FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
HAr nu Telia som leverantör till fast telefon, digitaltv och adsl. Den fasta telefonen använder vi knappt och betalar bara en massa fast avgifter. Nu hade vi tänkt säga upp fasta telefonen och bara köra mobil.
Men då tar telia en engångsavgift på 500 kr + en nätavgift 89 kr per månad samt att min förvalsrabatt på 30 kr per månad också försvinner. Vilket innebär att det kostar lika mycket ändå. 8 mbit skulle då kosta cirka 400 kr per månad. KAn de verkligen göra så här? Någan annan som hamnat i samma sits? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Något jag insåg för väldigt länge sedan: Dumpa telia och gå över till andra leverantörer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag förstår inte riktigt problematiken. Du har kommit fram till att du nästan inte betalar något för din fasta telefoni... Låter ju knappast som något dåligt.
Nätavgiften betalar du ju oavsett vem du ringer med så länge du ska nyttja Telias/Skanovas kopparkabel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Samma sits.
Telia är svin. Så är det bara, inga konstigheter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har jobbat på telia och istället för att gå igenom allt så säger jag härmed:
Byt digitaltv,bredband,telefoni till ett annat bolag som tex: Bredbandsbolaget eller comhem. Jag använder bredbandsbolaget och det blir en summa kardemumma: 349kr/mån för bredband 24mbit. 0kr/mån för tele ( endast det du ringer för, som också är väldigt billigt) digitaltv har vi inte då vi bor i comhem hus och är nöjda med det utbudet. Så 349 kr för hela rubbet är helt klart mycket bättre än telias som är 349kr/mån bredband. 125kr/mån telefoni + det du ringer. digitaltv 129kr/mån som minst tror jag. samt har du bredbandstelefoni hos telia så blir det samma pris.. har för mig att ja räknade ut det när jag jobbade på telia och efter alla avgifter och allt så blir det bara 6kr billigare för kunden.. medans telia tjänar fett med cash på ip telefoni kunder då det är billigare att driva. PS: stöd inte korrupta företag. Varför telia fortfarande går runt: *Pensionärer ser telia som självklara valet då dem inte tror det finns något annat, eller så är dom rädda för att prova något nytt när det funkat så bra i 10 år. *ungdomar ej orkar tänka som har föräldrar som har telia och då blir självklara valet att ha samma. för det är bara krångligt att prova på nytt. *Dom uttnyttjar sin plats på marknaden oerhört mkt, genom att sälja tex iphone dyrt och dyra avgifter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Går det att bryta deras avtal i förtid på något smidigt sätt? Någon säljare sa att man kunde göra det mot någon straffavgift som de då skulle betala. MEn detta var några år sedan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag lät Telia stänga av min fasta telefon, betalade helt enkelt inte räkningen så tillslut betalade dom. Kostade mig ett inkassokrav men de var de värt
![]() Nu sitter jag med Telia 24MBit för 379:-/mån |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ja, det där är illa. Just nätavgiften är svår eftersom det är en avgift som alla bredbandsleverantörer som vill leverera över Skanovas kopparnät måste betala. För några år sedan kunde man ju inte ens ha sitt fasta abonnemang hos en annan leverantör än Telia, man kunde bara byta förvalet. (Ja, jag vet hur det var ännu tidigare...) Och för att kunna ha ADSL måste du ha ett fast telefonabonnemang, även om du kan "säga upp det" så ligger det kvar fast det nu heter nätavgift på fakturan.
Mitt stalltips? Byt till Bredbandsbolaget. Vad jag förstår av deras hemsida kan man fortfarande få deras erbjudande med standardtjänsten på telefoni för 0 kr extra i månaden. Det betyder att du har både bredband och ditt fasta hemabonnemang från Bredbandsbolaget, sen struntar du helt enkelt i att koppla in telefonin. Du får därför ingen faktura från Telia längre. Problemet med detta är ju att du har Telias digital-TV, och jag vet inte hur Bredbandsbolagets TV är nu för tiden. Så jag kan inte lova att du får en bättre eller sämre TV-tjänst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Problemet är att Skanova är världens skit.
Har du PSTN så får dom andra leverantörer betala för en delad ledning, om sedan personen vill säga upp den fasta telefonin (PSTN) så blir leverantören tvungen att betala för en hel ledning som självklar kostar mer. Så även om du säger upp fasta telefoni så får din leverantör ändå betala en större avgift som dom kommer debitera dig. Så du kan aldrig komma ifrån avgiften helt och hållet. Avgiften på 500 är för skicka ut relecom för att koppla bort PSTN. I ditt fall som har Telia tvättas bara pengarna mellan olika konton men dom betalar i grunden till sig själva. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|