Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Uthyrning av lokaler, både privat och till företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-19, 00:25 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

1) Nja. Eftersom dotterbolaget är en tillgång i moderbolaget kan moderbolagets aktiekapital utgöras av innehavet i dotterbolaget.

Dotterbolagets aktiekapital utgörs förmodligen av fastigheten. Med personlig borgen borde du kunna låna till detta.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-19, 00:27 #12
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Gällande aktiekapital
Som ConnyWesth säger kan du starta holdingbolaget genom en apportemission, istället för att lägga in 100 tkr i kontanter lägger du in värdet av huset. Om du tänker såhär, du lånar 3 miljoner till huset av banken, lägger de i företaget och betalar sedan huset så skulle slutsatsen bli samma sak som att du istället för att sätta in pengar i bolaget lägger in huset. Det krävs dock ett värderingsintyg av en revisor för detta förfarande vilket, i detta fall, inte är svårt att få.

Gälllande kostnader för två AB:n
För tillfället krävs det att du upprättar Årsredovisningar för för två aktiebolag som ska granskas av en revisor. För tillfället skriver för att kravet för granskning av revisor med största sannolikhet kommer försvinna om ett par år.
Kostnaden för revisorn baseras på hur mycket du gör själv och hur bra koll du har på dina pappren. Utan att egentligen ha koll på din verksamhet skulle jag gissa på det dubbla du betalar idag.

Övrigt
Handelsbolag i all ära, det finns många fördelar att bedriva sin verksamhet i aktiebolag. Har du anställda idag?
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-19, 00:36 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Originally posted by totoo@Jul 18 2008, 21:15
ConnyWesth, du börjar kvalificera som min idol, tack.

Men du... Då har jag två stora frågor som väcks direkt.

1: Två aktiebolag alltså... Det betyder alltså att jag behöver hosta upp 200.000 eller? Det är inte så jäkla bara... Att göra det på ett huslån är ju en sak, när det är 40 års tid för återbetalning och helt okej ränta. Kan jag få samma möjligheter för att starta AB? Sen behöver ju företaget ta ett lån för att finansiera resten av köpet också.

2: Kommer mina administrativa företagskostnader (revisor etc) bli betydligt högre än nu för ett HB? Ett företag kan jag och min ekonom hantera helt utan problem, för en kostnad på ca 10k om året. Ska jag börja betala 20k extra om året för detta så börjar det ju kännas lite surt. Anledningen till att jag frågar är att jag jobbade med en man förut som har två AB och han gnällde lite om "det är så dyrt att ha aktiebolag, jag ska framöver slå ihop dem till ett". Vad som var dyrt grävde jag aldrig i.

Stort tack för infon, jäklar vad mycket kul man har i huvudet nu... Men detta är alltså enligt dig den självklara vägen att gå i mitt fall, förutsatt att allt fungerar som du tror?

Som parantes ska jag säga att jag inte har tänkt satsa på någon större vinst, eller börja bli någon "riktig" hyresvärd eller anställa personal till det här. Jag ska bara styra upp ett bra boende / tillhåll, som gärna får ge viss vinst, men detta ska vara en liten bisyssla.
Även för webbfirman så finns det inga planer på att anställa nån eller göra någon nämnvärd investering etc.
1 - ang aktikapitalet

Du ska ju köpa en fastighet som betingar ett värde. Låt oss räkna på detta som ett exempel.

Den fastighet som du vill köpa har exempelvis värdet 500 000 SEK.

Låt oss säga att du får låna 80% dvs 400 000 SEK med huset som säkerhet.

Du Pratar med banken och förklarar ditt upplägg. Banken går med på detta upplägg.

Du startar ett bolag: Totoo Holding AB med 100 000 SEK i aktiekapital och 100 000 på kassakontot. Du privat betalat in 100 000 SEK på ett bankkonto i banken för detta aktiekapital.

Jag bortser här från att det finns vissa avgifter när man startar aktiebolaget som ska till Bolagsverket. det är någon tusenlapp eller så....

Nu tar vi likviditetetn (100 000 SEK) som finns i Totoo Holding AB och startar ett dotterbolag; Totoo Fastighet AB med 100 000 SEK i aktiekapital!!!!! men OJ hur gick detta till???? Vi hade ju bara 100 000 SEK?!?!?! Du kan göra detat i obegränsat antal nivåer, men du kan endast använda aktiekapitalet i varje bolag en gång för att skapa dotterbolag. det betyder att du inte för samma pengar kan skapa fler dotterbolag i holdingbolaget, men däremot i fastighetsbolaget om du fårstår vad jag menar.

Jo det är så att Holdingbolaget flyttar bara pengarna 100 000 SEK i sin balansräkning från kontot kassa till kontot helägda dotterbolag. De fysiska pengarna flyttar till fastighetsbolaget bankkonto (bokförs på fastighetsbolagets kassakonto och aktiekapital).

Det helägda Dotterbolaget Totoo Fastighet AB får nu en behållning på 100 000 SEK på sitt kassakonto. Fiffigt va, nu har du två Aktiebolag men har bara satsat 100 000 SEK av dina privata pengar.

Nästa steg är då att låna 400 000 SEK av banken i ett bottenlån med fastigheten som säkerhet. Detta bör lämpligast ske i fastighetsbolaget. Det kan vara så att banken kräver borgensman, men eftersom de får en fastighet som säkerhet så kan du klara dig undan det. Bolaget kan göra avdrag för räntorna för oskattade pengar.

Ett tips är att använda fastigheten som säkerhet för lånet, då får du betydligt bättre ränta, spela ut bankerna mot varandra, det är alltid mycket pengar om det gäller fastigheter så varje räntekrona är guld värd.

Försök undvik att du ska stå som borgenär, det är ett livslångt åtagande som du aldrig tar dig ur, när väl banker har dig på kroken kommer de ALDRIG att backa från det.

Ett annat tjyvknep för att slippa hosta upp 100 000 SEK är att köpa ett begagnat bolag av någon som egentligen vill lägga ned (Likvidera) sitt bolag. Det innebär en viss risk att det finns avtal som inte är avslutade, men man avtalar om att förre ägaren tar på sig alla skulder som finns före du köper bolaget. Då kan du komma loss med mellan 500 - 10 000 SEK, men då har bolaget 0 SEK i aktiekapital och detta måste du då tjäna in på din verksamhet, vilken kan gå ganska snabbt om man omsätter normlat 100 000 SEK per månad, har du inge kostnader så är du ikapp på två månader.

2 - ang dubblerade kostnader

som andra skrivit här i tråden så blir det visserligen dubblerade kostnader och storleken beror på hur bra ordning du har på dina papper och hur mycket du gör själv av bokföring, bokslut och årsredovisning.

Ang anställda så visst det är ju ok om du inte har någon ambition att expandera verksamheten men det vore ju synd och skam om du har en lönsam verksamhet och inte vill expandera, men det är ditt beslut och jag ska inte moralisera över det, det är helt upp till dig.

Kolla givetvis hela upplägget med din advokat innan du börjar med detta, aadvokaten kanske har fler tips, fråga gärna advokaten .... Jag är bara en glad amatör....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-19, 00:58 #14
Supermoderator

Supermoderator

En variant med detta upplägg är också att den del av vinsten i din verksamhet som inte behöver gå till din lön kan du betala av på lånet med. Det leder till lägre driftkostnader på sikt.

Ett sådant upplägg gör ju att du slipper ett borgensåtagande på sikt även om det krävs från början. Det är svårt att vara borgenär när inte skulden finns kvar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-19, 12:41 #15
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Tack, fan vad duktiga ni är.

Hmm... Även om detta må vara den på sikt mest lönsamma affären för husköpet så är det just nu ett högst komplicerat köp.

Att skaka fram 100k för att starta AB är kört utan lån - om jag vill ha huset inom ett år.

Men jag bedömer i alla fall bestämt att jag kommer kunna spara pengar snabbare när jag väl har huset istället för min lägenhet. Så frågan är om man ska köpa det privat först, ge fan i all renovering etc och sen fixa bolag framöver.

Känns det bortkastat?

Om vi säger att jag startar bolagen efter ett år och inte har kostat på huset något.
Vad har jag gått miste om för lönsamhet då?

. Eventuellt hade jag kunnat få bostadsbidrag?
. Lär jag betala lagfartskostnad?
. Jag har betalt uppvärmning och el ur egen ficka

Uthyrningen till gamle mor, den är väl fortfarande bostadsbidragsberättigad på samma sätt oavsett vilket?

Det är lite lurigt det här, jag har verkligen inte marginaler för sånt här, även om jag ser chanser till riktigt vettiga lönsamheter framöver. Nu har jag en del att fundera på, helt klart... Men nu ska jag jobba med ett antipiratskydd i några dagar, så då får jag smälta lite grejer.

Angående mina bokföringsambitioner så är det bara en enda sak jag gör själv, och det är att sortera mina verifikationer i datumordning.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-19, 13:22 #16

Citat:
Originally posted by totoo@Jul 19 2008, 12:41
Tack, fan vad duktiga ni är.

Hmm... Även om detta må vara den på sikt mest lönsamma affären för husköpet så är det just nu ett högst komplicerat köp.

Att skaka fram 100k för att starta AB är kört utan lån - om jag vill ha huset inom ett år.

Men jag bedömer i alla fall bestämt att jag kommer kunna spara pengar snabbare när jag väl har huset istället för min lägenhet. Så frågan är om man ska köpa det privat först, ge fan i all renovering etc och sen fixa bolag framöver.

Känns det bortkastat?

Om vi säger att jag startar bolagen efter ett år och inte har kostat på huset något.
Vad har jag gått miste om för lönsamhet då?

. Eventuellt hade jag kunnat få bostadsbidrag?
. Lär jag betala lagfartskostnad?
. Jag har betalt uppvärmning och el ur egen ficka

Uthyrningen till gamle mor, den är väl fortfarande bostadsbidragsberättigad på samma sätt oavsett vilket?

Det är lite lurigt det här, jag har verkligen inte marginaler för sånt här, även om jag ser chanser till riktigt vettiga lönsamheter framöver. Nu har jag en del att fundera på, helt klart... Men nu ska jag jobba med ett antipiratskydd i några dagar, så då får jag smälta lite grejer.

Angående mina bokföringsambitioner så är det bara en enda sak jag gör själv, och det är att sortera mina verifikationer i datumordning.
lagfartskostnaden åker du på VARJE gång fastigheten byter ägare, det är kostsamt!!! PUH!!!!

köper du privat först så åker du på lagfartskostnad, om du sen säljer till ditt eget Ab så åker bolaget på detta igen.

För ett hur som kostar 2 Mkr kan det vara en kostnad på 35 000 Spänn... Köper du en gård för 5 Millar så betalar blir det stålar vi pratar om, så försök att lägga fastigheten i ett AB på en gång så du slipper denna kostnad igen senare.

Du har inte nämnt vad gården kostar. Det kan spela roll hur man hittar den bästa lösningen. Det är oftast en dålig lösning att låna pengar, men inte när det gäller fastigheter om du har en fastighet som ökar i värde snabbare än nettoräntan.

Ett sätt att skaffa AB utan stor kapitalinsats är att köpa ett begagnat AB. Din revisor har säkerligen en annan kund som har ett AB som han vill bli av med och som varit vilande länge, i synnerhet om du har en äldre revisor med många kunder/kontakter. D kan du komma undan med allt från 500-10000 spänn. för att köpa bolaget + avgifter till bolagsverket och revisorn givetvis.
Oläst 2008-07-19, 17:21 #17
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Mycket intressanta inlägg från ConnyWesth!
Men riskerar man inte att fåmansreglerna slår igenom när man köper en fastighet och rustar upp den och den används huvudsakligen till företagsledarens boende? Har för mig att det inte räcker med marknadsmässig hyra i det fallet.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-19, 20:17 #18

Citat:
Originally posted by Magnus_A@Jul 19 2008, 17:21
Mycket intressanta inlägg från ConnyWesth!
Men riskerar man inte att fåmansreglerna slår igenom när man köper en fastighet och rustar upp den och den används huvudsakligen till företagsledarens boende? Har för mig att det inte räcker med marknadsmässig hyra i det fallet.
nej det verkar inte troligt,

inte om bolagets verksamhet är att var ajust ett fastighetsbolag och att hyran är marknadsmässig. Det hör till fastighetsbolagets normala verksamhet att renovera huset.

Om du tänker på debatten i massmedia när skandiadirektörerna skodde sig på skandias bekostnad så har det aldrig blivit en rättslig dom ang reparationerna av skandias fastigheter.

Det här nämligen till fastighetsägarens plikt att rusta upp fastigheterna de äger, även för topplönade direktörer. sen sticker detta i ögonen på "folk" men det är inte fel på något sätt.
Oläst 2008-07-20, 12:11 #19

Tänker inte på skandia, eftersom det inte är ett fåmansbolag.
Har läst på skatteverkets webbplats, men fåmansreglerna är komplicerade. Det verkar relativt okomplicerat att bo i en lägenhet i ett hus som mitt eget bolag äger, så länge som det är ett typ hyreshus med flera lägenheter eller det är en jorbruksfastighet (kanske tillämpbart i TS fall). Men att ett fåmansbolag förvärvar ett vanligt bostadshus som helt eller övervägande del hyrs ut till en företagsledare, det låter farligt.

Edit: Det kanske inte är så farligt när allt kommer omkring. Men fördelarna verkar begränsade. Hittade två delvis motstridiga uppgifter här:
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsm...tikel_34397.e24
och
http://www.skatter.se/index.php?q=node/298
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-20, 16:47 #20

Jag läste länkarna som du hänvisade till.

Det verkar som de räknar med att man tar ut vinstmedel från bolaget tillprivatpersonen som äger. detta verkar ju korkat, har man kontroll på bolaget genom ett 100%-igt ägande kan man ju investera i vad man vill ändå, varför då branskatta pengarna genom att ta ut dem privat? Då tappar man ju 70% av vårdet, idiotiskt. Det spelar ju ingen större roll om det är privatpersonen eller privatpersonens helägda bolag som äger egendomen.

Som jag beskrev tidigare så kan holdingbolaget sälja dotterbolaget och behålla 100% av vinsten (dvs 0% skatt), då blir det ingen ytterligarelagfartskostnad heller. Detta i 2 bolagskontruktionen.

Min förutsättning är att man tjänar pengar i holdingbolaget och då kan man som ägare disponera verksamheten efter eget huvud ändå.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017