FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Någon som har erfarenhet av CodeIgniter och Kohana som kan ge mig råd om vilken av dessa två som man bör använda och varför?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har du läst Wikipedia-artiklarna? Där får man litet hum iaf.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Kohana är ju baserat på CodeIgniter. Det är gjort för PHP5 (vilket är en stor fördel) och "sägs" även vara mer robust och skalbart (fast i slutändan spelar det mest roll hur du bygger din applikation). Nackdelen är väl att det inte är så utbrett som CodeIgniter, dvs. inte lika stor utvecklarcommunity och inte lika mycket dokumentation/artiklar och hjälp att få.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Så om någon här använt båda, vilket tycker ni är bäst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
bump
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag pluggade på lite om de olika... Codeigniter är relativt nytt men jag fastnade faktiskt för ett annat framework, cakePHP. Böckerna är hemma och jag vrålpluggar. Så kolla in det också. Har funnits längre och har bra community.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Man kan köra Codeigniter som PHP5 också.
Kohana styrs vad jag hört av 14-åringar (bokstavligen) och är en fork av CI. Då faller valet ganska enkelt för mig. CakePHP är vrölsegt. Här är en benchmark på olika framworks: http://www.avnetlabs.com/php/php-framework...ison-benchmarks |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
CodeIgniter är något av den största sörjan jag någonsin jobbat med, jag har aldrig sett så absurda grejer någonsin inom PHP.
Kan vara för att dom envisas med "funkar på alla webbhotell utan någon kompetens alls hos användaren" vilket tillslut bara skadar mer än det hjälper. Jag skulle aldrig råda någon att röra CodeIgniter eller något det är baserat på, någonsin. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
tozz: Mer specifik anledning?
|
||