FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||||
|
|||||
Nykomling
|
Jag kopplade om mitt domän till Hostmonster för ett tag sedan. De verkade lovande, obegränsad överföringshastighet, diskutrymme och mycket mer. Allt detta för ca 5 dollar i månaden.
Men så fort jag lyckades överför min domän, tänkte jag börja bygga på min sida. Då märkte jag plötsligt att det går skitseg att ladda upp filer till deras server (ftp servern för min sida). Stora filer gick i 200kb/s men det tog tid innan de kom upp i den hastigheten. En mapp med massa små filer; 40 min - 3mb, sen timar den ut. Så jag skrev och klagade, bifogade även en tracerout. Detta fick jag tillbaka: Citat:
Citat:
Citat:
Vad ska jag göra? Några förslag? De skickar mig bara fram och tillbaka. Här är min traceroute: Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
duplex mismatch?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Till och börja med så har latency (ping) inte så mycket med hastigheten att göra.
Bara att det tar längre tid för paketet att skickas mellan A och B. Dock tar det längre tid att överföra många små filer än en större fil som skickas data konstant än att börja skicka många små. Dock är den skildnaden inte så märkbar så att det skulle ta så mycket längre tid. Så latency kan du inte göra så mycket åt. Men om man börjar till vems fel det är, ser man i traceroute där så passerar det en IP som tillhör tyfon. Där kommer den stora frågan, hittar ingen route annonserad av tyfon alls för Adamo prefix. Möjligen att Adamo snor upstream och trafik av tyfon på något fult sätt. Men Adamo är ingen riktigt ISP utan hyr wholesale och har inget eget nät alls, och har allt via Phonera(Port80). Dock har dom skaffat sig ett AS men ändå inget eget nät ännu. Mer troligt att din isp shapar eller har överfullt på sin utlänska trafik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Har kollat mer nu och får endast upp max 500KB/s när jag provat ladda ner filerna du har på din webbplats. Normalt hoppar det mellan 60-250 något
Så är mer att dom går fullt hos dom, för har full kapacitet i mitt nät med extrem mycket kapacitet ledigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Chattade med supporten nyss, tydligen har de kapat nerladdningen till 250kb/s. Det glömde de nämna när de skrev unlimited site bandwidth. Men uppladdnings hastigheten ska vara orörd.
Men som tur har de 30dagars öppet köp =), nu gäller det bara bli av med adamo också... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Vilken stad bor du i? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag bor i sthlm =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Jo såg att du bor i Kista sedan, där bör du ha lite mer valfrihet på leverantörer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ska byta nu, funderar på telia eller tele2, är de riktiga leverantörer då?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bor du i kista ska du försöka få stadsnätet...
100mbit via banhof funkar bra. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|