FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hittade ingen tråd som behandlat detta nyligen. Hur upplever ni som har webbutik att kunderna reagerar på att behöva ange sitt personnummer nuförtiden? Tycker ni att motståndet minskat?
I hur många svenska webbutiker kan man betala med kort utan att ange personnummer nuförtiden? Ni som har en sådan lösning, har ni haft problem med bedrägerier? Har ni blivit återbetalningsskyldiga någon gång? Vid fakturabetalning krävs givetvis personnummer. Hur vanligt är det att inte kräva personnummer vid postförskott? Och hur funkar det tycker ni? Svårt att kräva ersättning för outhämtade paket? Och så åldersfrågan, om man inte har personnummerkontroll kan ju ålder inte kontrolleras. Hur vanligt är det med problem pga att underåriga gör beställningar som de sedan inte kan bindas till pga sin ålder? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag brukar kolla upp bokföringsadresser med upplysning.se vid osäkra beställningar och då kommer personnumret upp fast jag inte har någon nytta av det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Brukar enbart be om personnummer för faktura. Det finns ingen vits så länge man bara skickar till folkbokföringsadressen.
Kan inte påstå att jag har många problem. Ett bedrägeri på minst 1000 ordrar när det gäller kreditkort. Beror iofs på vilken typ av webbutik det handlar om. Elektronik tror jag är värre. Att ta reda på någons personnummer genom deras adress är superenkelt. Så behöver man använda är det enkelt att ta reda på. Inga underåriga kan handla eftersom de behöver ett kreditkort = 18 år, faktura = 18 år och banköverföring, nån typ av internetbank som de flesta ungdomar inte har (18 år?). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag har råkat ut för ett bedrägeri på kreditkort, det vara någon som hade beställt till Östermalms adress.. Men 3Sec gör att du skyddat emot återbetalning, dock kan dom dra in din license för att ta betalt med kreditkort om du har för många "reklamtioner" Vid misstänkta fall, då är en order är för bra för att vara sann, så ringer jag upp kort inlösaren och frågar, och är då köpare en 19 åring från t.e.x Malmös mindre populära områden och kortet är utställt av en bank , i Kanada så kan man dra slutsatsen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
hos oss kan man handla med kort utan personnr. Jag har peppar peppa aldrig råkat ut för bedrägeri. Däremot en del som nekar att de faktiskt beställt, men det har inte med betalsättet att göra.
Jag upplever inte att det är problem att fråga efter pnr vid faktura som vi gör, däremot vill många inte uppge kortnumret och de får då välja faktura. Hade diretbetalning men det blev för håga kostnader och framförallt för krånglig administration för att det skulle vara värt det. postförskott var det länge sedan vi slutade med. ca 40% av alla PF löstes aldrig ut. enl mig är den enda som tjänar på PF posten. :angry: |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|