FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag behöver kunna köra chmod på filer för att kunna ändra rättigheter direkt via ett admingränssnitt. Har dock stött på ett litet problem nämligen att jag får detta felmeddelande:
"Operation not permitted" Det fungerar fint att skapa nya filer och köra chmod på dessa men de som skickats över via ftp får jag inte röra. Jag antar att dessa får en annan ägare än de som skapas on the fly. Finns det någon simplare lösning på detta problem eller måste jag köra en ftp-uppkoppling via php?
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det en engångsgrej eller måste du ofta ändra filer som laddats upp via FTP?
Om du inte heller får chowna filen från PHP så är en enkel men potentiellt farlig lösning att använda sudo -u <ftp_användare> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Kan jag inte köra chmod kan jag väl normalt sett inte köra chown heller?
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, det är ett vanligt delat konto det handlar om. Ftp-överföring av dessa filer kommer förmodligen inte göras speciellt ofta så det verkar inte som att jag kommer undan utan ett av dessa alternativ:
1) Köra fulla rättigheter på filerna från start 2) Spara ftp-inloggningen i klartext och köra chmod via ftp Det senare alternativet är ju inte jättekul.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nej, jag skulle definitivt säga att det är bättre att köra fulla rättigheter från början, om du har möjlighet. Det beror självklart på vad det är för filer, pratar vi musik- eller videofiler är det ju inte hela världen men om det är ditt backendsystem kan det ju bli lite jobbigare...
Ingen av lösningarna är bra ur säkerhetssynpunkt, men om du kör på ett delat konto är det väl inte prio 1. Vad är det för typ av filer du laddar upp? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Näe, jag vet, men det handlar om en mindre sida för ett litet företag och med alternativ ett så bör det inte medföra någon ökad säkerhetsrisk utöver det som gäller för webbhotellet i sig. Det handlar i princip bara om redigering av html-filer. Det fick blir så till sist.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |