så bör du använda VirtualHost's
Om du ska ha servern hemma och har dynamisk ip kan jag även rekommendera dyndns.org och deras gratistjänst dynamic dns. En autouppdaterare till den för linux heter ddclient. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Största skillnaden mellan konsument-delar och server-delar är hur mycket dom skall tåla, vanliga minnen, cpu, hårddiskar mm är inte gjorda för att vara igång 24/7 eller klara av hårt tryck. Det är mest därför dom är billigare. Kanske inte så kul om disken rasar hemma hos dig en dag och du sitter där och inte har någon backup. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Apache 2.2, sedan redigerar du filen "httpd.conf" och lägger in längst ner i filen... <VirtualHost *:80> ServerName karlroos.se ServerAlias *.karlroos.se DocumentRoot /usr/local/www/apache22/data/karlroos <- mappen där filerna ligger ErrorLog /usr/local/www/apache22/data/karlroos/error.log <- error log </VirtualHost> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Aha..okej! Tack för era svar...
Men om jag nu ska "köpa" server, ska jag köpa en med linux då eller? För jag vill ha php+mysql på den... Och vart kan man köpa "servrar"..Billiga då, och BRA*... 1-5 K kommer jag nog lägga på en server i framtiden... Men KarlRoos, vad var det för kod du skcika =) Vill du ha din sida på min server eller ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Om du skall köpa en server, köp en utan operativsystem. Om du skall ha Linux på den så så är det nog bäst om du själv installerar det.
Det som KarlRoos skrev handlade om hur du gör för att hantera flera domäner på samma server. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Av säkerhetsskäl är det ett dåligt val att placera *.log's i DocumentRoot. Risken för log poisoning ökar (möjligheten att utnyttja loggar för att inkludera elakartad kod).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Jag tycker det är enklare att hålla reda på loggarna på det viset, enda anledningen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|