Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skicka varor som brev

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-08, 01:45 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Citat:
Originally posted by xsajt@Aug 7 2008, 19:55
Kollade lite på schenker och om jag skickar som paket istället så tar de en avgift på 78kr tror jag det var. NU var väl det exkl moms men det är ju iallafall ett alternativ till posten rekommenderade brev som jag får betala 94 kr för.

Ska ringa posten imorgon och snacka med dem. Såg en tråd på forumet där någon sa att om man har under kvoten för att få gratis fakturaavgift, så kan man betala kontant istället. Det verkar ju perfekt, bara stämpla och sedan gå dit och betala. Det är inte just fakturan jag vill åt utan stämpeln

Frankeringsmaskin verkar lite overkill för mig
Porto betalt stämpeln kostar ca 100 spänn men du måste skaffa ett avtal med posten att få använda den.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 15:30 #12
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Aug 8 2008, 01:45
Porto betalt stämpeln kostar ca 100 spänn men du måste skaffa ett avtal med posten att få använda den.
Jag har nån gång när jag har behövt skickat många brev fått låna en porto betalt-stämpel på mitt Posten företagscenter. Sedan lämnade jag in breven (och stämpeln) dagen efter och betalade allt kontant. Inget avtal behövdes för detta iaf, men det kanske beror på hur glada postens personal är för dagen...? Rekommendationen är väl ändå att kolla detta med posten kundtjänst? Och vill du inte gå in på posten så finns ju alltid deras kundtjänst på internet...

Ps. Klicheér för stämpeln finns också att ladda ner på postens hemsida... Ds.

/H.
henning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 15:42 #13
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Skickar också rekade "brev" (alltså paket) men lämnar in dem på postens företagscenter och inte på ICA. På företagscentret sätter inte på en massa frimärken, de kör bara med en stämpel där. Ser lite snyggare ut.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 16:31 #14
xsajts avatar
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Medlem
xsajts avatar

Ringde posten idag och frågade. Dem sa att på de flesta företagscenter så godkänner man att betala kontant och komma förbi fakturavgiften (om man inte kommer över 300kr). Verkade väldigt konstigt att säga "på de flesta", borde väl vara någon som gäller för alla postens kontor. Jaja, för att få stämpeln var det bara att gå ner till centret och antingen låna eller möjligtvis fick man betala en liten summa.

Ska ner dit snart å kolla tänkte jag! Tack igen för alla svar!
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 18:04 #15
xsajts avatar
Medlem

Medlem
xsajts avatar

Ja kanske är lite tjatig men måste ju följa upp en tråd som jag har skapat :P
Kom hem från posten nyss där jag frågade om stämpeln. Kassörskan, som var trevlig för att vara posten, sa att om du bara ska skicka ett fåtal brev så kan ju lika gärna vi stämpla när ud kommer hit. Det har jag egentligen inte tänkt på, men en egen stämpel hade ju inte underlättat något.
Men då kom jag på att jag egentligen ville lämna breven stämplade på ica. Så jag slipper ta mig till företagscentret. Det visste hon inte om det gick, får väl titta mer på det när det behövs skickas fler brev per dag.
Det var iallafall bättre att skicka genom centret och få brevet stämplat, istället för 10 frimärken Ha en bra kväll och helg!
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 18:25 #16
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Du måste lämna porto betalt på ett företagscenter där de kan ta emot din följesedel tyvärr. Det suger när man saknar bil och ICA ligger 50 meter bort och närmaste företagscenter 3km
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 18:31 #17
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by ztream@Aug 8 2008, 18:25
Du måste lämna porto betalt på ett företagscenter där de kan ta emot din följesedel tyvärr. Det suger när man saknar bil och ICA ligger 50 meter bort och närmaste företagscenter 3km
Borde inte det gå att lösa om du använder dig av en elektronis följdesedel som lämnas in via nätet?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 18:34 #18
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Det hade jag inte ens tänkt på. Det måste jag kolla upp!

Går det så är jag skyldig dig en öl Gustav!
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 20:05 #19
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Tyvärr, då ska man i förväg välja inlämningsställe, och bara företagscenter finns i listan där man väljer
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 22:36 #20
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem

lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem

Om det inte är er huvudsakliga verksamhet att göra dessa utskick så kan ni även låta någon annan ta hand om det. På detta sätt så slipper ni själva hålla på med breven/paketen.

Det är även troligt att ett företag som skickar många paket om dagen (via fler kunder) har bra avtal med t.ex. posten och kan därför förmodligen skicka till rimliga priser, även om de självklart vill ha betalt för tiden det tar.

Vi har själva en del planer på att försöka dra igång en liknande verksamhet, då vi har hyfsade avtal med posten i och med att vi skickar en hel del via vår webbutik.

Sen finns det säkert en hel del företag som redan har liknande tjänster som du kan anlita? Tror även det hänger en del liknande företag här på wn? Du kan prova att söka på tredjepartslogistik (3PL/TPL).

Men som sagt, detta gäller förmodligen bara om det inte är tänkt att ni själva ska eller vill ta hand om era utskick?
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017