Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Backuptjänst / program till VPS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-29, 11:57 #1
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem
kulmungis avatar

Hej

Jag har en VPS(windows) där jag har några kunders hemsidor, mail m.m.

Nu är det så att jag vill säkra upp allt med att ta backup till en offsite plats.
Har kollat runt lite och det finns ju lite tjänster på nätet så erbjuder automatisk backup,
med bland annat synkning av ändrade, borttagna och nya filer (heter väl säkert något fint).

Har bland annat tittat på StoreGate, Admax, m.fl svenska företag.
ÄVen på några företag i USA och i Europa som erbjuder detta.

Varit inne på att ha en Server i på min egen line från kontoret och köra backup mot den.

Det jag vill ha är rekommendationer av fungerade backuptjänster och tips på lösningar/program för att köra mot egen server(annan vps (linux eller windows)).
Allt är av intresse, som sagt relativt ny på detta med egen server och vps så alla tips är bra.

Tack på förhand.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-29, 12:27 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Enkelt och billigt är att använda ntbackup för inkrementell backup, zippa backupfilen och ftp:a den till en annan server.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-29, 13:03 #3
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Det finns ju många sätt att backa materialet. Frågan är om du vill kunna göra en komplett backup för att göra en fullständig återställning eller bara en filbackup för att återställa enskilda filer, eller båda?
Oläst 2008-07-29, 13:21 #4
lars lars är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
lars lars är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
En enkel och billig backuplösning är att sätta upp en maskin hemma och installera en FTP-server på den. Skaffa därefter gratisprogrammet Cobian Backup (googla på det så hittar du länken) som du installerar på din VPS. Där kan du skapa både fullbackup och inkrementella backuper som schemaläggs. Nackdelen med denna lösning är väl främst att du (såvitt jag kommet ihåg i alla fall) inte får några backuprapporter (det är ju bra om man får veta i förväg om ett backupjobb misslyckas).

Andra lösningar du kan kika på är CDP från R1Soft (www.r1soft.com), den är riktigt fin och erbjuder bland annat bare metal restore. Har dock aldrig testat att köra den offsite, men det bör funka om du har en hyfsat vettig internetlina. Dock tror jag att du behöver en statisk IP-adress till backupservern för att licensnyckeln på servern ska fungera. CDP har även agenter för MySQL-backup.

CDP-lösningen är väl kanske främst att rekommendera om det är ett större antal maskiner som ska backas. Sen beror det lite på vilken Windows-version du använder. R1soft's lösning fungerar i dagsläget bara i Windows 2003 (och Linux). Deras Windows 2008-version beräknas komma någon gång i höst.

Sen finns det ju en rad internetbaserade tjänster, av olika kvalitet (går inte in närmare på detta eftersom jag talar i egen sak). De flesta erbjuder prova-på-konton, så det kan ju vara idé att testa ett par stycken och se vilken man tycker verkar bäst.
lars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 07:53 #5
kulmungis avatar
Medlem

Medlem
kulmungis avatar

Tack för svaren.

Som sagt har alltid egen server som lösning, men ville nästa slippa det för att slippa administrationen av en server till (även om denna är hemma). Men som sagt alltid en möjlig lösning.

Ska även kolla på olika modeller av nätverkshårddiskar, men inbyggd ftp server i. Som sagt mycket enklare att administrera än en komplett server (även om en ubuntu server med ftpserver inte är jätte svår att ta han om direkt).

CDP, känns lite overkill för min del genom att det är en vanlig enkel VPS. och jag skulle tippa på att närmaste tiden blir det max 1 gb som ska göras backup på, alltså inga alls stora mängder.

Komplettering är att jag vill göra filbackup, mysql-db:s och backup på en sqldb(kontrollpanelen). Resterande har jag redan backup på genom att jag kan återställa servern i alla lägen.

Skulle gärna vilja ha rekomendationer på internetbaserade tjänster som folk testat, alltså både i sverige, eu och usa. Eftersom det troligen inte blir stora backuper så räcker de flesta som finns aktuella på nätet, till att börja med för att säkra upp min vps.
Oläst 2008-08-05, 08:08 #6
kulmungis avatar
Medlem

Medlem
kulmungis avatar

Vet någon om en bra nätverkshårddisk (NAS), som har en ftpserver i sig.
Har läst om några sådanan tidigare, men har helt glömt bort vad som finns på marknaden.

Eftersom det borde finnas sådanan mindre NAS:ar med inbyggna serverfunktion, så kanske jag slipper ha en vanlig dator/server igång hemmavid för att ta backuper.

Tack för evt. tips.
Oläst 2008-08-05, 08:10 #7
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Titta på linksys NSS4000, helt underbar maskin
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 11:33 #8
kulmungis avatar
Medlem

Medlem
kulmungis avatar

TAck för tipset.
Tyvärr lite för stor för min del, är helt klart ett alternativ den dag jag fixar helt egen server.

Skulle gärna ha något mindre, eftersom jag troligen bara kommer göra backup från min VPS mot den och evt. kontorsdatorn.
Hjälp mig...

Tack på förhand.
Oläst 2008-08-05, 19:03 #9
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
QNap verkar trevliga. En arbetskamrat köpte en sådan nyligen men jag har inte frågat hur det går med den.

Själv kör jag Bacula för backuper på min hemserver. Jag gillar det, även om man måste läsa på en del för att förstå konfigurationsfilerna. Återställningar (och även konfiguration, när man lärt sig det) är busenkelt. Det klarar även att köra valfria skript före och efter en backup, för att till exempel dumpa databaser, göra LVM-snapshots eller liknande. Klienten kan köras i Windows och stöder där VSS (för kopiering av låsta filer). Fast man måste som sagt gilla konfig-filer..
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 10:34 #10
kulmungis avatar
Medlem

Medlem
kulmungis avatar

Tjenare igen.

Drar upp min tråd igen.

Bacula, verkar ju klara av det mesta. Hur funkar den med NTFS-Rättigheterna och alla Windows användare kopplade till dessa rättigheter?

Söker efter fler backuplösningar, alltså program som gör själva backupen.
Det som jag känner är viktigt i detta sammanhang är NTFS-Rättigheterna och alla Windows användare kopplade till dessa rättigheter. Även så klart att programmet klarar av VSS. Har kollat på de som nämts ovan, men vissa är lite dyra och

Alla tips är välkomna.
Fyll tråden med alla tips ni har, både lösningar och program.
Tänk att allt detta är i storlek med hemmaserver, där allt är installerat på en och samma maskin.

Har i dag körning av Backup genom min kontrollpanel, DotNetPanel, men tycker inte de är stabil nog för att förlita sig på den. Kör sedan överflyttning av backupfiler till extern server(leverantör) så, problemet ligger i att kunna göra allt loakel innan det skickas iväg.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017