Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hemförsäkring

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-06, 11:40 #11
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Som en jämförelse så var Aktsam betydligt billigast på min bilförsäkring förra året (10k/år), medans If var klart billigast på hemförsäkringen (1200 kr/år).

I år ville Aktsam höja premien till 14k/år utan direkt anledning, men istället var Länsförsäkringar i år ca 3000 kr billigare än förra året (efter lite dealande).

Dessutom var LF nu också billigare på hemförsäkringen, vilket gjorde att jag bytte båda försäkringarna till LF, och dessutom fick ca 10% extra rabatt.

Men hela försäkringsbranchen är ju helt uppåt väggarna galen. Det finns lögn, förbannad lögn, och så finns det statistik.
al'Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 13:16 #12
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Se upp för jämförelseidorna. Provade två av de vanligaste. Enligt dem skulle det kosta från 5000 och uppåt för min bil. Men eftersom min sambo är med i Jusek blev det bara 3000 :- hos SalusAnsvar.

så går det när manbygger jämförelse sidor utefter annonsörernas krav istället för konsumenternas.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 16:45 #13
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Jag har faktiskt inte sett det där med betalningsanmärkning när jag ordnat med försäkringar. Jag bytte hemförsäkring för 1 1/2 år sedan och då stod det inget om det iallafall (jag lusläser allt för att inte missa kryptiska friskrivningar och annat kostsamt).
Jag hade iallafall kontrollerat med andra försäkringsbolag. Har du redan försäkring hos Länsförsäkringar så ring istället, jag skulle bli förvånad om de tar kreditupplysning på befintlig kund.
Mm, skulle bli riktigt förvånad ifall de skulle börja göra det. Känns lite "skrämmande" att det ska reglera priset efter man beställt hemförsäkringen. Visst, distansavtalslagen, men ett pris på webben och ett på papper är inte kul. I alla fall inte när det är till sin nackdel.

Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Det är precis så försäkringsbolagen vill att man ska tänka, men det är precis så man INTE ska tänka. Bolagen erbjuder 5-10-15% rabatt om man samlar sina försäkringar, samtidigt som man kan få 30-50% rabatt på att byta bolag. Så att betala 100% mer för att sedan få 5% rabatt låter väldigt dumt i mina öron.
Jo. Sant. Bolagen tjänar pengar på att det existerar lata människor som mig som inte orkar tjafsa med försäkringar hit och dit. Det är bekvämt att få allt ifrån samma bolag utan att behöva betala till flera olika.
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017