FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, vår sida ökar för varje dag och vi har idag upp emot 90 000 unika besökare per dag, 900 000 medlemmar (4000 - 5000 nya per dag).
Våra besökare har tillgång att kunna tanka ner 20 Mp3 filer idag, samt 2 videoklipp. Vi har idag 3 servrar(en riktig server och 2 datorer) som är anslutna till 100 mbits delad switch. (Hemma Bredband) Men det verkar inte räcka, eftersom de knappt klarar av belastningen längre, de verkar som de är helt döda när nätverksanväningen når maximalt, däremot är inte CPU användningen något problem. Vi söker nu hjälp, vi behöver en riktig kraftfull server som klarar av stora transfer. Vad skall vi ha? Vi har läst lite på Internet om företag som har Unmetered 100 Mbps servrar, vad är det för skillnad mellan dom och de vi har nu? Finns det snabbare än 100mbps. Tacksam för all svar och hjälp. Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ha en som filserver med med bättre diskar och kontrollerkort med vettig raid.
Hur ser belastningen ut på övriga delen som databas och så? "Unmetered 100 Mbps servrar" = servrar som står i en datorhall normalt. Så klart det finns snabbare än 100Mbit, går ju sätta servrarna på Gbit portar med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
När det gäller mysql osv så finns de i en annan server i usa som jag inte nämnde, en fjärde. Dessa 3 jag nämnt tidigare har endast mp3 och video filer. De används endast för nerladdning. Hur menar du bättre diskar, snabbare kanske? skulle det göra mycket stor skillnad? Vilka gigaportar menar du? Kan du rekommendera nått företag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Kolla hur mycket iowait du har på diskarna så ser du om det är det som är problemet.
Snabbare SAS diskar med bra kontrollerkort gör mycket, eller flera SATA diskar med bättre kontrollerkort. En vettig hosting leverantör kan erbjuda Gbit portar, men räkna med att det kommer kosta antal gånger mer än din hemma bredband |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kom gärna med länkar. Hur ser jag hur mycket iowait jag har på diskarna? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Installera iostat eller något.
Gbit port lär nog bli offert för hos många andra, ett vettigt grundpris skulle jag säga är runt 1k i månaden för hostingen med Gig port sedan trafikkostnad. Dock räkna med att du får betala minst det dubbla hos många leverantörer. Vettig pris för kapacitet är 30-50 per Mbit vid 100Mbit, men räkna att du säkert hammnar på 80-200 per Mbit hos många leverantörer. Även vid värsta snälla priset så kommer det kosta flera tusen i månaden säkert. Nu vet jag inte hur faktiskta trafikförbrukning du har men. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men hittar ingen bra företag än så länge. Iostat hittar jag endast för linux, jag behöver för windows server. Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Windows Prestanda hanterare kan du kolla allt sådant, men felet i ditt fall är windows installera ett vettigt system så lär det bli bra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Men någon IBM eller SUN burk med lämplig med smak av UNIX ( FreeBSD, Linux eller Solaris ) . |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vilket OP föredrar du? CentOS eller vilket? Mvh Hassan |
||