Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ange personnummer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-23, 12:11 #1
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Hittade ingen tråd som behandlat detta nyligen. Hur upplever ni som har webbutik att kunderna reagerar på att behöva ange sitt personnummer nuförtiden? Tycker ni att motståndet minskat?

I hur många svenska webbutiker kan man betala med kort utan att ange personnummer nuförtiden? Ni som har en sådan lösning, har ni haft problem med bedrägerier? Har ni blivit återbetalningsskyldiga någon gång?

Vid fakturabetalning krävs givetvis personnummer. Hur vanligt är det att inte kräva personnummer vid postförskott? Och hur funkar det tycker ni? Svårt att kräva ersättning för outhämtade paket?

Och så åldersfrågan, om man inte har personnummerkontroll kan ju ålder inte kontrolleras. Hur vanligt är det med problem pga att underåriga gör beställningar som de sedan inte kan bindas till pga sin ålder?
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-23, 12:47 #2
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Jag brukar kolla upp bokföringsadresser med upplysning.se vid osäkra beställningar och då kommer personnumret upp fast jag inte har någon nytta av det.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-23, 13:07 #3
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Brukar enbart be om personnummer för faktura. Det finns ingen vits så länge man bara skickar till folkbokföringsadressen.

Kan inte påstå att jag har många problem. Ett bedrägeri på minst 1000 ordrar när det gäller kreditkort.

Beror iofs på vilken typ av webbutik det handlar om. Elektronik tror jag är värre.

Att ta reda på någons personnummer genom deras adress är superenkelt. Så behöver man använda är det enkelt att ta reda på.

Inga underåriga kan handla eftersom de behöver ett kreditkort = 18 år, faktura = 18 år och banköverföring, nån typ av internetbank som de flesta ungdomar inte har (18 år?).
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-23, 20:17 #4
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Tez@Jul 23 2008, 12:11
Hittade ingen tråd som behandlat detta nyligen. Hur upplever ni som har webbutik att kunderna reagerar på att behöva ange sitt personnummer nuförtiden? Tycker ni att motståndet minskat?

I hur många svenska webbutiker kan man betala med kort utan att ange personnummer nuförtiden? Ni som har en sådan lösning, har ni haft problem med bedrägerier? Har ni blivit återbetalningsskyldiga någon gång?

Vid fakturabetalning krävs givetvis personnummer. Hur vanligt är det att inte kräva personnummer vid postförskott? Och hur funkar det tycker ni? Svårt att kräva ersättning för outhämtade paket?

Och så åldersfrågan, om man inte har personnummerkontroll kan ju ålder inte kontrolleras. Hur vanligt är det med problem pga att underåriga gör beställningar som de sedan inte kan bindas till pga sin ålder?
Bruka använda biz check, kostar i för sig pengar, men är utmärkt för skaka fram personnummer på folk och kolla om dom är stamkunder hos KFM.

Jag har råkat ut för ett bedrägeri på kreditkort, det vara någon som hade beställt till Östermalms adress.. Men 3Sec gör att du skyddat emot återbetalning, dock kan dom dra in din license för att ta betalt med kreditkort om du har för många "reklamtioner"

Vid misstänkta fall, då är en order är för bra för att vara sann, så ringer jag upp kort inlösaren och frågar, och är då köpare en 19 åring från t.e.x Malmös mindre populära områden och kortet är utställt av en bank , i Kanada så kan man dra slutsatsen.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-23, 22:07 #5
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Reg.datum: Nov 2005
hos oss kan man handla med kort utan personnr. Jag har peppar peppa aldrig råkat ut för bedrägeri. Däremot en del som nekar att de faktiskt beställt, men det har inte med betalsättet att göra.

Jag upplever inte att det är problem att fråga efter pnr vid faktura som vi gör, däremot vill många inte uppge kortnumret och de får då välja faktura.
Hade diretbetalning men det blev för håga kostnader och framförallt för krånglig administration för att det skulle vara värt det.

postförskott var det länge sedan vi slutade med. ca 40% av alla PF löstes aldrig ut. enl mig är den enda som tjänar på PF posten. :angry:
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017