FAQ |
Kalender |
![]() |
#121 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
På vilket sätt skulle man sköta det själv mot andra? Du skickar in en ansökan till Telia som sköter allt mot RIPE. Inte precis att du får login till alla telias system/routrar där du själv införa IP serien. Inte precis så att du får ett IP space som inte Telia själva måste dokumentera eller införa i sina routrar eller övriga system. Så skulle inte säga att det är någon skildnad på den biten. Att kostnaderna ökar vid mer anställda är väl alltid självklart, men du anställer ju inte massa anställda förens du har mer kunder och då öker även omsättning/vinst. Handlar ju hitta rätt balans. Hur bra det funkar internt eller inte är ju alltid ledniningen som har ansvaret för, det finns en hel hög som inte tar betalt för IP eller endast tar en ansökningsavgift. Men är lite typiskt större företag att endast flytta runt ett ärende 30 varv tills det kommer tillbaka till första personer igen. Men inget i tråden handlade om att det inte fanns utgifter utan mer att dom tog betalt för IP som en tjänst mer för att göra vinst inte för in administrativa avgifter. Man ser ju lätt skildnaden mot dom som inte tar betalt eller dom som endast tar en administrativ kostnad eller betalt per IP i månadkostnad. Även syns ju så väl dom som brukar vara dyra, dom brukar även vara dyra på extra tjänster samt även dyra per IP i månadkostnad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |||
|
||||
|
Även jag som en gång i tiden körde rätt låga priser och hade en ganska låg konstnadsprofil på hosting blir mörkrädd av denna tråd.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||
|
||||
|
Patrik, nu svamlar du igen och mer än hälften är obegripligt så här på morgonen.
Ang. Telia. De ändrar hos RIPE och routar till ens egen router (som de hanterar). Där tar man över själv. Har man dessutom egen DNS-server så måste man se till att den/de fungerar och mår bra. Som kund är du ansvarig att se till att alla IP som används har rDNS och att maskinerna är rätt konfigurerade (hostnamn) osv, läs avtalet med Telia. Det lär ju inte ha ändrats så mycket på sista åren antar jag. EDIT: Dessutom måste man skicka in en redovisning av sitt IP-adressbehov till Telia varje år. Sånt tar tid och kostar pengar och kräver kunskap. Nog f-n motiverar det en schablonkostnad och vill man inte hålla på och pilla med ipadresser i onödan så tar man en högre kostnad. Att du inte vill ta betalt är upp till dig men hoppa inte på andra för att de tar en avgift, det är upp till kunden att välja leverantör. Är kunden missnöjd så går det ju bra att klaga och/eller flytta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Däremot så skall prefix-listor och dokumentation m.m. uppdateras. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu har jag inte orkat läsa allting i denna tråden... men det verkar som att det är fullt tillåtet att ta ut en administrationsavgift för extra IP.
Som företag så ser jag direkt något positivt att ta ut en liten extra avgift för att leverera och sköta det. Alla bäckar små som det heter...... Som privatperson har jag absolut ingenting emot att betala lite extra för det. Jag tror det är så för de flesta, och denna modellen har ju funnits jävligt länge.... alltså, folk har inget emot att betala en liten extra slant. I det stora hela så Blir det mer att göra för dig eller för ditt system..oavsett hur du än vrider och vänder på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vidare finns det ju en "fara" med allt som är gratis, är det något som man behöver så har man oftast inga problem att betala dom ganska små summor det gäller (för den enskilde användaren) medans om det är gratis så ser man oftast tendenser på överutnyttjande, trots att man inte behöver sagda tjäns... (säger jag utan att någon erfarenhet av exakt detta...)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Att ni orkar =) En liten fråga som inte direkt har med saken att göra, varför vill man ha en massa extra IP-adresser från första början?
![]() |
![]() |
#130 | ||
|
|||
|
Citat:
![]() Finns många anledningar, flera webbplatser med olika SSL cert. Flera virtuella servrar, eller helt enkelt vill köra olika tjänster på olika IP. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|